Na początku czwartego kwartału 2023 roku, Polskie Linie Lotnicze LOT przedstawiły strategię na lata 2024-2028. Od wydarzenia minęło pół roku. Co się zmieniło w tym czasie i jakie przewoźnik ma dalsze plany na rozwój?
Strategię działań na najbliższe cztery lata LOT oparł o cztery filary: powiększenie floty i zwiększenie liczby kierunków, udoskonalenie oferowanych usług oraz narzędzi, odpowiedzialność społeczną oraz osiągnięcie trwałej rentowności tak, aby pod koniec 2028 roku generować marżę EBIT na poziomie 4,7%. Co do tej pory udało się zrealizować?
Do połowy 2025 roku we flocie PLL LOT pojawi się 11 nowych samolotów Boeing 737 MAX 8 – pierwszy przyleci do Warszawy na samym początku maja, kolejne dwa pojawią się w okresie wakacyjnym. Kolejne będą sukcesywnie docierać do połowy przyszłego roku. Będzie to istotne wzmocnienie floty krótko i średniodystansowej. To właśnie, między innymi, dzięki tej decyzji, możliwe było ogłoszenie w ostatnich miesiącach aż czterech nowych kierunków w siatce regularnej przewoźnika – Taszkentu, Rijadu Oradei oraz powrotu do Aten. Dodając do tego wysłane RFP na flotę kilkudziesięciu samolotów regionalnych, można stwierdzić, że zaplanowane 110 samolotów do końca 2028 roku oraz 20 nowych kierunków mają wszelkie szanse się zmaterializować.
W ramach udoskonalania oferowanych usług i dotrzymywania najwyższych standardów bezpieczeństwa, LOT Cargo, po uzyskaniu certyfikatu CEIV Pharma, w pierwszym kwartale otrzymał kolejny certyfikat CEIV, tym razem w zakresie transportu podzespołów i baterii litowo-jonowych.
W kwestiach dotyczących współpracy ze środowiskiem agencyjnym LOT na początku roku udostępnił Agentom podróży bezpośredni dostęp do oferty NDC za pośrednictwem narzędzi do rezerwacji DRCT. Dzięki temu narzędziu agenci mają dostęp do taryf w cenach dostępnych na stronach linii lotniczych.
Odpowiedzialność społeczna PLL LOT to nie tylko szereg inicjatyw podejmowanych w ramach programu Destination ECO, ale również inwestycja w najważniejszy zasób każdej organizacji – talenty. W tym obszarze LOT przykłada ogromną wagę do współpracy ze środowiskami naukowymi i akademickimi. W tym roku narodowy przewoźnik, po raz trzeci, organizuje konkurs na pracę dyplomową. O tym, jak wysoki jest prezentowany poziom niech świadczy fakt, że w składzie Kapituły Konkursowej znajdują się przedstawiciele najważniejszych uczelni w Polsce.
11 kwietnia PLL LOT podpisały także umowę partnerską z Państwową Akademią Nauk Stosowanych w Chełmie. Celem programu stypendialnego jest wyłonienie najzdolniejszych studentów i studentek, którzy aspirują do dalszego rozwoju, a także mają odpowiednie predyspozycje, by w przyszłości być częścią załogi PLL LOT. Zakwalifikowani stypendyści będą mieli okazję do odbycia profesjonalnych szkoleń pod okiem ekspertów Państwowej Akademii Lotniczej.
Kolejną inicjatywą skierowaną do studentów, którą LOT uruchomił w ostatnim czasie, jest program stażowy, do którego w tym roku przewoźnik otrzymał rekordowe 3700 zgłoszeń na 53 dostępne miejsca.
Wyrazem odpowiedzialności społecznej jest również promowanie polskich firm czy kultury – najlepszym tego przykładem jest nowy film prezentujący zasady bezpieczeństwa na pokładzie, który został nagrany w Galerii Sztuki XIX Wieku Muzeum Narodowego w Warszawie.
Po pandemicznej przerwie, od 2022 przewoźnik powrócił na ścieżkę rentownego wzrostu, zapowiadając za 2023 zysk na poziomie 1 mld. PLN, przewożąc ponad 10 mln pasażerów. Patrząc na wyniki z lat 2016-2019 oraz na stale rosnącą liczbę podróżujących, można na ten filar i na przyszłość LOT-u patrzeć z optymizmem.