Polski e-commerce z 30-proc. wzrostem obrotów w tym roku należy do najbardziej dynamicznie rosnących rynków europejskich. Obroty z handlu w polskim internecie w 2020 r. sięgną 15 mld euro i to dopiero początek rozwoju. E-handel w Polsce to wciąż tylko niewielka część sprzedaży detalicznej ogółem, w porównaniu do rynków zachodnich.
Udział e-commerce w światowej sprzedaży detalicznej może przekroczyć w tym roku 16,5 proc., osiągając wartości 4,2 bln dol. – to wzrost o 700 mld dol. w stosunku do poprzedniego roku. E-handel w tym roku przeżył prawdziwy skok rozwojowy.
Zarówno platformy sprzedażowe, ich software i systemy opłat, jak i producenci a także klienci i dostawcy w pandemicznej rzeczywistości musieli przejść przyspieszony kurs efektywności i kreatywności. Usprawniania, które trwały często mniej niż pół roku w normalnych warunkach zajęłyby nawet 3 lata, pisze autor najnowszego raportu 300Research, odnogi analitycznej 300Gospodarki, pt. E-commerce i fintechy. System naczyń połączonych.
Najważniejsze wnioski z raportu:
– E-commerce rośnie dynamicznie niemal na całym świecie, w tym roku pozwalając nieco odrobić choćby niską sprzedaż sklepów we wciąż zamykanych galeriach handlowych. Raport podsumowuje najważniejsze tegoroczne zmiany i trendy, ocenia głównych graczy – w tym podmioty finansowe bez których udziału tak szybki rozwój internetowego obrotu nie byłby możliwy, a także koncentruje główne prognozy dotyczące najważniejszych rynków dla e-commerce:
- Europy, w tym Polski,
- Stanów Zjednoczonych i Ameryki,
- rynków azjatyckich ze szczególnym uwzględnieniem Chin, które są największym rynkiem e-commerce na świecie, a wraz ze swoją polityką dotyczącą eksportu wpływają także na większość innych rynków e-commerce. Wartość e-commerce w Chinach przekracza 2 biliony dolarów, co stanowi ponad połowę światowych obrotów online.
– Z badań rynku wynika, że 2/3 Europejczyków korzysta z zakupów w sieci częściej niż przed pandemią, a duża część deklaruje, że będzie to robić także po jej ustaniu.
– Segmentem rynku, który notuje najwyższe wzrosty zakupów online są produkty spożywcze. 136 mld dol. sięgnie w 2020 r. sprzedaż globalna towarów spożywczych ze sklepów online i restauracji. O 25 proc. rocznie będą rosły e-zakupy żywności przez kolejne lata.
– Coraz większa cześć światowej sprzedaży w sieci (50-85 proc. sprzedaży, w zależności od rynku) odbywa się poprzez platformy cyfrowe, należące do cyfrowych gigantów takich jak Aliexpress, JD.com, Amazon, Rakuten, Mercado Libre)
– Rośnie e-handel transgraniczny – zakupy na zagranicznych platformach e-commerce; prawo UE, które zmieni się w lipcu 2021 r. będzie miało na ten segment istotny wpływ.
– W metodach płatności największą dynamikę wzrostu notują cyfrowe portfele, czyli najbardziej nowoczesne rozwiązania, a klienci posługujący się nimi robią zakupy o wyższej wartości.
– Polska jest jednym z najszybciej w tym roku rosnących rynków e-commerce w Europie. W ciągu ostatnich czterech lat średnioroczny wzrost e-handlu w Polsce przekraczał 20 proc., gdy w UE było to kilka punktów procentowych mniej. Według prognoz, tempo wzrostu e-handlu w tym roku ma przekroczyć 30 proc., a to przełoży się na przychody w wysokości 15 mld euro.
>>> Raport „E-comerce i fintechy. System naczyń połączonych” (dostęp otwarty) można pobrać TUTAJ
Czytaj także: Prawdziwa fabryka Św. Mikołaja – polskie rękodzieło z internetu