{"vars":{{"pageTitle":"Dopłaty do gazu, pelletu i drewna. Ile wyniosą i kto dostanie dodatek do ogrzewania? [EXPLAINER]","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","explainer"],"pageAttributes":["ceeb","ceny-energii","dodatek-oslonowy","energetyka","koszty-ogrzewania","kryzys-energetyczny","najnowsze","taryfa"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"16 września 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"09","pagePostDateDay":"16","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":346061}} }
300Gospodarka.pl

Dopłaty do gazu, pelletu i drewna. Ile wyniosą i kto dostanie dodatek do ogrzewania? [EXPLAINER]

Ile wyniosą dopłaty do gazu? Dla kogo jest dopłata do pelletu? Gdzie składać wniosek o dopłatę do ogrzewania? Dla kogo blokada taryf na ciepło? Sprawdzamy, kto będzie uprawniony do otrzymania wsparcia i jak je dostać.

Dopłaty do ogrzewania z wykorzystywaniem innych paliw, niż węgiel, reguluje specjalna ustawa. W czwartek 15 września Sejm przyjął niektóre poprawki Senatu do ustawy, a akt trafi do podpisu prezydenta.

Ustawa zakłada wypłaty dodatków osłonowych dla ogrzewających domy gazem LPG, drewnem, czy pelletem. A także ustala limit wzrostu taryf na ciepło systemowe z sieci.

Projekt ustawy o pomocy dla odbiorców ciepła posłowie przegłosowali w piątek wieczorem 2 września. Następnie ustawą zajął się Senat. Sejm przyjął część poprawek izby wyższej w czwartek 15 września.

Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta. Dzień po podpisie i publikacji wejdzie w życie.

Dodatek osłonowy – dla kogo?

Najważniejsze rozwiązania, jakie wprowadza ustawa, to zamrożenie taryf na ciepło systemowe oraz wprowadzenie dodatków osłonowych do ogrzewania.

Dodatki osłonowe mają działać analogicznie, jak dodatek węglowy.

Dopłaty do ogrzewana otrzymają więc ci, którzy nie załapali się na dodatek węglowy, bo do ogrzewania wykorzystują inne paliwa.

Nowe rozwiązanie wyróżnia tutaj kilka grup odbiorców, z których każda otrzyma dodatek w innej wysokości. Jak tłumaczy rząd, zróżnicowanie wysokości dodatku wynika z tego, że konkretne paliwa zdrożały w różnym stopniu.

Dodatki osłonowe otrzymają więc osoby używające do ogrzewania pellletu, drewna, oleju opałowego i gazu LPG.

Podobnie jak w przypadku dodatku węglowego, podstawą do określenia, czy dodatek się nam należy, będzie złożenie deklaracji CEEB. To dokument, który każdy właściciel nieruchomości składa do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. Musi w nim określić rodzaj źródła ciepła w danym budynku.

Dodatek będą mogły otrzymać gospodarstwa domowe, w których źródłem ciepła jest:

Ile wyniesie dopłata do ogrzewania?

Dodatki osłonowe mają zostaną wypłacone jednorazowo. Wyniosą odpowiednio:

Od dodatku nie będzie płacony podatek. Nie można będzie też go zająć w postępowaniu egzekucyjnym.

Gdzie i kiedy złożyć wniosek?

Ostatecznym terminem złożenia wniosku jest 30 listopada 2022 roku. Wnioski złożone po tym terminie nie będą rozpatrzone.

Wnioski będzie można składać, gdy ustawa wejdzie w życie, a ministerstwo klimatu wyda rozporządzenie zawierające wzór wniosku. Jest ono już przygotowane – ale aby je wydać, resort musi poczekać na wejście w życie ustawy.

Projekt precyzuje, że wniosek należy złożyć do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta w miejscu zamieszkania. Wniosek złożymy więc do organu tej gminy, w której mieszkamy i w której znajduje się wykorzystywany przez nas piec, a nie np. do gminy, w której jesteśmy zameldowani.

Wniosek w imieniu całego gospodarstwa domowego składa jedna osoba. Musi jednak wymienić wszystkie osoby, które wspólnie z nią tworzą gospodarstwo domowe.

Gospodarstwem domowym są wszystkie osoby zamieszkujące wspólnie i wspólnie gospodarujące. A więc np. mieszkające razem pary w związkach nieformalnych powinny złożyć jeden wniosek, a nie dwa osobne.

