{"vars":{{"pageTitle":"Cyfrowa transformacja Polski wpłynie na ochronę środowiska - debata Togetair 2021","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["material-partnera"],"pageAttributes":["cyfryzacja","material-partnera","szczyt-klimatyczny","togetair"],"pagePostAuthor":"Emilia Siedlaczek","pagePostDate":"28 kwietnia 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"04","pagePostDateDay":"28","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":125698}} }
300Gospodarka.pl

Cyfrowa transformacja Polski wpłynie na ochronę środowiska – debata Togetair 2021

Dzięki temu, że wiele firm i urzędów przenosi się do sieci, konsumenci i petenci nie muszą podróżować do ich siedzib, co prowadzi do niższej emisji spalin do atmosfery. Czy i w jaki sposób cyfryzacja wiąże się z ochroną środowiska? Na to i inne pytania próbowali odpowiedzieć eksperci podczas Szczytu Klimatycznego TOGETAIR 2021.

Informatyzacja może pomóc monitorować i zarządzać procesami w zakresie ochrony środowiska. Na to zwrócił uwagę Michał Widelski, dyrektor GovTech, rządowej jednostki odpowiedzialnej za cyfryzację administracji publicznej.

„Zmierzamy do tego, by wszystkim urzędom zapewnić miejsce w jednej, bezpiecznej Chmurze Rządowej. W oparciu o portal gov.pl chcemy budować e-usługi w wielu obszarach, w tym środowiska. Takie ułatwienia są szczególnie ważne dla MŚP. Ważne jest też budowanie kapitału społecznego, kompetencji obywateli do korzystania z nowych rozwiązań technologicznych” – powiedział Widelski.

Przemysław Kurczewski, zastępca dyrektora w Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, miał podobne stanowisko. Stwierdził, że bez rozwiązań cyfrowych nie dałoby się sprostać takim wyzwaniom, jak np. nadzorowanie kotłów. Zapowiedział, że jego organizacja będzie tworzyć systemy umożliwiające w czasie rzeczywistym kontrolę jakości powietrza czy wody.

Cyfryzacja niesie za sobą również zagrożenia, bo ma wpływ na trendy we współczesnej gospodarce. Tę kwestię omówiła Dyrektor Departamentu Analiz i Strategii z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Paulina Zadura: „Światowa gospodarka idzie w kierunku oferowania produktów w formie usług. To będzie jeden z ważniejszych obszarów rozwojowych. Cyfryzacja to też automatyzacja procesów, co może wiązać się z krótkoterminowym bezrobociem technologicznym”.

Z perspektywy klienta na informatyzację spojrzał Tomasz Bagdziński, przedstawiciel Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. „Witamy z radością to, że będziemy mogli naprawiać, że rzeczy będą służyły nam dłużej. Rolą mojego urzędu jest m.in. wspieranie prawa konsumenta do stosowania zamienników czy urządzeń równoważnych. Zmieniają się parametry, którymi przedsiębiorcy konkurują, ale konkurencja pozostaje faktem” – stwierdził Bagdziński.

Cyfryzacja nie tylko bezpośrednio przyczyni się do niższej emisji spalin, ale może też wspomóc walkę z nieekologicznymi źródłami energii czy pożarami. Jak powiedział Piotr Kędzierski z T-Mobile Polska, „w każdym koszu na śmieci może być czujnik wskazujący, kiedy należy go opróżnić, a także czujnik przeciwpożarowy. Testowaliśmy też drony, które potrafią identyfikować, w którym piecu spala się plastik, śmieci czy inne niewłaściwe materiały”.

Dodał, że kwestie elektromobilności też opierają się o cyfryzację, a narzędzia cyfrowe mogą np. pokazać, kiedy jest odpowiedni czas, by naładować samochód elektryczny. W jego opinii głównym problemem jest konsumpcjonizm, który jednak rzadziej pojawia się wśród młodych ludzi.

O optymistycznej wizji przyszłości mówił Dawid Zieliński, prezes zarządu Columbus Energy, firmy zajmującej się fotowoltaiką. „Mam nadzieję, że miasta będą bardziej zielone nie tylko w sensie energetycznym, ale także ilości roślin. Dobrze byłoby też, żeby były tak projektowane, żeby do pracy można było łatwo dojechać hulajnogą”, powiedział Zieliński.

Podczas wydarzenia opublikowano również pierwszy Polski Multimedialny Raport Klimatyczny, w którym znajduje się ponad 120 artykułów od niezależnych ekspertów, materiały video oraz infografiki: https://raport.togetair.eu

Chcemy poszerzyć ofertę zielonego inwestowania dla polskich klientów – wywiad z prezesem BNP Paribas