{"vars":{{"pageTitle":"Paczka przyszłości [MATERIAŁ PARTNERA]","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["material-partnera"],"pageAttributes":["impact-cee","innowacje","siec-badawcza-lukasiewicz","transformacja-cyfrowa"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"22 grudnia 2020","pagePostDateYear":"2020","pagePostDateMonth":"12","pagePostDateDay":"22","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":73682}} }
300Gospodarka.pl

Paczka przyszłości [MATERIAŁ PARTNERA]

Najlepsza ochrona, kompleksowa informacja na temat przesyłki i ograniczony do minimum ślad węglowy procesu transportowego – tak ma wyglądać rewolucja w logistyce dzięki nowemu ekosystemowi inteligentnych opakowań zwrotnych pod nazwą e- pack.

Pierwsze prace nad projektem e-pack już wystartowały. Za badania i rozwój odpowiada konsorcjum trzech instytutów działających w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz. To Instytut Logistyki i Magazynowania, Instytut Mikroelektroniki i Fotoniki oraz Instytut Biopolimerów i Włókien Chemicznych. Czym jest e-Pack? To nowoczesny ekosystem opakowań zwrotnych, w którego skład wchodzi wytrzymałe opakowanie wielokrotnego użytku z wbudowanymi sensorami oraz układem identyfikacji opakowania, urządzenie do zwrotu opakowań, a także dedykowane oprogramowanie, które umożliwi kompleksowe zarządzanie procesem logistycznym.

– Projekt e-pack to kolejny dowód na to, że w Łukasiewiczu potrafimy skutecznie budować konsorcja i tworzyć innowacyjne rozwiązania dla biznesu. Jesteśmy dumni, że nasza oferta nie tylko wpisuje się w trendy rynkowe, ale w coraz szerszym zakresie wyznacza nowe kierunki rozwoju – mówi Piotr Dardziński, prezes Sieci Badawczej Łukasiewicz.

Głównym celem programu e-pack jest wsparcie procesu logistycznego w obszarze B2C, a więc między przedsiębiorstwami a klientami indywidualnymi. Nowatorskie rozwiązanie pozwoli na obniżenie kosztów dostawy, lepszą ochronę przesyłanych towarów, a także możliwość gromadzenia dodatkowych danych dotyczących przebiegu całego procesu dostawy lub zwrotu. Stworzeniem prototypu opakowania ma zająć się Łukasiewicz – Instytut Biopolimerów i Włókien Chemicznych. Poza samymi opakowaniami, prace uwzględniają również ich zagospodarowanie po zakończeniu cyklu przydatności użytkowej.

– Projekt jest odpowiedzią na współczesne wyzwania gospodarki krajowej i europejskiej w obszarze opakowań. Jego metodyka opierać się będzie na projektowaniu opakowań w taki sposób, aby maksymalizować w nich ilość materiałów przydatnych do recyklingu oraz w jak największym stopniu wykorzystywać surowce z niego pochodzące – mówi mgr inż. Konrad Nowakowski, Kierownik Zespołu Ekologii Opakowań i koordynator projektu po stronie Łukasiewicz – IBWCh.

Liderem projektu e-Pack jest Łukasiewicz – Instytut Magazynowania i Logistyki, który w ramach prac rozwojowych wykorzysta laboratorium szybkiego prototypowania układów elektronicznych.
– W ramach prac zaplanowaliśmy stworzenie zarówno prototypu opakowania, jak i prototypu wrzutni na zwracane opakowania. Istotnym elementem będzie również przygotowanie propozycji procesu zwrotu i aplikacji wspomagających, odpowiadających na problemy e-commerce w zakresie obsługi przesyłek, w szczególności zwrotu zakupionych przez klientów towarów – mówi dr. inż. Michał Grabia, kierownik projektu za Łukasiewicz – ILIM.

Z kolei Łukasiewicz – Instytut Mikroelektroniki i Fotoniki podczas prac w ramach programu e-Pack wykorzysta nowoczesne zaplecze techniczne do badań materiałów i struktur stosowanych w technologiach fotowoltaicznych.
– Istotnym zagadnieniem w proponowanym opakowaniu zwrotnym jest kwestia odzyskiwania energii. W ramach projektu opracowane zostaną jednozłączowe ogniwa GaAs. Zastosowana zostanie technika lift-off, która pozwoli na przeniesienie struktury epitaksjalnej na podłoże elastyczne i uzyskanie dzięki temu elastycznego ogniwa GaAs.– podkreśla dr hab. inż. Anna Kozłowska – Kierownik Zakładu Optoelektroniki w Łukasiewicz – IMiF.

Projekt e-pack jest ważnym przedsięwzięciem łączącym główne kierunki badań prowadzonych w Łukasiewiczu. Jego zakres odpowiada na wyzwania związane z Inteligentną Mobilnością, Zrównoważoną Gospodarką i Energią oraz Transformacją Cyfrową. Prace nad projektem potrwają do 2022 roku, a budżet wynoszący 5,2 milionów zł będzie pochodził z dotacji celowych środków Sieci Badawczej Łukasiewicz.