Oprócz naszego adresu, we wniosku konieczne jest podanie, z jakiego pieca korzystamy. Lista rodzajów do wyboru jest podana we wniosku, tak samo jak rodzaj wykorzystywanego opału.

Wniosek można będzie złożyć na piśmie albo drogą elektroniczną, czyli przez system ePUAP.

Będą mogli go złożyć mieszkańcy budynków wpisanych lub zgłoszonych do centralnej ewidencji emisyjności budynków. O tym, jak zgłosić się do tego systemu naszą nieruchomość, pisaliśmy w tym artykule.

Wniosek mogą złożyć nie tylko obywatele Polski, ale też wszystkie osoby, które mają miejsce zamieszkania w Polsce i legalnie przebywają na terenie kraju.

Kiedy wypłata?

Wypłata ma nastąpić w ciągu miesiąca od złożenia wniosku.

Aby skrócić okres, w jakim wnioskujący dostaną środki, ustawa zakłada, że do przyznania dopłaty nie potrzeba decyzji administracyjnej. A więc nie trzeba będzie więc czekać 14 dni na uprawomocnienie się decyzji o wypłacie.

Przyznanie dodatku będzie się odbywało w formie informacji.

Odmowa przyznania dodatku będzie w formie decyzji – a więc będzie się można od niej normalnie odwołać, zgodnie z regulacjami z kodeksu postępowania administracyjnego.

Wypłatą dodatku mają się zająć gminy (będzie to dla nich zadanie zlecone).

Blokada podwyżek taryf

Drugą  formą pomocy jest zablokowanie podwyżek taryf za ciepło systemowe i ciepłą wodę.

Ustawa wprowadza tzw. średnie ceny wytworzenia ciepła z rekompensatą. Ciepłownie, w których koszty wytworzenia ciepła będą wyższe od określonych ustawą, będą zobowiązane stosować w rozliczeniach z klientami ceny z rekompensatą.

Różnica ma być im zwrócona ze środków publicznych. Rekompensaty będą wypłacane przez gminy.

Jak ma działać mechanizm ceny z rekompensatą? W największym uproszczeniu: jeżeli średnie ceny wytwarzania ciepła ponoszone przez daną ciepłownię będą wyższe, niż ustawowy limit, to ciepłownia musi zastosować do rozliczeń z odbiorcami stawkę ustawową. Jeśli cena wytworzonego ciepła w danym przedsiębiorstwie jest niższa, niż ustawowy limit – to musi ona zastosować właśnie tę niższą cenę jako podstawę rozliczeń.

Ustawowe stawki jako podstawa rozliczeń maja być stosowane od 1 października 2022 roku do 30 kwietnia 2023 roku.

Według wcześniejszych wypowiedzi minister klimaty Anny Moskwy zastosowany mechanizm gwarantuje, że cena dla odbiorców nie powinna wzrosnąć bardziej, niż o 42 proc.

Co istotne, w przypadku tej części wsparcia dla odbiorców ciepła, nie są konieczne żadne wnioski od gospodarstw domowych. Nie musimy składać wniosków o objęcie nas zamrożoną taryfą. Dostawcy ciepła mają obowiązek się dostosować do tego już z mocy samej ustawy – zakłada rządowy projekt.

Jeśli jednak zamieszkujemy we wspólnocie mieszkaniowej, to wspólnota powinna złożyć odpowiednie oświadczenie do wytwórcy ciepła. W nim ma określić to, ile ciepła zużyje w danym sezonie i ile ciepła z rekompensatą ma jej dostarczyć ciepłownia.

Wsparcie dla podmiotów wrażliwych

Ze wsparcia dla odbiorców ciepła będą mogły skorzystać nie tylko gospodarstwa domowe, ale również odbiorcy wrażliwi. I to zarówno jeśli chodzi o dodatek węglowy, dodatek osłonowy, jak i zamrożenie podwyżek taryf na ciepło.

Projekt ustawy jako odbiorców wrażliwych określa:

Skąd pieniądze na wsparcie dla odbiorców ciepła?

Gminy mają dostać środki na wypłatę dodatku osłonowego z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.

Fundusz ten powstał jako mechanizm radzenia sobie ze społeczno-gospodarczymi skutkami pandemii. Jako fundusz, funkcjonuje „obok” budżetu państwa i tym samym nie podlega parlamentarnej kontroli wykonania budżetu.

Całkowity koszt wsparcia dla odbiorców ciepła – nie licząc mającego kosztować 11,5 mld zł dodatku węglowego – rząd szacuje na 10 mld złotych.


Polecamy też: