Sprzedaż robotów w Polsce wzrosła o 40 proc. do 2651 jednostek, w porównaniu do 1891 jednostek w 2017 – wynika z danych Światowej Organizacji Robotyki (IFR).
Największy udział w sprzedaży w 2018 r. odnotowano w przemyśle motoryzacyjnym – 33 proc. – 883 sprzedanych jednostek (wzrost sprzedaży o 48 proc.).
Drugie miejsce należy do przemysłu tworzyw sztucznych i produktów chemicznych posiadającego 15 proc. udziału w rynku robotów w Polsce – 407 sprzedanych jednostek (wzrost sprzedaży o 19 proc.), a trzecie do przemysłu metalowego i maszynowego, który odnotował 9 proc. udział w sprzedaży – 227 sprzedanych sztuk (8 proc. spadek sprzedaży).
W 2018 osiągnęliśmy poziom 42 robotów na 10 tys. pracowników w przemyśle produkcyjnym, w porównaniu do 36 w poprzednim roku.
Dla porównania, w Niemczech pracuje 338 robotów na każde 10 tys. pracowników, a średnia europejska wynosi 114 robotów.
Od 2013 gęstość robotów w przemyśle motoryzacyjnym rosła średnio o 10 proc. rocznie ze 117 do 189 jednostek na 10 tys. pracowników; we wszystkich innych branżach gęstość robotów wynosi 29.
Liczba pracujących robotów w Polsce (ang. operational stock) na koniec 2018 r. wyniosła 13 632 jednostek – o 20 proc. więcej niż przed rokiem.
Globalna sprzedaż robotów przemysłowych, w porównaniu z rokiem poprzednim, wzrosła o 6 proc. (łączna sprzedaż w 2018 r. wyniosła 422 tys. jednostek), w Europie wzrosła o 14 proc. do 75 560 jednostek, ustanawiając szósty rok z rzędu nowy rekord.
Patrząc w przyszłość, analitycy IFR przewidują, że wzrost globalny będzie kontynuowany. IFR szacuje, że od 2020 r. do 2022 r. w fabrykach na całym świecie zainstalowane zostaną prawie 2 miliony nowych robotów przemysłowych.
>>> Czytaj też: Toyota zainwestuje 2 mld zł w podwojenie produkcji napędów hybrydowych w Polsce