{"vars":{{"pageTitle":"Giełda Miejskich Technologii – jak polskie przedsiębiorstwa wspierają samorządy w poszukiwaniu innowacji","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["material-partnera"],"pageAttributes":["gielda-miejskich-technologii","grant","material-partnera","nabor","polski-fundusz-rozwoju","produkty-cyfrowe","samorzad"],"pagePostAuthor":"Sławomir Kowalski","pagePostDate":"5 kwietnia 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"04","pagePostDateDay":"05","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":533874}} }
300Gospodarka.pl

Giełda Miejskich Technologii – jak polskie przedsiębiorstwa wspierają samorządy w poszukiwaniu innowacji

W październiku 2022 roku PFR ruszył z Giełdą Miejskich Technologii – pierwszą i jedyną w Polsce platformą skupiającą dostępne na rynku rozwiązania cyfrowe dla miast, których zastosowanie może wspomagać rozwój polskich miast inteligentnych. Po pół roku na platformie znajduje się już niemal 200 produktów, a w trzech naborach przyznano 20 mikrograntów o łącznej wartości miliona złotych na wdrożenie i testowanie innowacji w samorządach.

Według badań przeprowadzonych przez Polski Fundusz Rozwoju tylko 30% samorządów ma doświadczenie we współpracy z innowacyjną firmą technologiczną. Według Głównego Urzędu Statystycznego:

Z tych danych wyłania się obraz samorządów, dla których testowanie innowacji jest dużym wyzwaniem – nie tylko ze względu na finansowanie, ale także brak doświadczenia współpracy z firmami technologicznymi.

To właśnie w odpowiedzi na te problemy powstała Giełda Miejskich Technologii – platforma dla samorządów, na której znajduje się już niemal 200 różnych produktów cyfrowych dla gmin. W bazie są m. in. rozwiązania usprawniające funkcjonowanie miast w takich obszarach jak: komunikacja z mieszkańcami, zarządzanie oświetleniem i kontrola zużycia mediów, jak również automatyzacja procesów w urzędzie czy zarządzanie transportem publicznym.

Od października w ramach prowadzonych naborów samorządy złożyły prawie 300 wniosków, w których gminy aplikowały o mikrogranty pozwalające bezpłatnie przetestować wybrane rozwiązania. Wśród najczęściej wybieranych produktów IT znalazły się te z kategorii: automatyzacja, komunikacja z mieszkańcami, zarządzanie infrastrukturą oraz informacja przestrzenna. Dostępne produkty adaptują najnowsze dostępne technologie takie jak technologia GIS czy systemy EZD, a także oferują robotyzację i automatyzację procesów. Katalog produktów pozostaje otwarty – przedsiębiorcy wciąż mogą zgłaszać rozwiązania swoje rozwiązania. O przyznanie mikrograntu o wartości do 50 tysięcy zł na wdrożenie i testowanie wybranego produktu przez okres od 6 do 12 miesięcy może ubiegać się każda gmina w Polsce.

Wykorzystanie systemu mikrograntów pozwala samorządom na przetestowanie wybranego rozwiązania, ułatwia podjęcie decyzji o tym, czy warto rozpatrywać inwestycję w dłuższym horyzoncie i zapewnia elastyczność zakupową. Pomimo barier polskie gminy chcą testować nowoczesne technologie i są skłonne podjąć współpracę z biznesem.

Do tej pory PFR przyznał 20 mikrograntów na testowe wdrożenia pozwalające sprawdzić w praktyce działanie wybranych rozwiązań. W związku z tak dużym zainteresowaniem samorządów mikrograntami i wysoką jakością składanych wniosków organizatorzy zdecydowali o zwiększeniu puli środków w kolejnych naborach. W dwóch nadchodzących turach do rozdysponowania będzie aż 1,5 mln zł, czyli o 900 tys. zł więcej niż pierwotnie przewidywał budżet projektu. Zwiększenie środków pozwoli na testowanie produktów cyfrowych przez minimum 30 kolejnych gmin.

Dla firm technologicznych oferowanie rozwiązania na Giełdzie Miejskich Technologii to bezpośredni dostęp do nowej grupy klientów. Współpraca z samorządem to również świetna okazja do uzyskania informacji zwrotnej od użytkowników i możliwość udoskonalenia swojej usługi. Dzięki wbudowanej funkcjonalności samorządy mogą również zgłaszać zapotrzebowanie na produkty, których nie odnalazły w katalogu produktów, a których rozwiązanie może być wyzwaniem dla firmy technologicznej np. w ramach hackathonu, czyli maratonu programistycznego.

O czym należy pamiętać przed złożeniem wniosku? Przede wszystkim o założeniu konta na platformie. Zalogowani użytkownicy mają dostęp do pełnej zawartości oferty i mogą uzyskać certyfikat ukończenia kursu „Jak rozmawiać z firmą technologiczną? – Modelowa współpraca JST z biznesem”. Na platformie znajdują się także narzędzia wspierające jeszcze niezdecydowanych użytkowników – quiz dopasowania technologicznego pomaga zidentyfikować obszary działania miasta, które usprawnione zostać mogą przez dopasowane technologie.

Kolejny nabór rozpocznie się we wtorek 11 kwietnia, jednak już teraz warto skorzystać z czasu na przegląd katalogu produktów i wybór odpowiedniego rozwiązania, które wspomoże funkcjonowanie miasta.

Więcej szczegółów znajdziesz na stronie https://gieldamiejskichtechnologii.pl/.