Ponad jedna piąta polskich firm nie podejmuje żadnych działań na rzecz ekologii. Mimo że w ten sposób mogłyby zwiększyć satysfakcję swoich pracowników. Dwie trzecie przedsiębiorstw realizuje jedyne pojedyncze inicjatywy.
To niektóre wnioski z raportu Nuvalu Polska “Ekobarometr – Zielono w biurze”, opracowanego we współpracy z firmą badawczą SW Research.
Przeprowadzone badanie pokazało, że 78 proc. pracowników zauważa działania firmy prowadzone na rzecz ekologii i dbania o środowisko. Jednocześnie aż 62 proc. spośród nich stwierdza, że są to jedynie pojedyncze inicjatywy. Znaczna część firm – bo aż 22 proc. – nie prowadzi żadnego rodzaju inicjatyw proekologicznych.
Ekologia a satysfakcja z pracy
– Można z tych wyników wnioskować, że firmy robią wciąż za mało na rzecz zrównoważonego rozwoju lub też, co wysoce prawdopodobne, ich działania nie są wystarczająco widoczne i promowane wśród pracowników – czytamy w komunikacie.
Tymczasem budowanie świadomości oraz wdrażanie ekologicznych praktyk ma znaczący wpływ na satysfakcję z pracy i ocenę pracodawcy. To także wniosek z przeprowadzonego badania.
Interesuje cię energetyka i ochrona klimatu? Zapisz się na 300Klimat, nasz cotygodniowy newsletter
– Firmy, które nie przywiązują dużej wagi do działań proekologicznych, mogą odczuwać brak zrozumienia ze strony pracowników, którzy coraz częściej dostrzegają konieczność dbania o środowisko. Pracownicy, którym zależy na ekologii i odpowiedzialności społecznej, mogą czuć się mniej zaangażowani i zmotywowani widząc, że ich firma nie podejmuje odpowiednich działań w tej dziedzinie – wskazano.
Jakie działania podejmują polskie firmy?
W czołówce proekologicznych działań, które zauważają pracownicy są: wymiana oświetlenia na energooszczędne, zakup pojemników do segregacji śmieci, zakup sprzętu klasy A+ / A++ / A+++.
– Pracownicy nie zauważają natomiast działań związanych z ekonomizacją i optymalizacją miejsca pracy w biurze. Najprostszy do wdrożenie element jak “Umieszczanie roślin na terenie firmy/biura” deklaruje jedynie 23 proc. ankietowanych! – czytamy dalej.
Znajomość pojęć
Aż 64 proc. pracowników nie zna żadnego terminu i pojęcia związanego ze zrównoważonym rozwojem i ekologią. Terminy CSR czy ESG zna tylko 10 proc. badanych.
Badanie wykazało też, że ponad 35 proc. firm nie promuje działań działań proekologicznych. Natomiast 7 proc. firm robi to jedynie raz na kilka lat.
Oprac. Kamila Wajszczuk