{"vars":{{"pageTitle":"W Polsce powstanie pierwszy zakład recyklingu baterii samochodowych w UE","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","live"],"pageAttributes":["baterie-litowo-jonowe","ebor","elektromobilnosc","elemental-holding","gospodarka-obiegu-zamknietego","lit","main","niskoemisyjny-przemysl","recykling","samochody-elektryczne"],"pagePostAuthor":"Barbara Rogala","pagePostDate":"7 kwietnia 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"04","pagePostDateDay":"07","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":115664}} }
300Gospodarka.pl

W Polsce powstanie pierwszy zakład recyklingu baterii samochodowych w UE

Zakład recyklingu Elemental Holding będzie przetwarzał baterie i inne odpady zawierające metal. To pierwsza tego typu fabryka w UE i jedna z pierwszych na świecie.

Projekt sfinansuje m. in. Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju pożyczką w wysokości 25 milionów euro, a technologia otrzymała dofinansowanie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz Komisji Europejskiej.

Budowę zakładu recyklingu w Polsce ma być odpowiedzią na szybki rozwój pojazdów elektrycznych.

Elemental Holding, która będzie obsługiwała zakład, to polska firma zajmująca się zbiórką i recyklingiem metali z grupy platynowców oraz elektrośmieci, obecna na całym świecie.

Finansowanie EBOR dla Elemental Holding będzie częścią szerszego pakietu pozyskanego na sfinansowanie budowy pionierskiego obiektu.

Będzie jednym z pierwszych na świecie zakładów przetwarzających zużyte baterie litowo-jonowe do pojazdów elektrycznych. Będzie też przetwarzał inne odpady zawierające metale istotne w rozwoju e-mobilności.

Zakład będzie wytwarzał metale wtórne i inne materiały, które można ponownie wykorzystać jako surowce do nowych baterii lub innych zastosowań. Są one podstawowym elementem pojazdów elektrycznych. Według prognoz w przyszłości ich sprzedaż przewyższy sprzedaż samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi.

„Jest to znakomity przykład tego, jak nowe technologie i postęp w zielonej gospodarce współdziałają ze sobą” – powiedział Frederic Lucenet, dyrektor EBOiR ds. Produkcji i usług.


Czytaj też: 5 rzeczy do naprawy w Krajowym Planie Odbudowy wg think tanków i fundacji proekologicznych


Projekt ograniczy również emisje gazów cieplarnianych i wesprze gospodarkę o obiegu zamkniętym w sektorze e-mobilności.

Produkcja i wykorzystanie recyklingowanych baterii i metali może prowadzić do oszczędności węgla nawet o 98 procent w porównaniu z ich pierwotnymi odpowiednikami. Pozwoli także na bardziej efektywne wykorzystanie ograniczonych zasobów naturalnych – wyjaśnia EBOR.

Projekt korzystał ze wsparcia technicznego w ramach współpracy udzielonego przez Fundusz Współpracy Technicznej Taiwan Business-EBRD i Hiszpanię.

W zakładzie wdrożone będą najnowocześniejsze technologie współfinansowane przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) przy wsparciu Komisji Europejskiej.

Do tej pory EBOR zainwestował 10,8 mld euro w 456 projektów w Polsce. Bank jest też wiodącym inwestorem w sektorze odnawialnych źródeł energii. Wcześniej współfinansował również dwie inwestycje w baterie do pojazdów elektrycznych w kraju.

„Żeby dziś kupić samochód elektryczny w Polsce trzeba mieć o tym naprawdę głębokie przekonanie” – mówi były minister środowiska Marcin Korolec