{"vars":{{"pageTitle":"Outsourcing logistyczny – kiedy się na niego zdecydować?","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["material-partnera"],"pagePostAuthor":"Martyna Maciuch","pagePostDate":"23 czerwca 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"06","pagePostDateDay":"23","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":316908}} }
300Gospodarka.pl

Outsourcing logistyczny – kiedy się na niego zdecydować?

Outsourcing logistyczny – jakie są jego wady i zalety, kiedy warto się na niego zdecydować?

Coraz więcej firm – niezależnie od skali działalności – decyduje się na outsourcing usług logistycznych. Dzięki temu sprzedawcy nie muszą osobiście zajmować się pracochłonnymi procesami, a zaoszczędzony czas mogą przeznaczać na rozwój biznesu. Przekazując procesy logistyczne wykwalifikowanej firmie zewnętrznej, zyskują też gwarancję wysokiej jakości usług magazynowania i spedycji. Czy outsourcing logistyki opłaca się każdemu? W naszym poradniku podpowiemy Ci, kiedy warto zdecydować się na takie rozwiązanie!

Outsourcing logistyczny – co to jest?

Outsourcing logistyki polega na wydzieleniu ze struktur organizacji określonych czynności i procesów związanych z magazynowaniem czy spedycją towarów i przekazaniu ich zewnętrznemu operatorowi. Celem takiego działania jest przede wszystkim:

Outsourcing logistyczny w branży e-commerce

Outsourcing logistyczny dla e-commerce przyjmuje postać logistyki kontraktowej, w zakres której wchodzi zbiór operacji magazynowych. Do podstawowych usług świadczonych przez operatora na rzecz sprzedawcy należą:

Wszystkie powyższe świadczenia powinny cechować się wysoką jakością, której gwarancję stanowią między innymi systemy informatyczne WMS (Warehouse Managment System). Operator logistyczny robi dobry użytek nie tylko z profesjonalnego oprogramowania, ale także z własnego doświadczenia i wykwalifikowanego personelu. Dzięki temu właściciele sklepów internetowych mogą oferować swoim klientom obsługę na najwyższym poziomie.

Jakie procesy obejmuje outsourcing logistyczny?

Na logistykę magazynową składa się kilka procesów, które wymieniliśmy wyżej. Warto dokładnie przyjrzeć się czterem podstawowym:

Przyjmowanie i kontrola dostaw

Czas realizacji zamówienia w sklepie internetowym zależy nie tylko od szybkości transportu, ale także od sprawności przyjęcia i rozłożenia towaru w magazynie. Właśnie dlatego profesjonalne firmy outsourcingowe korzystają ze zautomatyzowanych mechanizmów, przyspieszających te procesy. Co więcej, produkty rozlokowywane są w taki sposób, aby kompletowanie zamówień odbywało się bez żadnych komplikacji.

Przechowywanie towaru

To podstawowa usługa, z której korzystają sklepu internetowe. Możliwość magazynowania towarów w centrum logistycznym zdejmuje z ich barków koszty i formalności związane z koniecznością najmu lub zakupu takiej przestrzeni na własną rękę. Firma zewnętrzna gwarantuje przy tym ochronę asortymentu przed kradzieżą czy uszkodzeniem.

Kompletowanie zamówień

Operatorzy logistyczni są znakomicie przygotowani do kompletowania i pakowania zamówień przeznaczonych dla klienta detalicznego. Biorą na siebie odpowiedzialność za wybór odpowiednich produktów oraz terminową dostawę. Mają też stały dostęp do niezbędnych materiałów, takich jak kartony, taśmy czy wypełniacze, dzięki czemu właściciele sklepów nie muszą nawet zawracać sobie nimi głowy.

Dostawa i obsługa zwrotów

Po skompletowaniu zamówienia operator logistyczny wydaje przesyłkę przewoźnikowi. Ze względu na skalę działalności, koszty transportu towaru są znacznie niższe niż w przypadku umów małych sklepów z firmami kurierskimi. Outsourcing spedycji gwarantuje więc szybkie dostawy i bardzo atrakcyjne ceny. Co więcej, zewnętrzna firma zajmuje się też obsługą zwrotów, przyspieszając kontakt klienta ze sprzedawcą.

Wady i zalety outsourcingu logistyki

Choć outsourcing w logistyce jest bardzo atrakcyjnym rozwiązaniem, dość łatwo wyobrazić sobie sytuacje, w których nie spełnia on oczekiwań sprzedawców. Wiele zależy bowiem od kosztów, jakie ponosi sprzedawca samodzielnie zajmujący się magazynowaniem i transportem towaru. Nie bez znaczenia jest też średnia liczba realizowanych przez niego zamówień. Może się bowiem okazać, że właścicielowi dużego sklepu bardziej opłaci się budowa własnego magazynu, a małemu przedsiębiorcy przechowywanie produktów w domu.

Aby dobrze zrozumieć, kiedy warto zdecydować się na outsourcing logistyczny, warto przeanalizować jego najważniejsze zalety oraz wady.

Zalety outsourcingu logistyki:

Wady outsourcingu logistyki:

Jak widzisz, ryzyko związane z outsourcingiem logistyki jest niewielkie i łatwo go uniknąć. Wystarczy wybrać do współpracy doświadczonego operatora, który może pochwalić się pozytywnymi opiniami klientów.

Jakie są koszty outsourcingu logistyki?

Zaletą outsourcingu logistyki jest zazwyczaj także model rozliczeń, zakładający opłacanie wyłącznie wykorzystywanych zasobów. Na ostateczny koszt składają się takie elementy jak:

Outsourcing logistyki – kiedy się opłaci?

Outsourcing logistyczny to najlepsze rozwiązanie dla sprzedawców, którzy już nie nadążają z samodzielną obsługą zamówień, a jeszcze nie opłaca im się zakup własnego magazynu i zatrudnianie dodatkowego personelu. Nad powierzeniem kluczowych procesów profesjonalistom powinni też zastanowić się wszyscy właściciele sklepów internetowych, którzy chcą świadczyć usługi na wysokim poziomie, lecz sami nie mają do tego wystarczających środków.

Jak wybrać odpowiednią firmę outsourcingową?

Jak już wiesz, największy wpływ na opłacalność outsourcingu logistyki ma jakość świadczonych przez operatora usług. Z tego względu warto zweryfikować:

Współpraca z doświadczonym centrum logistycznym pozwoli Ci świadczyć usługi e-commerce na najwyższym poziomie!