{"vars":{{"pageTitle":"Rekordowe inwestycje w PKP Intercity z myślą o pasażerach i środowisku naturalnym","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["material-partnera"],"pageAttributes":["pkp-intercity"],"pagePostAuthor":"Amelia Suchcicka","pagePostDate":"6 kwietnia 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"04","pagePostDateDay":"06","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":287593}} }
300Gospodarka.pl

Rekordowe inwestycje w PKP Intercity z myślą o pasażerach i środowisku naturalnym

W najbliższym czasie będziemy świadkami intensywnych, korzystnych dla pasażerów zmian na polskiej kolei. Do 2030 roku PKP Intercity zainwestuje bowiem 27 mld zł, oferując jeszcze wyższy i jednolity standard podróży. Spółka aspiruje również, aby stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu.

Główny celem inwestycji będzie dalsza poprawa komfortu podróży, zwiększanie dostępności, a także dążenie do neutralności klimatycznej. Plany obejmują m.in. inwestycje w wagony, nowoczesne lokomotywy, elektryczne zespoły trakcyjne, a także piętrowe składy wagonowe typu push-pull. W 2030 r. wszystkie pojazdy PKP Intercity będą nowe albo zmodernizowane, a standardem staną się podróże z prędkością 160-250 km/h. Dzięki temu znacznie skrócą się czasy przejazdów.

Normą we wszystkich pociągach ma być między innymi klimatyzacja, gniazdka elektryczne, dostęp do usługi gastronomicznej, możliwość skorzystania z wi-fi i platformy multimedialnej, wygodne fotele, ułatwienie dostępu dla osób z niepełnosprawnościami, miejsca specjalne dla opiekunów z dziećmi oraz miejsca do przewozu rowerów.

Kolej dostępna i przyjazna dla każdego

Narodowy przewoźnik nie zapomina również o osobach z niepełnosprawnościami. Nowy i zmodernizowany tabor jest przygotowany do obsługi osób z niepełnosprawnościami, o ograniczonej możliwości poruszania się czy niedowidzących.

Wagony wyposażono w liczne ułatwienia, m.in. automatyczne drzwi przedziałowe, bezprogowe podłogi, dostosowane i bezpieczne toalety czy uchwyty na odpowiednich wysokościach. Piktogramy i przyciski posiadają oznaczenia w alfabecie Braille’a, dzięki czemu niedowidzącym łatwiej poruszać się po pociągu. W części wagonów zostały także wydzielone specjalne strefy, gdzie osoby na wózkach inwalidzkich znajdą przygotowane dla nich miejsca ze specjalistycznymi pasami bezpieczeństwa, dzięki czemu będą mogły bezpiecznie podróżować.

Kolej – ekologiczny transport przyszłości

Kolej to najbardziej ekologiczny środek transportu, charakteryzujący się ponad trzy razy mniejszą emisją CO2 niż transport drogowy i ponad osiem razy mniejszą niż lotniczy. Dlatego transport kolejowy jest przyszłością, a jego rozwój jest zgodny z założeniami Europejskiego Zielonego Ładu.

PKP Intercity ma ambicje stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu. W dążeniu do tego celu od kilku lat intensywnie realizuje programy zakupu i modernizacji taboru oraz infrastruktury. Flotę przewoźnika nieustannie wzmacniają kolejne pojazdy odbierane od wykonawców w ramach trwających zamówień.

Współpraca z polskimi producentami

Narodowy przewoźnik realizując zamówienia inwestycyjne nie zapomina o polskich producentach. Przykładem jest ostatnio podpisana umowa z Fabryką Pojazdów Szynowych H. Cegielski na modernizację 90 wagonów. Poznański producent jest także w trakcie realizacji zamówienia na dostawę do przewoźnika 81 nowych wagonów – PKP Intercity odebrało 27 z nich.

To niejedyna współpraca z polskimi producentami. Spółka zaczęła również odbierać pierwsze z puli 125 wagonów modernizowanych przez Konsorcjum Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz oraz Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki”. W trakcie modernizacji przez Konsorcjum są również elektryczne zespoły trakcyjne ED74. Do przewoźnika trafiły już trzy z 14 składów.

Kolejny projekt taborowy mający na celu wzmocnienie floty lokomotyw przewoźnika to współpraca z firmą NEWAG. Producent taboru z Nowego Sącza dostarczy PKP Intercity 10 nowych lokomotyw elektrycznych wielosystemowych. Rozwijające prędkość 200 km/h pojazdy będą obsługiwać połączenia m.in. do Berlina, jak również najpopularniejsze trasy w Polsce.

Nowoczesny, rozbudowany park taborowy

W efekcie inwestycji do końca dekady PKP Intercity będzie dysponować 429 lokomotywami różnego rodzaju (o 11 proc. więcej niż obecnie), 109 elektrycznymi zespołami trakcyjnymi (o 47 proc. więcej niż obecnie), 35 hybrydowymi zespołami trakcyjnymi (obecnie brak), 2466 wagonami (o 18 proc. więcej niż obecnie) oraz 38 siedmiowagonowymi składami typu push-pull (obecnie brak).

Transport pierwszego wyboru

Kolej jako transport przyszłości będzie bezpieczna, komfortowa, przewidywalna, dostępna i ekologiczna, co w połączeniu z rosnącą świadomością społeczeństwa wpływu na środowisko poprzez codzienne wybory sprawi, że będzie najchętniej wybieranym środkiem transportu.