{"vars":{{"pageTitle":"Bank Pekao jako pierwszy wdraża obsługę e-dowodu w swoich oddziałach","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["live"],"pageAttributes":["bank-pekao","cyberbezpieczenstwo","cyfryzacja","e-dowod","online"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"25 maja 2020","pagePostDateYear":"2020","pagePostDateMonth":"05","pagePostDateDay":"25","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":55104}} }
300Gospodarka.pl

Bank Pekao jako pierwszy wdraża obsługę e-dowodu w swoich oddziałach

Pekao jako pierwszy bank w Polsce umożliwia obsługę e-dowodu, czyli nowego dowodu osobistego zawierającego specjalną warstwę cyfrową (tzw. chip), który umożliwia szybką i precyzyjną identyfikację. Pierwsze placówki banku zostały już wyposażone w czytniki e-dowodów.

Dowód elektroniczny jest bezpłatnie wydawany w dowolnym urzędzie miasta lub gminy na terenie całego kraju. W warstwie cyfrowej e-dowodu zapisane są dane widoczne na blankiecie dowodu osobistego, w tym: kolorowe zdjęcie, dane osobowe, termin ważności.

Posiada on też niewidoczny mikroprocesor. To w nim umieszczone zostały również certyfikaty elektroniczne. Umożliwiają one identyfikację, uwierzytelnianie posiadacza e-dowodu oraz podpisywanie dokumentów w systemach komputerowych.

Po co e-dowód?

W ubiegłym roku e-dowody wprowadziło państwo. Celem była poprawa bezpieczeństwa oraz umożliwienie obywatelom szerokiego dostępu do usług elektronicznych, w tym do administracji publicznej, świadczeń zdrowotnych czy na przykład sądów.

Dowód elektroniczny może być jednak  wykorzystywany także w usługach komercyjnych, dla których wymagany jest zwiększony stopień bezpieczeństwa. Bank Pekao jako pierwszy w Polsce wyszedł naprzeciw oczekiwaniom swoich klientom, wyposażając oddziały w czytniki e-dowodów.


Czytaj: Banki w epidemii: koronawirus wymusza technologiczne eksperymenty – wywiad z Adamem Marciniakiem, wiceprezesem PKO BP

Zalety dla banku

Dowód elektroniczny przyspiesza też obsługę w banku. Usprawni weryfikację tożsamości klienta, a w kolejnym etapie także autoryzację realizowanych przez niego transakcji.

Dane z dokumentu, np. PESEL, są automatycznie odczytywane, przez co bankier szybko odszukuje klienta w systemie i nie musi ich nigdzie przepisywać, np. przy wnioskowaniu o nowy produkt, co również eliminuje ewentualne pomyłki.

Obecnie Bank Pekao uruchomił obsługę e-dowodu w 31 swoich oddziałach w największych miastach w Polsce. W najbliższym czasie sukcesywnie będzie rozszerzać dostępność tej metody na kolejne placówki. Drzwi oddziałów, w których dostępna jest obsługa dowodu elektronicznego, zostały oznaczone specjalnym logo: „obsługa e-dowodu”.

“Jesteśmy liderem cyfrowej transformacji polskiego sektora finansowego – konsekwentnie wdrażamy najnowsze rozwiązania informatyczne. (…)Wdrożenie wspomnianej metody jest podyktowane przede wszystkim troską o bezpieczeństwo środków finansowych klientów oraz chęcią zapewnienia możliwie najwyższego poziomu ochrony ich danych osobowych” – powiedział Leszek Skiba, pełniący obowiązkiPrezesa Zarządu Banku Pekao S.A.


Czytaj także: Jak sztuczna inteligencja zmienia system finansowy

Bank Pekao S.A. to jeden z trzech największych banków w Polsce z ok. 200 mld zł aktywów.