{"vars":{{"pageTitle":"Zrównoważone zakupy coraz ważniejsze w strategiach firm","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","news"],"pageAttributes":["dostawcy","esg","main","najnowsze","ochrona-srodowiska","polskie-firmy","zakupy-online","zrownowazone-lancuchy-dostaw","zrownowazony-biznes"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"19 lipca 2025","pagePostDateYear":"2025","pagePostDateMonth":"07","pagePostDateDay":"19","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":740819}} }
300Gospodarka.pl

Nie tylko konsumenci kupują zrównoważone produkty. Firmy coraz bardziej uwzględniają je w swoich strategiach

Zrównoważone zakupy stają się integralnym elementem strategii ESG w coraz większej liczbie firm. Organizacje mogą dziś dokonywać bardziej świadomych wyborów na każdym etapie zamówień – od dostaw energii i materiałów produkcyjnych po środki czystości i artykuły codziennego użytku. Eksperci Lyreco są zdania, że to podejście przynosi korzyści nie tylko środowiskowe, lecz także wizerunkowe i ekonomiczne.

Zrównoważony wybór w codziennych decyzjach biznesowych

– Firmy koncentrują się na swoich usługach, na rozwoju własnej działalności gospodarczej. Ważne jest to, aby rozwijać spółkę, ale jednocześnie zadbać o to, w jaki sposób tworzymy usługi czy produkty. W jaki sposób możemy przyspieszyć transformację? Poprzez wybory produktów, które są potrzebne dzisiaj do wygenerowania usługi czy produktu – mówi Jarosław Chwastowicz, dyrektor ds. customer experience w Lyreco Polska.

Według raportu Deloitte „2024 CxO Sustainability Report”, w 2023 roku 85 proc. organizacji zwiększyło inwestycje w działania proekologiczne. To o 10 punktów procentowych więcej niż rok wcześniej.

Zrównoważone zakupy jako część strategii ESG

Zrównoważone podejście firm do procesów zakupowych obejmuje zarówno kwestie środowiskowe, jak i społeczne. Chodzi m.in. o redukcję emisji CO2, ograniczanie zużycia zasobów czy zapewnienie uczciwych warunków pracy u dostawców.

– Rynek oczekuje od firm produktu, usługi i etycznego działania w stosunku i do pracowników, i do planety. Dlatego nasza synergia z biznesem jest następująca: dostarczamy w sposób zrównoważony produkty, usługi do każdego miejsca pracy po to właśnie, aby biznes mógł się skoncentrować na tym, co dla niego jest najważniejsze – mówi przedstawiciel Lyreco.

W odpowiedzi na te potrzeby Lyreco wdrożyło program Sustainable Selection by Lyreco, z metodologią audytowaną przez SGS. Specjalne oznaczenia pomagają klientom wybierać produkty przyjazne środowisku (Planet), wspierające wellbeing pracowników (People at work) oraz lokalne społeczności (Community).

Partnerstwo z odpowiedzialnymi dostawcami

– Klient, filtrując na naszej stronie produkty poprzez tę etykietę, wie, kogo wspiera. Znajdziemy tam głównie produkty od producentów polskich, a jeżeli produkt jest z zagranicy, wówczas klient wie, że dana organizacja wspiera swoje otoczenie lokalne różnymi inicjatywami. My te inicjatywy audytujemy, w centrali działa specjalnie powołana do tego jednostka – mówi Chwastowicz.

– Zanim zaczniemym pracę z jakimkolwiek podmiotem, chcemy sprawdzić, czy nasz poziom wartości jest ten sam. Zaczynamy od kodeksu etycznego i to jest coś, co musi zostać podpisane, następnie uzupełniamy razem tzw. kartę dostawcy, która została zaudytowana przez SGS, abyśmy mieli pewność, że certyfikaty, o które pytamy naszych nowych producentów, mają faktyczny wpływ na biznes i na naszą planetę – dodaje dyrektor Lyreco.

Ocena dostawcy jest pierwszym obowiązkowym krokiem w standardzie ESG. Dopiero później oceniany jest produkt pod kątem możliwości recyklingu, ponownego użycia lub odnowienia.

Korzyści dla biznesu i wyzwania na rynku

Lyreco podaje, że w 2023 roku połowę sprzedaży stanowiły zielone produkty. Do 2026 roku firma chce, by aż 90 proc. obrotów pochodziło z kategorii Sustainable Selection by Lyreco.

– Chcemy szerzyć wiedzę wśród nowego pokolenia, które za chwilę wejdzie na rynek pracy, ale również budować strategiczne partnerstwa z tymi, którzy również chcą się długoterminowo rozwijać i stawiają na zrównoważony, długoterminowy wzrost – mówi Chwastowicz.

Zrównoważone zakupy pozwalają firmom nie tylko ograniczać emisje i dbać o środowisko. Pomagają też budować wizerunek i lojalność klientów, zmniejszać koszty operacyjne i odpowiadać na rosnące oczekiwania rynku.

Jak pokazuje badanie Amazon Business, aż 85 proc. organizacji odpowiedzialnych za zamówienia publiczne ma trudność w pozyskaniu dostawców stosujących zrównoważone praktyki. To utrudnia im realizację własnych celów ESG. To dowód na to, że budowa zrównoważonego łańcucha dostaw to dziś realne wyzwanie dla wielu firm.


Przeczytaj również: