{"vars":{{"pageTitle":"Przepis na sukces dla MŚP. Wywiad z Członkiem Zarządu PAIH","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["material-partnera"],"pagePostAuthor":"Amelia Suchcicka","pagePostDate":"31 maja 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"05","pagePostDateDay":"31","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":311390}} }
300Gospodarka.pl

Przepis na sukces dla MŚP. Wywiad z Członkiem Zarządu PAIH

Jednym z celów statutowych PAIH jest wspieranie ekspansji międzynarodowej polskich firm. Jakie konkretnie działania wspierające polskich eksporterów podejmuje Agencja? 

Zdzisław Sokal, Członek Zarządu PAIH: – Jako PAIH łączymy kompetencje cross-sektorowe i doświadczenie międzynarodowe, dzięki czemu jesteśmy w stanie zapewnić przedsiębiorcom kompleksową obsługę w jednym miejscu. Eksporterom zapewniamy wsparcie dotacyjne, finansowe, ubezpieczeniowe, szkoleniowe i informacyjne. Dajemy przede wszystkim naszą wiedzę i wsparcie w zakresie nawiązywania kontaktów biznesowych. Eksperci PAIH szkolą przedsiębiorców podczas licznych webinariów i warsztatów oraz analizują potencjał eksportowy na wybrane rynki. Dzięki sieci Zagranicznych Biur Handlowych jesteśmy w stanie pomóc eksporterem również fizycznie w danym kraju. Nasi pracownicy na miejscu pomagają w organizacji misji gospodarczych czy weryfikacji partnerów biznesowych. 

Jakimi narzędziami wsparcia eksportu dysponuje PAIH? 

– Realizujemy liczne projekty dla przedsiębiorców. Wśród tych mających na celu wsparcie ekspansji zagranicznej polskich firm znajdziemy ABC Eksportu, Polskie Mosty Technologiczne oraz Mój Biznes za granicą. 

Jeśli chodzi o Mój biznes za granicą to właśnie rozpoczęliśmy program edukacyjny w ramach projektu.  30 maja ruszyły szkolenia kierowane do MŚP zainteresowanych ekspansją zagraniczną. W ramach programu przeprowadzone zostaną m.in. szkolenia oraz mentoring biznesowy. Podczas trwającego tydzień wydarzenia uczestnicy otrzymają diagnozę potencjału eksportowego oraz będą mogli zapoznać się z systemem wsparcia eksporterów.

Niedawno zakończyliśmy również kolejny nabór do Polskich Mostów Technologicznych. W ciągu kilku lat zrealizowaliśmy 13 edycji skierowanych na rynki takie jak Stany Zjednoczone, Australia, Chiny, Bliski Wschód czy kraje Afryki. W dotychczasowych edycjach projektu niemal 800 firm otrzymało wsparcie w ekspansji biznesu na rynki zagraniczne. Łącznie uczestnicy programu otrzymali przeszło 80 mln zł. 

Jakie wyzwania stoją przed przedsiębiorcami w trudnej bieżącej międzynarodowej sytuacji gospodarczej? 

Obecnie obserwujemy spadek nastrojów przedsiębiorców i konsumentów, zakłócenia w łańcuchach dostaw, rosnące koszty prowadzenia działalności. Panuje ograniczenie inwestycji i konsumpcji, a w efekcie przekłada się to na wolniejsze tempo rozwoju gospodarczego. Rolą i specjalizacją PAIH jest wspieranie polskich przedsiębiorców w działalności międzynarodowej. Obecnie takiego wsparcia potrzebują szczególnie firmy relokowane z terenów objętych wojną w Ukrainie. 

PAIH pomaga w relokacji takich przedsiębiorstw do Polski. Agencja zapewnia wsparcie m.in. w wyszukiwaniu terenów pod inwestycje, magazynów lub ogólnie rozumianych lokalizacji, gdzie firmy mające oddziały na terenach zagrożonych mogą przenieść swoją działalność. Oferta skierowana jest do firm nie tylko polskich, ale także pochodzących z krajów UE. Od początku marca, małe i średnie firmy z Ukrainy mogą prowadzić swoja działalność z terytorium Polski. PAIH oferuje bezpłatną przestrzeń biurową w kamienicy przy ul. Bagatela 12 w Warszawie. Obecnie, wspólnie z Ministerstwem Transformacji Cyfrowej Ukrainy oraz Ministerstwem Rozwoju i Technologii, uczestniczymy również w projekcie Diia.Business Center. Dzięki temu ukraińskie firmy mogą zachować ciągłość działania, a tym samym zminimalizować wpływ wojny na gospodarkę. 

Czy w związku z aktualną sytuacją w Ukrainie zauważyli Państwo również spadek zainteresowania Polską? 

Na samym początku spadek zainteresowania był zauważalny, na rynkach panowała panika, jednak sytuacja szybko się ustabilizowała. Jako PAIH podejmujemy różnego rodzaju działania na rzecz utrzymania dobrego klimatu inwestycyjnego. Podczas wszystkich spotkań i wydarzeń, w których uczestniczą nasi eksperci podkreślamy, że w Polsce tworzymy bardzo dobry klimat inwestycyjny. 

Wojna przełożyła się również na wzrost zainteresowania programem Poland. Business Harbour. Program powstał jako odpowiedź na sytuację na Białorusi, ale z czasem został rozszerzony również na inne kraje Europy Wschodniej. Początkowo projekt PBH cieszył się zainteresowaniem głównie wśród indywidualnych specjalistów, ale teraz do PAIH zgłaszają się ukraińskie firmy, które chcą relokować część biznesów i pracowników do Polski. Od początku bieżącego roku wystawiono 21 523 rekomendacje. Dla porównania, w ciągu pierwszego roku działania programu (tj. do lipca 2021r.) PAIH wystawił 3665 rekomendacji.