{"vars":{{"pageTitle":"Coraz więcej Polaków chce kupować ekologicznie online. Nowe badania banku Santander","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","news"],"pageAttributes":["300klimat","bank-santander","ekologia","klimat","najnowsze","zakupy-online"],"pagePostAuthor":"Amelia Suchcicka","pagePostDate":"28 listopada 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"11","pagePostDateDay":"28","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":633880}} }
300Gospodarka.pl

Coraz więcej Polaków chce kupować ekologicznie online. Nowe badania banku Santander

Polacy coraz bardziej myślą o ekologii podczas zakupów online. Produktów marki, która nie wspiera ekologicznego stylu życia nie kupiłoby ponad 30 proc. ankietowanych – wynika z ankiety Banku Santander.

Ankietowani zostali również poproszeni o ocenienie istotności podejścia marki do tematu ekologii w takiej w skali od 1 – nieistotna do 5. Już 7 proc. oceniło tę kwestię na 5, co oznaczało, że nie kupiliby produktów od marki, która nie wspiera „zielonego” stylu życia. Blisko tego zdania było też 25 proc. respondentów, którzy ocenili ten wątek na 4. W tej grupie znalazło się najwięcej 40-latków (31 proc.) i osób z wyższym wykształceniem (27 proc.). Z kolei 12 proc. z ogółu respondentów oceniło kwestię ekologiczności na 1, co oznaczało, że nie mieliby problemu z zakupami produktów od marki, która nie wspiera takiego stylu życia. W tej grupie przeważali 50-59 latkowie i zarabiający najmniej do 1999 zł netto (w obu przypadkach po 19 proc.), podał bank.

Personalizacja zakupów

Bank zapytał też badanych o to, jak Polacy podchodzą do tematu personalizacji na zakupach w kanale online. Kwestia ta okazała się istotna dla 37 proc. respondentów.

Ankietowani poproszeni o ocenę, jak ważna jest dla nich personalizacja na zakupach w kanale online, w skali od 1 – nieistotna do 5 – bardzo istotna, najczęściej wskazywali 3 (37 proc.). W następnej kolejności przyznawali tej kwestii 4 (23 proc.) i 5 (14 proc.). Ocenę 5 wybierali najczęściej 30-latkowie (21 proc.) i mężczyźni (16 proc. w porównaniu z 12 proc. w grupie kobiet). Dla 11 proc. z ogółu ankietowanych personalizacja okazała się nieistotna. W tej grupie przeważały osoby po 50 i 60 roku życia (kolejno 18 i 20 proc.), podano.

O możliwości robienia zakupów w wirtualnym świecie tzw. metaverse słyszało już 31 proc. Polaków kupujących w internecie, a to o 13 pkt proc. więcej niż w ub.r., wynika z raportu Santander Consumer Banku (SCB). 33 proc. ankietowanych byłoby skłonnych skorzystać z zakupów w metaverse.

Jak wskazuje raport Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: trendy e-commerce 2023„, wśród osób, które aktualnie wykazują się znajomością tego zjawiska dominują mężczyźni (42 proc. w porównaniu do 22 proc. ankietowanych z grupy kobiet) oraz respondenci z dużych miast powyżej 250 tys. mieszkańców (38 proc.).

Ankietowani zostali zapytani również o to, czy byliby skłonni skorzystać z zakupów w metaverse. Odpowiedzi ‚tak’ udzielił co trzeci badany, a dokładnie 33 proc. respondentów. W tej grupie znalazło się najwięcej 40-latków i dorosłych przed 30 rokiem życia.

– Możliwością tą było wyraźnie zainteresowanych także 53 proc. ankietowanych zarabiających od 7 tys. zł netto w górę. Jednak 42 proc. osób z ogółu respondentów stwierdziło, że nie są zainteresowani takim sposobem robienia zakupów – powiedział dyrektor sprzedaży i współpracy z klientami biznesowymi z Santander Consumer Banku Patryk Perliński.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na przełomie września i października 2023 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków kupujących w internecie. Próba n = 1000.

Czytaj także: