{"vars":{{"pageTitle":"Lekceważą ekologię i tracą. Co piąta firma w Polsce nic robi, by lepiej chronić środowisko.","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","news"],"pageAttributes":["esg","firmy","klimat","najnowsze","praca","przedsiebiorstwa","zrownowazony-rozwoj"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"11 września 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"09","pagePostDateDay":"11","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":607068}} }
300Gospodarka.pl

Lekceważą ekologię i tracą. Co piąta firma w Polsce nic robi, by lepiej chronić środowisko.

Ponad jedna piąta polskich firm nie podejmuje żadnych działań na rzecz ekologii. Mimo że w ten sposób mogłyby zwiększyć satysfakcję swoich pracowników. Dwie trzecie przedsiębiorstw realizuje jedyne pojedyncze inicjatywy.

To niektóre wnioski z raportu Nuvalu Polska “Ekobarometr – Zielono w biurze”, opracowanego we współpracy z firmą badawczą SW Research.

Przeprowadzone badanie pokazało, że 78 proc. pracowników zauważa działania firmy prowadzone na rzecz ekologii i dbania o środowisko. Jednocześnie aż 62 proc. spośród nich stwierdza, że są to jedynie pojedyncze inicjatywy. Znaczna część firm – bo aż 22 proc. – nie prowadzi żadnego rodzaju inicjatyw proekologicznych.

Ekologia a satysfakcja z pracy

Można z tych wyników wnioskować, że firmy robią wciąż za mało na rzecz zrównoważonego rozwoju lub też, co wysoce prawdopodobne, ich działania nie są wystarczająco widoczne i promowane wśród pracowników – czytamy w komunikacie.

Tymczasem budowanie świadomości oraz wdrażanie ekologicznych praktyk ma znaczący wpływ na satysfakcję z pracy i ocenę pracodawcy. To także wniosek z przeprowadzonego badania.


Interesuje cię energetyka i ochrona klimatu? Zapisz się na 300Klimat, nasz cotygodniowy newsletter


Firmy, które nie przywiązują dużej wagi do działań proekologicznych, mogą odczuwać brak zrozumienia ze strony pracowników, którzy coraz częściej dostrzegają konieczność dbania o środowisko. Pracownicy, którym zależy na ekologii i odpowiedzialności społecznej, mogą czuć się mniej zaangażowani i zmotywowani widząc, że ich firma nie podejmuje odpowiednich działań w tej dziedzinie – wskazano.

Jakie działania podejmują polskie firmy?

W czołówce proekologicznych działań, które zauważają pracownicy są: wymiana oświetlenia na energooszczędne, zakup pojemników do segregacji śmieci, zakup sprzętu klasy A+ / A++ / A+++.

Pracownicy nie zauważają natomiast działań związanych z ekonomizacją i optymalizacją miejsca pracy w biurze. Najprostszy do wdrożenie element jak “Umieszczanie roślin na terenie firmy/biura” deklaruje jedynie 23 proc. ankietowanych! – czytamy dalej.

Znajomość pojęć

Aż 64 proc. pracowników nie zna żadnego terminu i pojęcia związanego ze zrównoważonym rozwojem i ekologią. Terminy CSR czy ESG zna tylko 10 proc. badanych.

Badanie wykazało też, że ponad 35 proc. firm nie promuje działań działań proekologicznych. Natomiast 7 proc. firm robi to jedynie raz na kilka lat.

Oprac. Kamila Wajszczuk

Polecamy też: