{"vars":{{"pageTitle":"Polacy w pandemii wysyłają selfie do banków [MATERIAŁ PARTNERA]","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["material-partnera"],"pageAttributes":["banki","cyfryzacja","impact-cee","material-partnera","polska"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"10 września 2020","pagePostDateYear":"2020","pagePostDateMonth":"09","pagePostDateDay":"10","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":61760}} }
300Gospodarka.pl

Polacy w pandemii wysyłają selfie do banków [MATERIAŁ PARTNERA]

Cyfryzacja bankowości nad Wisłą dostała turbodoładowanie. Nowy, postpandemiczny ład oznacza co prawda wyzwania związane z restrukturyzacją tradycyjnych struktur i inwestycji w IT, ale i daje bankom szansę na zaspokojenie nagłego cyfrowego głodu rzeszy klientów.

„Mniej na ulicy, bardziej w komórce” – tak można lapidarnie ująć to, co kilka miesięcy pandemii koronawirusa zmieniło w krajobrazie biało-czerwonej bankowości. Choć już wcześniej eksperci wskazywali, że banki działające w Polsce mają zwinność, otwartość i technologie bliskie fintechom, to jednak chwila próby, czyli zamknięcie większości oddziałów i przejście na niemal 100-proc. cyfrową bankowość, pokazało, że np. rozbudzony popyt na mobilne usługi finansowe spotkał godną, cyfrową odpowiedź po stronie instytucji finansowych. Stało się to także dzięki fintechowym dostawcom technologii. Dowody? Konto zakładane na selfie, zapowiadane niegdyś jako ostrożnie wprowadzana nowość na 2020 r. to już standard w aż 8 bankach w Polsce. Na przykład w Pekao SA zdalnie zakładanych jest już niemal 40 proc. rachunków, a niektóre z banków, na podstawie selfie i cyfrowego porównania go z fotografią w dowodzie osobistym, udzielają już nawet…pożyczek.

PSD2 rusza z rekrutacją

„Nadchodzi czas rozwiązań typu „plug&play”, łatwo integrowalnych z infrastrukturą banku, ubezpieczyciela czy dowolnej instytucji finansowej. Dobrym przykładem tego podejścia jest Digital Gateways, stworzone przy wsparciu Mastercard w fabryce startupów The Heart Ventures, jako jedno z niewielu dostępnych na polskim rynku rozwiązań, umożliwiających jednocześnie cyfrową i bezpieczną weryfikację tożsamości klienta oraz elektroniczny podpis dokumentów. Tego typu narzędzie pozwala bankom rekrutować rzesze klientów bez kontaktu fizycznego w oddziale” – zaznacza Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny Mastercard Europe na Polskę, Czechy i Słowację.

Weryfikacja poprzez biometrię to jeden z najgorętszych trendów ostatnich miesięcy, ale nie jedyny. W drugim kwartale tego roku, czyli w szczycie pandemii, Polacy zapłacili zbliżeniowo telefonem ponad 60 mln razy, czyli o 60% więcej niż rok wcześniej. Tymczasem z bankowości mobilnej korzysta już 15 milionów użytkowników w Polsce, z czego prawie połowa to klienci bankujący wyłącznie za pomocą smartfona. Kolejne setki tysięcy ściągnąć mają nowe możliwości, jakie daje tzw. bankowość otwarta. Pierwsze jaskółki już są: obecnie kolejne banki umożliwiają klientom podgląd salda rachunków z innych banków czy nawet inicjowanie płatności z kont konkurencji lub potwierdzania swoich dochodów w procesie udzielania kredytu z wykorzystaniem logowania do innego banku.

Inwestowanie w nawyki

„Pierwsze logowanie do bankowości internetowej, pierwsze zakupy online, pierwsza lokata założona w aplikacji mobilnej to dla banków szanse, aby nowe zachowanie klienta przekuć w nawyk. Następnie można go monetyzować i wzmacniać poprzez kontekstową komunikację z klientem, na przykład poprzez aplikację mobilną, wspartą wykorzystaniem analityki danych” – uważa Bartosz Ciołkowski.

Według danych Big Market Research, nowe nawyki będą w cenie: wartość globalnego rynku bankowości mobilnej do 2026 r. wzrośnie do 1,83 mld dol. W najbliższych latach ma się rozwijać w tempie 12,2 proc. w skali roku. Ten wzrost wymagać jednak będzie potężnych nakładów na fundamenty technologiczne w bankach. Tu, zdaniem np. Joao Bras Jorge’a, systemy IT nie są już tak nowoczesne, jak by to wynikało ze świetnych, wygodnych aplikacji na smartfonach.

„Sektor będzie wymagał długoterminowych, poważnych nakładów na infrastrukturę i elastyczne platformy IT, organizację, itp.”– prognozuje Jorge.