{"vars":{{"pageTitle":"Poznań na mapie globalnych innowacji i biznesu","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["impact","material-partnera"],"pagePostAuthor":"Sławomir Kowalski","pagePostDate":"30 maja 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"05","pagePostDateDay":"30","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":575532}} }
300Gospodarka.pl

Poznań na mapie globalnych innowacji i biznesu

Prawie 5 tysięcy gości z całego świata, 600 prestiżowych mówców, ponad 200 wystąpień na ośmiu scenach – tak w skrócie można podsumować Impact’23. Poznań i cały region zarobiły dzięki niemu co najmniej kilkanaście milionów zł. Ale całkowity wpływ kongresu na rozwój Miasta jest nie do przecenienia.

Impact to najważniejsze wydarzenie technologiczno-gospodarcze w Europie Środkowo-Wschodniej. Jest miejscem wymiany poglądów oraz merytorycznych dyskusji na styku biznesu, polityki, nauki i nowoczesnych technologii. Od 2021 roku odbywa się w Poznaniu. Ma znaczący – i przy tym bardzo wymierny – wpływ na gospodarkę całego regionu. 

Nie tylko turystyka

Potencjał kongresu jest ogromny. Oszacował go w swoim raporcie dr hab. Krzysztof Celuch, prof. UMK. Naukowiec wyliczył, że wpływ dla Poznania i regionu z Impact’22 wyniósł ok 12 mln zł. Szacowane wpływy z tegorocznej edycji nie są jeszcze znane, ale –  zważywszy, że wzięło w niej udział prawie 5 tysięcy osób, ok. 2 tys. więcej niż rok temu – można zakładać, że kwota ta będzie nawet wyższa. 

Z przyjazdu do Poznania tysięcy gości z wielu krajów cieszą się przede wszystkim przedsiębiorcy z branży turystycznej. Hotele, sklepy, producenci pamiątek i korporacje taksówkarskie, ale także restauratorzy i lokalni producenci żywności zyskują – i to podwójnie. 

Badania podają bowiem, że wydatki generowane przez turystów biznesowych są średnio dwa razy wyższe niż w przypadku osób podróżujących w czasie wolnym.

Impact organizowany jest cyklicznie – jego wpływ również nie jest więc jednorazowy. Rozwój kongresu przyczynia się do wzrostu liczby miejsc pracy w sektorze spotkań, turystycznym i branżach pokrewnych. 

Już teraz w jego organizację zaangażowanych jest wiele firm z lokalnego rynku. Wśród nich są Międzynarodowe Targi Poznańskie, hotele, firmy cateringowe, restauracje, kluby muzyczne, firmy dostarczające multimedia, obsługę sceny, impresariaty artystyczne – wylicza Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – Z roku na rok ich lista jest coraz dłuższa. Widać wyraźnie, że wpływ Impactu na gospodarkę Poznania i regionu nie ogranicza się do pieniędzy, jakie zostawiają tu goście. To jest głębszy, długofalowy proces.

Warto wreszcie podkreślić, że na kongres przyjeżdżają nie byle jacy goście. To wpływowi przedstawiciele świata nauki, biznesu, polityki, a także społecznicy walczący o prawa człowieka. W tym roku Poznań odwiedzili m.in. Nassim Nicholas Taleb, ekonomista, autor słynnego „Czarnego łabędzia”, Natalie Portman, aktorka i aktywistka czy David Wengrow, brytyjski archeolog, autor książki „Narodziny wszystkiego. Nowa historia ludzkości”. Rok wcześniej w kongresie udział wzięli m.in. prof. Yuval Noah Harari, historyk, autor książki „Sapiens. Od zwierząt do bogów” czy prof. Erin Meyer, współautorka książki „Gdy regułą jest brak reguł”. Wśród mówców w poprzednich latach byli też Hillary Clinton, była sekretarz stanu USA, czy Sir Leszek Borysewicz, były kanclerz University of Cambridge. Nic więc dziwnego, że relacje uczestników z wydarzenia wpływają na wzrost skojarzeń Poznania z organizacją prestiżowych wydarzeń. Zwracają też uwagę potencjalnych inwestorów – a to z kolei może wprost wpływać na wzrost gospodarczy miasta i regionu.

Poznań rozpoznawalny na całym świecie

Impact ma ogromne znaczenie dla promocji Miasta. Dzięki organizacji wydarzenia o międzynarodowej renomie i ogromnej skali Poznań jawi się jako atrakcyjne miejsce dla firm, inwestorów i organizacji – jako miasto nowoczesne, otwarte na innowacje, zaangażowane i inwestujące w rozwój wiedzy. Nie bez znaczenia jest też fakt, że nazwa “Poznań” pojawia się na każdej reklamie promującej kongres w mediach tradycyjnych i społecznościowych.

Sam ekwiwalent reklamowy po Impact’23 oszacowano na 19 mln zł – mówi Joanna Żabierek, zastępca dyrektora Gabinetu Prezydenta UMP ds marketingu miasta. – To ogromna kwota. Dzięki blisko 5 tysiącom publikacji na temat tego kongresu Poznań jest rozpoznawalny nawet na innych kontynentach. Jest też jedynym miastem z Polski na liście 25 miejscowości w rankingu Convention Cities Index – to zestawienie najlepszych miejsc spotkań w USA i na całym świecie

Z kolei w konkursie Eventex 2023 – do którego zgłoszono 761 projektów z 49 krajów, najlepszych i najważniejszych eventów 2022 roku – Impact’22 był jedynym, które jednocześnie zdobył nagrody w trzech kategoriach. Były nimi: Thought Leadership (dla wydarzeń, na których spotykają się najważniejsze osoby na świecie), European Event (dla najlepszych wydarzeń w Europie) i Positive Change Event (dla wydarzeń, które zmieniają świat na lepsze).

Lokalizacja kongresu w Poznaniu to korzyści zarówno dla miasta, jak i dla samego wydarzenia – Impact korzysta z nowoczesnej infrastruktury i możliwości organizacyjnych Międzynarodowych Targów Poznańskich.