{"vars":{{"pageTitle":"Kraków zamawia 50 elektrycznych Solarisów. Będą jeździć po najbardziej zanieczyszczonych rejonach miasta","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","live"],"pageAttributes":["autobus-elektryczny","elektromobilnosc","krakow","solaris","transport","transport-bezemisyjny","transport-publiczny","zanieczyszczenie-powietrza"],"pagePostAuthor":"Barbara Rogala","pagePostDate":"25 maja 2020","pagePostDateYear":"2020","pagePostDateMonth":"05","pagePostDateDay":"25","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":55110}} }
300Gospodarka.pl

Kraków zamawia 50 elektrycznych Solarisów. Będą jeździć po najbardziej zanieczyszczonych rejonach miasta

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie podpisało dziś umowę na zakup 50 Solarisów Urbino 18 electric. Nowe elektrobusy zasilą dotychczasowy tabor 400 Solarisów o różnej konfiguracji jeżdżących po ulicach Krakowa. Wśród nich jest 28 autobusów elektrycznych.

Zamówienie obejmuje dostawy 50 przegubowych autobusów elektrycznych i 50 sztuk urządzeń ładujących dedykowanych do każdego autobusu.

Pojazdy zostaną dostarczone do Krakowa w przeciągu roku od momentu podpisania umowy. Wartość kontraktu wynosi ponad 165 mln zł.

Elektrobusy, które Solaris dostarczy do Krakowa, będą napędzane za pomocą osi ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi.

Autobusy przegubowe zostaną konstrukcyjnie przygotowane do ładowania na dwa sposoby. Albo poprzez 4-polowy pantograf dachowy umieszczony nad pierwszą osią pojazdu, albo też za pomocą złącza typu plug-in. Magazynami energii będą natomiast charakteryzujące się bardzo wysoką gęstością energii baterie Solaris High Energy+.


Czytaj także: Naukowcy po raz pierwszy policzyli, o ile dokładnie spadły emisje CO2 podczas pandemii

Kolejne solarisy w Krakowie

To już kolejne autobusy elektryczne firmy Solaris, które wybrał krakowski przewoźnik. Mieszkańcy Krakowa mogą na co dzień korzystać z 28 elektrobusów tej samej marki.

“Decyzję o zakupie kolejnych 50 autobusów elektrycznych marki Solaris odbieramy jako wyraz pozytywnych doświadczeń z eksploatacji pojazdów elektrycznych Solaris, wynikających nie tylko z wysokiej jakości samych autobusów, ale także z profesjonalnie przygotowanej obsługi serwisowej. Jesteśmy dumni, że mamy realny wpływ na poprawę jakości powietrza w Krakowie” – mówi Petros Spinaris, Wiceprezes Zarządu Solaris Bus & Coach, odpowiedzialny za obszar Sprzedaży, Marketingu i Customer Service.

Zielony Kraków i wsparcie UE

“Kraków zajął piąte miejsce w konkursie o tytuł „Zielonej stolicy Europy 2022”. Jednym z elementów, które były w tym konkursie brane pod uwagę, to ekologiczny transport i jego znaczenie dla środowiska. Nowe autobusy będą wykorzystywane na czterech liniach kursujących przez Aleje Trzech Wieszczów, a więc w rejonie miasta, gdzie odnotowywane są największe przekroczenia norm zanieczyszczenia powietrza” – powiedział prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.

Zakup 50 przegubowych autobusów elektrycznych dla Krakowa znalazł się na liście projektów wybranych do dofinansowania ze środków unijnych.

“Na zakup tych pojazdów przyznano nam ok. 110 mln zł dotacji. Jest to więc dla nas szansa, aby angażując stosunkowo nieduże środki własne pozyskać bezemisyjne autobusy dla mieszkańców Krakowa” – powiedział Rafał Świerczyński, Prezes Zarządu MPK S.A. w Krakowie.


Czytaj również: 5 wykresów pokazujących, na jakim etapie jest elektryfikacja transportu w polskich miastach