{"vars":{{"pageTitle":"PKP przystąpiło do organizacji "klaster Luxtorpeda 2.0."","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["live"],"pageAttributes":["kolej","luxtorpeda-2-0","pkp","polska","transport","transport-kolejowy"],"pagePostAuthor":"Jacek Rosa","pagePostDate":"21 stycznia 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"01","pagePostDateDay":"21","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":83025}} }
300Gospodarka.pl

PKP przystąpiło do organizacji „klaster Luxtorpeda 2.0.”

Spółka PKP dołączyła do Klastra „Luxtorpeda 2.0”, podmiotu reprezentującego sektor transportu kolejowego skupiający największe przedsiębiorstwa branży w Polsce.

Celem współpracy organizacji branżowych zrzeszonych w klastrze jest kształtowanie polskiej polityki transportowej, a także pomoc w wypracowywaniu rozwiązań w obszarach legislacyjnym, organizacyjnym i finansowym.

Luxtorpeda 2.0 ma także wspierać instytucje i przedsiębiorców działających w sektorze transportu kolejowego w celu zwiększania ich konkurencyjności. Ponadto klaster ma opracowywać raporty i analizy dot. strategicznych działań w transporcie kolejowym.

„Przynależność do różnych organizacji wspomagających funkcjonowanie i rozwój tak istotnego sektora gospodarki jak transport to bardzo duża wartość dodana dla PKP S.A. (…) Liczę, że dotychczasowa współpraca z Klastrem „Luxtorpeda 2.0” i nowe możliwości, jakie pojawiły się dzięki przystąpieniu PKP S.A. do tego przedsięwzięcia zaowocują działaniami, które będą miały realny, pozytywny wpływ na otoczenie, w którym prowadzimy działalność gospodarczą” – powiedział Rafał Zgorzelski, członek zarządu PKP S.A.

Polska kolej potrzebuje strategii

Polski transport kolejowy potrzebuje skutecznych inicjatyw, które zaowocują stworzeniem spójnej strategii jego rozwoju i pozwolą mu skutecznie konkurować, także politycznie, z transportem drogowym.

W ciągu czternastu lat od wejścia do Unii Europejskiej Polska niemal sześciokrotnie zwiększyła liczbę kilometrów dróg ekspresowych i autostrad na swoim terytorium. Jednocześnie siatka połączeń kolejowych od 1989 roku uległa skróceniu o ponad 1/4.

W ciągu ostatnich 30 lat kolej w dużym tempie traciła na znaczeniu w stosunku do transportu drogowego i trend ten utrzymuje się od lat, a Polska nie wybudowała od 1989 roku żadnej nowej istotniejszej linii kolejowej.

Superszybka kolej z Warszawy do Lizbony pomogłaby odbudować gospodarkę UE – uważa wiedeński think tank