{"vars":{{"pageTitle":"Według polskich menedżerów neutralna klimatycznie kolej to przyszłość transportu towarowego","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","news"],"pageAttributes":["bezemisyjny-transport","emisja-gazow-cieplarnianych","emisje-gazow-cieplarnianych","kolej","neutralnosc-klimatyczna","pociagi","transport"],"pagePostAuthor":"Barbara Rogala","pagePostDate":"7 września 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"09","pagePostDateDay":"07","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":185927}} }
300Gospodarka.pl

Według polskich menedżerów neutralna klimatycznie kolej to przyszłość transportu towarowego

Ponad 40 proc. dużych firm działających w Polsce deklaruje, że w większym stopniu będzie przewozić swoje ładunki koleją, jeśli osiągnie ona neutralność klimatyczną.

80 Proc. ankietowanych potwierdza, że osiągnięcie celu neutralności klimatycznej przez kolej zwiększy jej atrakcyjność i konkurencyjność względem innych środków transportu, wynika z raportu „Zielona Kolej – potencjał ekologicznego transportu”, przygotowanego dla Fundacji ProKolej przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRIS).

„W opinii managerów odpowiadających za kontraktowanie przewozów towarowych w dużych przedsiębiorstwach, niski ślad węglowy transportu jest jednym z sześciu najważniejszych kryteriów, na które zwraca się uwagę przy wyborze dostawcy usług przewozowych. Dla biznesu tradycyjnie ważny jest koszt, terminowość, punktualność, dostępność i bezpieczeństwo. Ekologia jest w tym zestawie elementem nowym – za to najszybciej rosnącym”
– informują autorzy raportu.

Jaki transport towarowy jest najlepszy?

Wśród ujętych w badaniu pożądanych cech transportu towarowego najczęściej dla firm istotna jest terminowość oraz bezpieczeństwo dostaw – po 86 proc. wskazań odpowiedzi „bardzo istotne”.

Następnie plasują się koszt i szybkość/punktualność (po 72 proc. wskazań). Wszystkie te cechy będą także coraz ważniejsze w przyszłości dla badanych firm.

Dziś 29 proc. z nich kieruje się kryteriami ekologicznymi przy wyborze środka transportu towarów, ale ślad węglowy jest cechą, której ważność będzie wzrastać z czasem. Zdaniem 65 proc. ankietowanych, za 5 lat ekologiczność transportu będzie ważniejsza niż dzisiaj.

Transport się zazieleni

ProKolej zwraca uwagę, że już dziś 47 proc. firm musi raportować informacje związane z działaniami na rzecz ochrony środowiska. Częściowo jest to wymóg prawa unijnego i krajowego, ale coraz częściej obowiązek ten narzucają strategiczni klienci. Dlatego 42 proc. firm deklaruje zainteresowanie zwiększeniem skali przewozów kolejowych, jeśli transport kolejowy osiągnie neutralność klimatyczną. A zdaniem co trzeciego ankietowanego przesunięcie ładunków na transport kolejowy podnosi wartość ekologiczną produktów finalnych.

„Ekologia to impuls do zdecydowanego zwiększenia zainteresowania przewozami kolejowymi. A fakt, że pociągi to najbardziej przyjazny dla środowiska sposób transportu osób i towarów będzie w coraz większym stopniu wpływał na decyzje biznesowe, kształtujące przyszłe łańcuchy logistyczne” – skomentował prezes Fundacji ProKolej Jakub Majewski.

Już dziś za najbardziej ekologiczny środek transportu uznawana jest kolej – twierdzi tak co drugi badany. Jednocześnie blisko 8 na 10 respondentów podziela zdanie, że to właśnie kolej szybciej niż transport drogowy osiągnie zerowy ślad węglowy, wynika również z badania.

Dlatego 2/3 menedżerów odpowiedzialnych za logistykę uważa, że kolej i jej infrastrukturę należy rozwijać w pierwszej kolejności.

Raport podsumowuje ogólnopolskie badanie przeprowadzone na grupie 109 przedsiębiorstw, zatrudniających ponad 250 pracowników, których roczny obrót przekracza 200 mln zł.

6 mln Polaków żyje w regionach poważnie opóźnionych rozwojowo. Wywiad z prof. Przemysławem Śleszyńskim z PAN