{"vars":{{"pageTitle":"Jak zaoszczędzić przed świętami i na co dzień. Postaw na transport publiczny!","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["material-partnera"],"pagePostAuthor":"Sławomir Kowalski","pagePostDate":"8 grudnia 2025","pagePostDateYear":"2025","pagePostDateMonth":"12","pagePostDateDay":"08","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":743118}} }
300Gospodarka.pl

Jak zaoszczędzić przed świętami i na co dzień. Postaw na transport publiczny!

Koszty podróżowania samochodem, samolotem czy koleją rosną z roku na roku. W dużej mierze ma na to wpływ sytuacja polityczna na świecie, rosnące koszty produkcji paliwa, a także sam fakt konieczności przetransportowania go do punktów dystrybucji. Za litr, ot choćby, benzyny kupisz więcej niż jeden bilet komunikacji miejskiej, a tramwajem dojedziesz szybciej niż samochodem stojącym w korku. Sprawdź, ile możesz zaoszczędzić przed świętami. Wystarczy, że postawisz na transport publiczny w unowocześnionej formie!

Dlaczego koszty jazdy samochodem stale rosną? Czynniki społeczne, środowiskowe i ekonomiczne

Koszt przejechania 10 km autem jest dziś wyższy niż kilka lat temu, nawet jeśli jeździsz tym samym samochodem. To efekt rosnących cen paliw, nowych wymogów klimatycznych i coraz droższej eksploatacji pojazdów.

Co warto wiedzieć? Otóż…

Na koszt każdego kilometra wpływa więc nie tylko sama cena benzyny czy diesla. Dochodzą do tego cykliczne przeglądy techniczne, naprawy, ubezpieczenia, opłaty za parkowanie i czas spędzony w korkach. W efekcie udział transportu samochodowego w domowym budżecie rośnie i wiele osób zaczyna szukać alternatywy.

Czy wiesz, że…? Według aktualnych prognoz średnia cena benzyny Pb95 w Polsce na początku grudnia 2025 r. wynosi ok. 5,94 zł/l. Benzyna Pb98 to ok. 6,69 zł/l, olej napędowy ok. 6,33 zł/l, a LPG ok. 2,64 zł/l.Prognozy na pierwszy tydzień grudnia pokazują przedział dla Pb95 mniej więcej 5,82–5,94 zł/l, czyli nadal w okolicach 6 zł za litr.

Przy takich cenach każdy dodatkowy litr paliwa zaczyna być odczuwalny w portfelu, zwłaszcza przy codziennych dojazdach, a więc transport publiczny staje się coraz atrakcyjniejszą formą podróżowania.

To ważne! Do tego od 2027 r. paliwa do transportu drogowego ma objąć system ETS 2. Oznacza to, że w cenę paliwa zostanie wliczony koszt uprawnień do emisji CO₂.

Ile biletów na transport publiczny kupisz za zaledwie litr benzyny do auta?

Jeśli przyjmiesz średnią cenę benzyny Pb95 na poziomie 5,94 zł/l, litr paliwa to mniej więcej koszt jednego biletu czasowego w dużym mieście. W praktyce oznacza to, że kwota, którą spalasz w baku na krótkim odcinku, mogłaby pokryć kilka przejazdów tramwajem czy autobusem.

Poniżej w uproszczeniu, ile biletów kupisz za 1 litr benzyny (5,94 zł) w wybranych miastach oraz jak ta kwota ma się do biletów dobowych i miesięcznych:

Jeśli miesięcznie przeznaczasz na paliwo 400–500 zł, w wielu przypadkach jest to 2–4 razy więcej niż koszt biletu miesięcznego na transport miejski. W praktyce za koszt samego paliwa możesz więc często pokryć nie tylko dojazdy do pracy, ale też większość innych przejazdów w mieście.

Różnica robi się szczególnie widoczna, gdy z auta korzystasz głównie w godzinach szczytu i stoisz w korkach.

Korki w przestrzeni miejskiej – ile czasu zaoszczędzisz na transporcie publicznym? Na bazie danych TomTom Traffic Index 2025)

W dużych miastach głównym „kosztem” auta przestaje być sama cena paliwa, a czas spędzony w korkach. Dane z TomTom Traffic Index i analiz medialnych pokazują, że przejazd 10 km w szczycie potrafi zająć nawet blisko pół godziny.

Według TomTom Traffic Index 2025 najgorzej jest we Wrocławiu – pokonanie 10 km w godzinach szczytu zajmuje średnio 28 minut i 56 sekund. W Krakowie ten sam dystans to około 24 minuty i kilka sekund, a w Warszawie około 23 minuty i 25 sekund.

Dla kierowcy oznacza to realną utratę dziesiątek godzin rocznie, które można by poświęcić na pracę, odpoczynek czy rodzinę. Transport publiczny omija część tych problemów. W Warszawie przejazd metrem z Ursynowa do centrum zajmuje ok. 20 minut, niezależnie od korków na powierzchni. Tramwaje jadące po wydzielonych torowiskach również są mniej wrażliwe na zatory drogowe.

W praktyce oznacza to, że codzienna trasa, którą autem pokonujesz w 40–50 minut, komunikacją miejską może zająć Ci około pół godziny lub mniej

Ekologia i zdrowie, czyli transport publiczny w roli ograniczenia emisji CO2

Każdy autobus, tramwaj czy pociąg zabiera dziesiątki pasażerów, którzy nie muszą w tym samym czasie jechać osobnymi autami. Dzięki temu emisja CO₂ w przeliczeniu na jedną osobę jest zdecydowanie niższa niż w przypadku samochodu.

Wprowadzenie systemu ETS 2 obejmującego paliwa do transportu drogowego ma właśnie taki cel – wymusić stopniową redukcję emisji i zachęcić do bardziej zrównoważonych form przemieszczania się. Transport publiczny jest tu kluczowy, bo pozwala ograniczać emisje bez rezygnacji z mobilności i aktywności zawodowej. Mniej aut w mieście to także mniej zanieczyszczeń powietrza, hałasu i pyłów, które wpływają na układ oddechowy i krążenia.

To już nie „stary autobus z dymiącym wydechem”, ale nowoczesny środek transportu, często z klimatyzacją, Wi-Fi i wygodnymi wnętrzami. Podróż komunikacją miejską staje się po prostu modna i stylowa – szczególnie wśród młodego pokolenia, które szuka rozwiązań przyjaznych środowisku.

Jak CUPT i Fundusze Europejskie wspierają zmiany transportu publicznego w Polsce?

Transformacja transportu publicznego w Polsce w dużej mierze opiera się na środkach unijnych. Program Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) na lata 2021–2027 ma łączny budżet ok. 29,3 mld euro, a znacząca część środków jest przeznaczona na rozwój zrównoważonej mobilności, w tym transportu miejskiego.

Z informacji CUPT wynika, że tylko na priorytet związany z miejską mobilnością Polska otrzymała ok. 8,5 mld zł. To pieniądze na budowę linii tramwajowych, modernizację infrastruktury, zakup nowego taboru i rozwój systemów zarządzania ruchem.