{"vars":{{"pageTitle":"KPI w strategii przedsiębiorstwa – jaka jest ich rola w osiąganiu celów organizacji?","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["material-partnera"],"pagePostAuthor":"Sławomir Kowalski","pagePostDate":"3 sierpnia 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"08","pagePostDateDay":"03","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":599701}} }
300Gospodarka.pl

KPI w strategii przedsiębiorstwa – jaka jest ich rola w osiąganiu celów organizacji?

Opracowanie strategii przedsiębiorstwa bez zaplanowania sposobu weryfikacji stopnia realizacji celów to poważny błąd, który może przekreślić sens całego przygotowanego planu. Kluczowe wskaźniki efektywności, chociaż kojarzą się głównie z dużymi korporacjami, pomogą Ci w szybki sposób sprawdzić, czy Twoja firma podąża w dobrą stronę. Czym dokładnie są i dlaczego warto ich używać?

Czym są kluczowe wskaźniki efektywności?

Kluczowe wskaźniki efektywności, czyli Key Performance Indicators (w skrócie KPI) to mierniki pozwalające na kontrolę bieżącej sytuacji przedsiębiorstwa oraz precyzyjny pomiar wyników. Dzięki nim podejmowanie zarówno codziennych, jak i długofalowych decyzji jest o wiele łatwiejsze, ponieważ umożliwiają szybką kontrolę stopnia realizacji celów. KPI są swego rodzaju raportem, statystyką działania organizacji. Uważa się je za obowiązkowy element każdej strategii, gdyż mogą się odnosić do założeń z perspektywy finansowej, kadrowej, operacyjnej oraz procesów wewnętrznych.

W praktyce KPI są sposobem na zobrazowanie funkcjonowania przedsiębiorstwa. Przykładami kluczowych wskaźników efektywności są: roczny obrót netto, wskaźnik wypadków przy pracy, konwersja czy liczba produktów opuszczających fabrykę w ciągu dnia. Warto zaznaczyć, że nie wszystkie muszą mieć znaczenie strategiczne – mogą stanowić system naczyń połączonych działający na rzecz celów nadrzędnych.

Dobra strategia to mierzalna strategia

Przygotowując strategię organizacji, a przy tym wyznaczając KPI mierzące stopień jej realizacji, musisz pamiętać o kilku kluczowych aspektach. Najważniejszą cechą dobrej strategii jest mierzalność. Nawet jadąc z punktu A do punktu B, chcesz wiedzieć, ile kilometrów masz już za sobą, a ile zostało do pokonania. Tę samą rolę w strategii odgrywają KPI – informują Cię, na jakim etapie podróży znajduje się Twoja firma i czy porusza się z odpowiednią prędkością.

Zwróć uwagę również na to, że strategia powinna być osadzona w odległym horyzoncie czasowym, co w pewien sposób warunkuje wybór kluczowych wskaźników efektywności. Jeśli Twoim celem na następne lata ma być wzrost liczby produktów nabywanych podczas jednej transakcji, nie wyznaczysz celu w jednostce odnoszącej się do jednego dnia czy miesiąca. Jak rozpoznać, czy posuwasz się do przodu w realizacji strategii, widząc średnią liczbę produktów na paragonie za jeden dzień? Pełny obraz sytuacji uzyskasz, analizując miernik roczny.

Mierzalność i długi horyzont czasowy to nie wszystkie cechy dobrej strategii. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o planowaniu strategicznym, sprawdź teksty poświęcone temu tematowi na Firmove.pl.

KPI, czyli sposób na kontrolę działalności przedsiębiorstwa

Wspomniana powyżej średnia dzienna liczba sztuk produktów na jeden paragon nie jest najlepszym sposobem na kontrolę stopnia realizacji strategii, ale sprawdzi się do bieżącego zarządzania przedsiębiorstwem. Wskaźniki KPI są doskonałym narzędziem do nadzorowania codziennego funkcjonowania firmy. Dostarczają praktycznych informacji ilościowych i jakościowych, dzięki czemu możesz rozpoznać ewentualne problemy, aby w porę wdrożyć odpowiednie działania. Kluczowe wskaźniki efektywności pomagają w pracy zarówno managerów, jak i pracowników niższego szczebla. Wpływają na kształtowanie się kultury organizacyjnej, wyznaczając obowiązki oraz określając sposób pomiaru wyników pracy. Takie podejście pozytywnie wpływa na efektywność poszczególnych osób, a także całego przedsiębiorstwa. Zrozumienie i stosowanie KPI na co dzień z pewnością przełoży się na cele strategiczne Twojej firmy.