{"vars":{{"pageTitle":"5G czyli skok w płatnościach i wyzwanie zaufania","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["material-partnera"],"pageAttributes":["impact-cee","karty-platnicze","nowe-technologie","technologie-cyfrowe"],"pagePostAuthor":"Martyna Maciuch","pagePostDate":"12 maja 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"05","pagePostDateDay":"12","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":132941}} }
300Gospodarka.pl

5G czyli skok w płatnościach i wyzwanie zaufania

Według realistycznych analiz, do końca 2023 roku w obrębie zasięgu 5G ma mieszkać aż 90 proc. mieszkańców Polski. Eksperci przekonują, że korzyści i zmiana, jaką niesie 5G, nie polega tylko na lepszej jakości filmów streamingowanych z Netfliksa.

Technologia 5G to przełom m.in. w płatnościach, które staną się szybkie, wszechobecne i łatwe jak nigdy przedtem – o ile zbudujemy nową przestrzeń do zaufania przy dostępie do wrażliwych danych na linii firmy-konsument.

Przewidywanym i widocznym już wkrótce efektem rozwoju 5G dla konsumenta będzie skokowy wzrost biznesów i miejsc przyjmujących płatności elektroniczne od konsumenta. Zresztą, w ciągu ostatnich pięciu lat akceptacja płatności cyfrowych już przyspieszyła, a technologie mobilne wyraźnie w tym pomogły.

W Polsce liczba kart płatniczych zapisanych w smartfonach ich użytkowników wynosi już 5 milionów, a jednocześnie sprzedawcy testują rozwiązania typu „terminal płatniczy w telefonie”.

„5G niesie jeszcze dodatkowe przyspieszenie, sprawiając, że chmurowe rozwiązania będą bezpieczne, tanie i masowo dostępne. W niedalekiej przyszłości zwykły telefon będzie zawsze w stanie zastąpić najbardziej złożony terminal płatniczy, dzięki zasileniu go danymi i mocami obliczeniowymi z chmury” – przewiduje Aleksander Naganowski, dyrektor ds. rozwoju rozwiązań cyfrowych w polskim oddziale Mastercard Europe.

Do wizji smartfona samodzielnie płacącego za przejazd autobusem warto dodać samochód samodzielnie płacący za parking lub autostradę czy lodówkę zamawiającą w naszym imieniu mleko, które właśnie się kończy. Wszystko oczywiście za zgodą użytkownika i w ramach z góry ustalonych zasad pozwalających mu zachować kontrolę nad wydatkami.

E-sklepy w AR

Zdaniem eksperta, 5G, budując inteligentny i elastyczny pomost między urządzeniem konsumenta (rozumiejącym jego preferencje) a fizyczną infrastrukturą sprzedawcy spowoduje zatarcie się różnic między zakupami online i offline. W jaki sposób?

Dzięki m.in. rozwiązaniom AR (rzeczywistości rozszerzonej, ang. augmented reality) napędzanym 5G, wirtualne centra handlowe wniosą nową jakość do e-zakupów. Dlaczego podczas nich nie mielibyśmy płacić w prosty, szybki sposób, nie wymagający dodatkowych autoryzacji, niczym w fizycznym sklepie, gdy płacimy zbliżeniowo?

„Z punktu widzenia konsumenta płatności przyszłości będą proste i przejrzyste. Jednak po stronie technologii ich wdrożenie zależeć będzie od zharmonizowania kilku prądów nowej gospodarki, takich jak internet rzeczy, sztuczna inteligencja czy blockchain. To na tej płaszczyźnie zostanie wypracowany nowy standard bezpieczeństwa płatności, obejmujący też bardzo istotną kwestię poufności i bezpieczeństwa danych kupujących” – podkreśla Aleksander Naganowski.

Dane co 18 sekund

Dlaczego obecne regulacje i standardy będą musiały się zmienić wraz z nadejściem 5G? M.in. dlatego, że w niedalekiej przyszłości to właśnie np. nasze wrażliwe, unikatowe dane biometryczne będą potwierdzać każdą szybką i wirtualną płatność.

Do tego w świecie nowej sieci nasze nawyki, zwyczaje, cechy szczególne będą pożądanym towarem dla marketingowców. Coraz więcej z nas jest tego świadomych.

Według analityków, nadchodzi czas, gdy wrażliwe dane będą się mnożyć w skokowym tempie. W 2025 r. każda podłączona do 5G osoba będzie przeprowadzać prawie 5 tys. interakcji każdego dnia np. przez zegarki, samochody, telefony, sprzęt domowy. Oznacza to nowe dane co 18 sekund!

„Ludzie już zadają krytyczne pytania dotyczące prywatności danych. 72 proc. osób badanych w ramach analiz Mastercard twierdzi, że zwraca uwagę na sposób gromadzenia i wykorzystywania danych przez firmy. Jedocześnie tylko 44 proc. osób widzi jakiekolwiek korzyści z udostępniania tych danych. Ta różnica skrywa ryzyko braku zaufania na linii konsument – biznes i może być przyczyną wyhamowania rozwoju części rozwiązań ekosystemowych, możliwych dzięki 5G. Najmocniejszym paliwem dla 5G będzie zatem zaufanie” – zwraca uwagę Aleksander Naganowski.

Tajemnice lodówki

Czy producent inteligentnej lodówki, który rejestruje kupowane przez nas produkty, będzie w stanie poznać nasze nawyki żywieniowe? Czy mógłby bez naszej wiedzy sprzedać te informacje firmie produkującej produkty spożywcze do badań rynkowych? I dokąd te informacje mogłyby trafić? Odpowiedzi na tego typu pytania, które coraz częściej zadają konsumenci, są kluczowe dla przyszłego rozwoju rozwiązań opartych na 5G.

Stąd już teraz m.in. Mastercard aktywnie wdraża i popiera program demokratyzacji dostępu do danych, zakładający oddanie danych w ręce ludzi, którzy je tworzą. Oznacza to możliwość swobodnego zarządzania, kontrolowania i udostępniania własnych danych w taki sposób, który przynosi właścicielom tych danych korzyści.

W ramach zasady, że jeśli chcesz marketingowcu wiedzieć, co jest w mojej smart lodówce, to lepiej zaproponuj mi zniżkę na zakupy. I to zanim zapytasz o zgodę na uchylenie rąbka tajemnicy domowej spiżarni.