{"vars":{{"pageTitle":"Polskie firmy za mało inwestują w redukcję emisji. To przez brak wykwalifikowanych pracowników ESG","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","news"],"pageAttributes":["emisje-co2","esg","firmy","inwestycje","klimat","polskie-firmy","przedsiebiorstwa","redukcja-emisji"],"pagePostAuthor":"Amelia Suchcicka","pagePostDate":"22 czerwca 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"06","pagePostDateDay":"22","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":588299}} }
300Gospodarka.pl

Polskie firmy za mało inwestują w redukcję emisji. To przez brak wykwalifikowanych pracowników ESG

Większość polskich firm nie osiągnie 45 proc. redukcji emisji do 2030 r., wynika z badania EY. Za to 56 proc. organizacji planuje w ciągu roku zwiększyć wydatki na ograniczanie negatywnego wpływu na środowisko naturalne. Jedną z kluczowych przeszkód w realizacji agendy ESG jest brak odpowiednio wykwalifikowanych pracowników – tak uważa 34 proc. respondentów.

Polskie firmy zakładają redukcję emisji, ale cele redukcyjne są niższe niż wśród badanych firm średnio na świecie. Wśród badanych organizacji w Polsce tylko 21 proc. zadeklarowało ujemną emisję dwutlenku węgla, a 13 proc. zerową.

– Większości firm nie uda się osiągnąć 45 proc. redukcji emisji do 2030 roku, by powstrzymać wzrost średniej temperatury o więcej niż 1,5 stopni. […] Sześć na dziesięć wszystkich firm biorących udział w badaniu EY planuje w ciągu roku zwiększyć wydatki na ograniczanie negatywnego wpływu na środowisko naturalne. W przypadku polskich organizacji jedna trzecia nie zamierza zwiększać wydatków, 33 proc. twierdzi, że trochę je zwiększy, a 23 proc. planuje zdecydowanie je zwiększyć – wynika z badania EY zatytułowanego „Badanie zrównoważonej wartości 2023”.


Czytaj także: Nie taki diabeł straszny, jak go malują. O ESG mówi prof. Bolesław Rok [WIDEO]


Polskie firmy nie inwestują w troskę o klimat

Respondenci badania EY zarówno w Polsce, jak i na świecie najczęściej wskazują, że inwestowanie w przeciwdziałanie zmianom klimatycznym to wartość dla konsumentów (75 proc. firm na świecie i 77 proc. w Polsce). Podobnie ankietowani oceniają wartość dla społeczności (69 i 72 proc. odpowiednio) oraz dla planety (48 proc. firm na świecie i 66 proc. w Polsce). Dopiero potem, w przypadku polskich firm, jest wartość finansowa (58 proc., na świecie 68 proc.).

Firmy zmieniają już istniejące produkty i usługi, by ograniczyć ich emisyjność. To jest główne działanie skierowane do konsumentów, podejmowane przez ponad jedną piątą firm w Polsce (22 proc.) i prawie jedną trzecią na świecie (33 proc.). Polacy mają jednak problemy ze stworzeniem nowych linii biznesowych, by wykorzystać szanse związane z przeciwdziałaniem zmianom klimatycznym. Zrobiło to zaledwie 10 proc. firm, na świecie – 30 proc. Brakuje też inwestycji w technologie związane z klimatem, np. służące do wychwytywania dwutlenku węgla (w Polsce stosuje je 10 proc. firm, a na świecie 30 proc.).

Problemy ESG w Polsce

Firmy w Polsce bardziej niż średnio na świece borykają się z możliwością mierzenia postępów.

– To z kolei może wpływać na postrzeganie inicjatyw ESG przez polskich menedżerów jako tych, które wnoszą mniejszą wartość do biznesu. Polskim liderom stosunkowo trudno jest wdrożyć rozwiązania ESG w organizacji, przez co zostają w tyle za innymi krajami we wdrażaniu strategii klimatycznej – powiedział partner EY, lider grupy ds. strategii i raportowania ESG Rafał Hummel.

Kluczową przeszkodą w realizacji agendy ESG jest brak odpowiednio wykwalifikowanych pracowników – uważa 34 proc. respondentów badania EY. Tylko jednej piątej polskich firm udało się pozyskać konieczne talenty, 46 proc. jest w trakcie poszukiwania i zatrudniania, a 23 proc. zamierza to zrobić w ciągu najbliższych 12 miesięcy.

Zewnętrzne ograniczenia oraz niepewność co do regulacji są kolejnymi najczęściej wymienianymi ograniczeniami. Wśród pytanych osób w Polsce 42 proc. wskazało otoczenie regulacyjne (27 proc. światowych) oraz geopolityczne (na świecie 29 proc.) jako utrudniające i wstrzymujące podejmowanie ambitniejszych działań.

Badanie EY Sustainable Value Study zostało przeprowadzone w okresie lipiec-październik 2022 r. na próbie 506 dyrektorów ds. ESG w 21 krajach na całym świecie.

Czytaj także: