{"vars":{{"pageTitle":"Bill Gates inwestuje w samoloty na wodór","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","przeglad-prasy"],"pageAttributes":["bezemisyjny-transport","bill-gates","gazy-cieplarniane","lotnictwo","samolot","transport","zeroavia","zmiany-klimatu"],"pagePostAuthor":"Barbara Rogala","pagePostDate":"17 grudnia 2020","pagePostDateYear":"2020","pagePostDateMonth":"12","pagePostDateDay":"17","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":73383}} }
300Gospodarka.pl

Bill Gates inwestuje w samoloty na wodór

Start-up ZeroAvia, który ma budować samoloty o napędzie wodorowym, otrzymał 21,4 miliona dolarów od inwestorów w ramach finansowania w serii A.

Jednym z inwestorów był Climate Pledge Fund Amazona oraz Breakthrough Energy Ventures Billa Gatesa – informuje portal Futurism.

Pieniądze będą przeznaczone na stworzenie samolotu zasilanego wodorem z 19 miejscami dla pasażerów w środku. W październiku odbył się już testowy lot tego samolotu, zakończony sukcesem.

Póki co ZeroAvia nie spodziewa się, że nowy samolot będzie pokonywał dystans większy niż 1000 mil, czyli ok. 1600 kilometrów. Jednak firma chce sprzedać swoją technologię innym liniom lotniczym w 2023 roku.


Czytaj również: Za nami pierwszy rejs największego jak dotąd elektrycznego samolotu komercyjnego


Obecnie lotnictwo odpowiada za około 2,5 proc. globalnych emisji CO2, 1,9 proc. wszystkich emisji gazów cieplarnianych oraz ma 3,5 proc. wkładu w ocieplanie się atmosfery (dane na 2018 rok). Choć nie są to ogromne liczby, sektor ten jest wyjątkowo trudny do zdekarbonizowania. Dlatego już dziś poszukuje się technologii, które pozwoliłyby w przyszłości zastąpić emisyjne paliwa.

Mimo prototypowego charakteru, to właśnie wodór rokuje jako zastępca paliw kopalnych w lotnictwie w przyszłości.

Lotnisko w Paryżu zakaże lotów na dystansach, które można pokonać pociągiem w 2,5 godz.