Szwedzki operator połączeń promowych Stena Line ogłosił sukces swojego pilotażowego programu polegającego na wykorzystaniu sztucznej inteligencji (SI) do określania najbardziej efektywnego wykorzystania jednostek z punktu widzenia zużycia paliwa, informuje World Maritime News.

Stena Line wdrożyła system SI na pokładzie promu Stena Scandinavica w 2018 roku – statek obsługiwał połączenie między szwedzkim Göteborgiem a niemiecką Kilonią.

Zgodnie z danymi przekazanymi przez operatora działanie sztucznej inteligencji pozwoliło na ograniczenie zużycia paliwa tej jednostki nawet o 2 do 3 proc. w skali jednego rejsu.

System, któremu nadano już nazwę Stena Fuel Pilot, będzie zainstalowany na jesieni na pięciu kolejnych statkach należących do linii.

Stena Line ma także w planach wdrożenie tego rozwiązania na pokładzie każdej z 37 należących do firmy jednostek do końca 2020 roku.

Przedsiębiorstwo podkreśla, że ograniczenie zużycia paliwa należy do jego priorytetów – planuje bowiem stopniowe ograniczanie emisji dwutlenku węgla o 2,5 proc. rocznie.

Dla każdego operatora połączeń promowych to właśnie paliwo stanowi jeden z największych kosztów związanych z prowadzeniem działalności. W przypadku Stena Line stanowi ono około 20 proc. wszystkich ponoszonych przez firmę kosztów.

>>>Czytaj też: Dwie największych chińskie stocznie się połączą – ten ruch ma im pozwolić na zdobycie większości światowego rynku