{"vars":{{"pageTitle":"Jaką rolę mogą odegrać media w upowszechnianiu wiedzy o zmianach klimatu? [MATERIAŁ PARTNERA]","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","live","material-partnera"],"pageAttributes":["biznes","spoleczna-odpowiedzialnosc-biznesu","zmiany-klimatu"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"25 lutego 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"02","pagePostDateDay":"25","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":97056}} }
300Gospodarka.pl

Jaką rolę mogą odegrać media w upowszechnianiu wiedzy o zmianach klimatu? [MATERIAŁ PARTNERA]

Zwykle to dziennikarze i blogerzy przepytują ekspertów, aktywistów społecznych, przedstawicieli nauki i biznesu. W eksperckiej debacie “Czas na aktywizm klimatyczny dziennikarzy. Media a klimat” to dziennikarze odpowiadali na pytania o rolę mediów w upowszechnianiu wiedzy na temat zmian klimatu.

Debata została zorganizowana w ramach programu Climate Leadership oraz cyklu Climate Conversations prowadzonego przez Centrum UNEP/GRID-Warszawa. Odbyła się 22 lutego na platformie internetowej Zoom.

Zwykle to dziennikarze i blogerzy przepytują ekspertów, aktywistów społecznych, przedstawicieli nauki i biznesu. Jednak gdy rozmawiamy o klimacie, o tym, co trzeba zrobić, jak edukować i jak upowszechniać wiedzę, jak zachęcać do działania, to niemal w każdej dyskusji dochodzimy do wniosku, że koniecznie musimy mieć po naszej stronie media.

Bez nich nie zmienimy nastawienia biznesu i konsumentów, polityków i obywateli, a w konsekwencji nie zmienimy przepisów prawnych i przyjętych norm społecznych.

Co sprawia, że przedstawiciele mediów zaczynają tworzyć treści na temat wyzwań środowiskowych i klimatycznych? Jaki rodzaj narracji przeważa w dziennikarskich tekstach poświęconych kryzysowi klimatycznemu, zanikowi bioróżnorodności, transformacji energetycznej, walce o czyste powietrze czy lepsze gospodarowanie odpadami i zasobami wody?

Dziennikarz-aktywista

Podczas debaty wypowiedzieli się: Patryk Strzałkowski, dziennikarz portalu Gazeta.pl, specjalizujący się w tematyce środowiskowej i sprawach zagranicznych, autor m.in. cyklu Piątki dla klimatu, Magdalena Krukowska, dziennikarka Forbes Polska, wykładowczyni Akademii Leona Koźmińskiego, Michał Niewiadomski, redaktor działu energianews.pl dziennika Rzeczpospolita oraz Paulina Górska, ekoaktywistka i blogerka. Za moderację spotkania odpowiadał profesor Bolesław Rok, współtwórca programu Climate Leadership.

Najważniejsze wnioski, jakie wyniknęły z dyskusji ekspertów przedstawiają się następująco:

Debatę można obejrzeć online w tym miejscu.


Climate Leadership to program budujący społeczność liderów realnej zmiany w biznesie na rzecz przeciwdziałania nieodwracalnym zmianom zachodzącym na planecie, jakich wyrazem jest kryzys klimatyczny. Program wspiera działania podejmowane przez firmy w celu osiągnięcia neutralności.

Climate Conversations to cykl dyskusji na temat zmian klimatu, łączące podejście teoretyczne z praktycznym – dane o stanie środowiska z informacjami o potencjalnych ryzykach i wyzwaniach (m.in. zmieniającym się otoczeniem regulacyjnym czy innymi megatrendami mającymi wpływ na funkcjonowanie biznesu).

Dziś UE ogłosiła nową europejską strategię na rzecz adaptacji do zmian klimatu