{"vars":{{"pageTitle":"Polish Drones Investors Day - czyli o przyszłości dronów w Polsce [MATERIAŁ PARTNERA]","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["material-partnera"],"pageAttributes":["drony","impact-cee","polski-instytut-ekonomiczny","siec-badawcza-lukasiewicz","urzad-lotnictwa-cywilnego"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"23 lutego 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"02","pagePostDateDay":"23","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":96549}} }
300Gospodarka.pl

Polish Drones Investors Day – czyli o przyszłości dronów w Polsce [MATERIAŁ PARTNERA]

Rynek dronowy w Polsce wkracza na dynamiczne tory i ci, którzy teraz przystąpią do wspólnych działań, będą beneficjentami środków, które się za chwilę pojawią – powiedziała Małgorzata Darowska, Pełnomocnik Ministra Infrastruktury ds. Bezzałogowych Statków Powietrznych i Programu Centralnoeuropejski Demonstrator Dronów (CEDD). Słowa te padły podczas roundtable Polish Drones Investors Day, który odbył się 18 lutego. Uczestnicy dyskutowali o kondycji rynku dronowego w Polsce, projektach realizowanych w Metropolii GZM oraz Porcie Gdynia, a także o tym, jak wdrażać usługi dronowe w polskim otoczeniu legislacyjno-biznesowym.

W 2020 roku Polska osiągnęła jeden z najwyższych na świecie wskaźników gotowości do wdrażania usług dronowych oraz jest unijnym liderem cyfryzacji usług wspierających operacje lotnicze bezzałogowych statków powietrznych. To efekt m.in. wdrożenia przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej koncepcji operacyjnej i systemu PansaUTM, który umożliwia koordynację lotów dronów w przestrzeni kontrolowanej lotnisk. PAŻP wraz z Urzędem Lotnictwa Cywilnego i Ministerstwem Infrastruktury realizuje projekt „Usługi Cyfrowe dla Bezzałogowych Statków Powietrznych” w oparciu o autorską koncepcję Agencji.
Jak zapowiedziała Małgorzata Darowska do roku 2023 na terenie całego kraju będą dostępne usługi cyfrowe dla bezzałogowych statków powietrznych, a dzięki programowi CEDD (Centralnoeuropejski Demonstrator Dronów), który pełni funkcję tzw. piaskownicy regulacyjnej projekty dronowe otrzymają wsparcie w uzyskaniu zgodności z regulacjami i weryfikacji świadczonych usług. Partnerami programu są: Urząd Lotnictwa Cywilnego, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, Port Gdynia i Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa.

Dron goni awionetkę

Zdaniem Piotra Araka, Dyrektora Polskiego Instytutu Ekonomicznego, rynek dronowy w Polsce nadal ma ogromny potencjał do dalszego rozwoju. Co warte podkreślenia – Polska jest przyjaznym krajem dla dronów, szczególnie w obszarze regulacyjnym. Sektor dronowy, który wydawał się parę lat temu bardzo kosmiczny, jest w Polsce coraz mniej abstrakcyjny i coraz częściej będziemy widzieli jego kolejne zastosowania w sektorze przedsiębiorstw – przekonywał Piotr Arak.
Paweł Szymański z Urzędu Lotnictwa Cywilnego zwrócił uwagę na bardzo istotny czynnik wpływający na rynek statków bezzałogowych w ostatnich kilkunastu miesiącach, a mianowicie zmianę przepisów, obowiązujących w całej Unii Europejskiej. – Dzięki temu, że w Polsce przepisy działały od 2013 roku, my – jako nadzór lotniczy – zdobyliśmy na tyle dużo doświadczenia, aby dzisiaj wdrażać te przepisy w taki sposób, aby one faktycznie zadziałały.

Podstawową barierą dla firm z obszaru dronowego jest ograniczony dostęp do kapitału. Wynika to głównie z przekonania, że brakuje regulacji oraz potencjału biznesowego. – Brakuje wiedzy inwestorów na temat tego rynku, jak on się kształtuje, jak w ogóle oceniać proponowane modele biznesowe spółki po to, by podjąć decyzje inwestycyjną. Jest to i będzie coraz bardziej regulowany rynek, w związku z tym przewagę na tym rynku, zarówno pod kątem inwestycyjnym, jak i pod kątem biznesowym, będą mieli ci, którzy wiedzą jak zdobyć na nim swoje miejsce i się rozwijać – mówiła Małgorzata Darowska. Zwróciła też uwagę na gotowość administracji i coraz większą gotowość spółek skarbu państwa do wspierania rozwiązań z tego zakresu. Podkreśliła rolę zaangażowania samorządów i instytucji, które jej zdaniem jest kluczowe do tego, by firmy z sektora dronowego mogły działać i się rozwijać – z korzyścią dla całej gospodarki.

Z danych PAŻP wynika, że liczba operacji dronowych w 2020 roku dorównała liczbie lotów awionetek i wyniosła ok. 300 tys. Jak podkreślił Sylwester Wyka z SBŁ – Instytutu Lotnictwa: – Drony powoli nie są kojarzone z samym lotnictwem, ale stają się tak naprawdę narzędziem do realizacji pewnych misji, stają się elementem pewnego systemu.
Rozwój dronów nieodzownie łączy się z koniecznością testowania rozwiązań i wdrażania technologii bezzałogowych. Proste testowanie transportów statkami bezzałogowymi, którego doskonałym przykładem jest współpraca w tym zakresie z Metropolią Górnośląsko-Zagłębiowską czy Portem Gdynia – przełoży się z czasem na możliwość skalowania rozwiązań w odniesieniu do całego kraju, ale też pozwoli wyjść firmom za granicę.

Partnerami merytorycznymi spotkania Polish Drones Investors Day były: Ministerstwo Infrastruktury oraz Polski Instytut Ekonomiczny. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele: Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii, Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, Górnośląsko -Zagłębiowskiej Metropolii, Portu Gdynia, Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa, Nanovision, Satus, SpeedUp Group, LT Capital, Pomerangels oraz Scanderia Venture.