{"vars":{{"pageTitle":"Tarcza Finansowa PFR 2.0 - jak złożyć aplikację?","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["explainer","material-partnera"],"pageAttributes":["pfr","tarcza-finansowa-2-0"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"22 lutego 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"02","pagePostDateDay":"22","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":93363}} }
300Gospodarka.pl

Tarcza Finansowa PFR 2.0 – jak złożyć aplikację?

Program Tarcza Finansowa 2.0. działa od 15 stycznia 2021 roku. Wyjaśniamy, co musi zrobić firma, aby otrzymać subwencję finansową.

Program Tarcza Finansowa PFR jest częścią szerokiego programu „Tarcza Antykryzysowa” i jest finansowany i realizowany przez Polski Fundusz Rozwoju.

Tarcza Finansowa PFR 2.0

Obecna wartość pomocy dla przedsiębiorców w ramach Tarczy Finansowej 2.0 to 13 mld zł. 6,5 mld zł przeznaczono dla mikrofirm, a kolejne 6,5 mld zł dla spółek zatrudniających od 10 do 249 pracowników.

Pomoc z nowej Tarczy Finansowej przeznaczona jest dla mikro, małych, średnich przedsiębiorstw znajdujących się na liście 54 branż (według Polskiej Klasyfikacji Działalności – dokładna lista pod tym linkiem).

Przez mikrofirmę, która może ubiegać się przyznanie wsparcie rozumiane jest przedsiębiorstwo, które zatrudniało od 1 do 9 pracowników w dniu 31 grudnia 2019 lub 31 lipca 2020 roku, a także jego obrót netto lub suma bilansowa za 2019 roku była mniejsza lub równa kwocie 2 mln euro.

Za małą lub średnią firmę w rozumieniu programu Tarczy uznawane są przedsiębiorstwa zatrudniające od 10 do 249 pracowników w dniu 31 grudnia 2019 roku lub 31 lipca 2020 roku, a także których obrót netto za 2019 rok wyniósł maksymalnie 50 mln lub których suma bilansowa za 2019 rok wyniosła maksymalnie 43 mln euro.

Jak dotąd w ramach Tarczy Finansowej 2.0 wypłacono subwencje o wartości 5,8 mld zł dla 38,7 tys. mikro, małych i średnich firm zatrudniających blisko 255 tys. osób.

Jak w praktyce wygląda procedura składania wniosku?

Treść wniosku jest weryfikowana przez bank pod kątem jej kompletności i wstępnej zgodności z warunkami programowymi, w zakresie ustalonym między PFR i bankiem. Po poprawnym wprowadzeniu danych w formularzu wniosku, w bankowości elektronicznej zostanie wygenerowany projekt umowy subwencji finansowej.

Beneficjent uzyska możliwość zapoznania się z umową subwencji finansowej w formie elektronicznej, wydrukowania i zapisania elektronicznie projektu umowy subwencji finansowej.

Po podpisaniu umowy przez beneficjenta, bank podpisze umowę subwencji finansowej w imieniu PFR działając w charakterze jego pełnomocnika, na podstawie udzielonego bankowi przez PFR pełnomocnictwa, opatrując umowę subwencji finansowej pieczęcią banku, Kwalifikowanym Podpisem Elektronicznym osób uprawnionych do reprezentowania banku lub innym odpowiednim narzędziem informatycznym stosowanym przez bank, a następnie udostępni ją beneficjentowi w bankowości elektronicznej oraz bank przekaże wniosek do PFR, który rozpatrzy go zgodnie z procedurą opisaną w dokumentach programowych.

Gdzie składać wniosek i jakie dokumenty dołączyć?

Nabór wniosków jest realizowany za pośrednictwem kanałów bankowości elektronicznej.

Składający wniosek zobowiązany jest do przekazania do banku dokumentów poświadczających umocowanie Osoby Upoważnionej przed podpisaniem umowy subwencji finansowej, w tym do:

Jak długo trwa rozpoznawanie wniosku o subwencję?

Rozpoznawanie wniosku o subwencję trwa do kilku dni roboczych.

Jeśli jednak zostaną stwierdzone rozbieżności pomiędzy danymi wskazanymi we wniosku, a danymi wynikającymi z rejestrów publicznych, rozpoznanie wniosku może trwać dłużej.

W jaki sposób zawierana jest umowa o subwencję finansową?

Po poprawnym wypełnieniu i podpisaniu wniosku o subwencję zostanie wygenerowana umowa subwencji finansowej.

Umowa taka zawierana jest wyłącznie za pośrednictwem systemu bankowości elektronicznej z chwilą złożenia przez bank, działający jako pełnomocnik PFR, oświadczenia woli o zawarciu umowy subwencji finansowej poprzez opatrzenie tej umowy pieczęcią bankową lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym osób uprawnionych do reprezentowania banku.

Dla zawarcia umowy nie ma potrzeby opatrzenia papierowej umowy podpisem wnioskodawcy i jej przekazania do PFR.

W jaki sposób komunikowane będą przedsiębiorcy decyzje PFR?

Decyzja PFR zostanie udostępniona w bankowości elektronicznej banku, za pośrednictwem innych bezpiecznych kanałów komunikacji wykorzystywanych przez bank do komunikacji ze swoimi klientami (np. w postaci wiadomości e-mail lub SMS).

Odwołanie od decyzji PFR

Odwołania można składać do PFR za pośrednictwem banku, w którym został złożony wniosek o subwencję – tak jak w przypadku Tarczy Finansowej 1.0 – wyłącznie elektronicznie, tj. za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Różnica polega na tym, że będzie je można składać nie tylko wtedy, gdy otrzymana kwota będzie niższa niż wnioskowana, ale również wtedy, gdy przedsiębiorca otrzyma całą wnioskowaną kwotę, ale z okoliczności wynika, że jego wniosek mógł opiewać na kwotę wyższą.

Beneficjent może złożyć jedynie dwa odwołania. Odwołania można składać od 1 lutego 2021 r. do 31 marca 2021 r. 

Szczegóły dotyczący wszystkich warunków i zasad udzielenia wsparcia zawarte są w regulaminie, który jest udostępniony na stronie Polskiego Funduszu Rozwoju.

Tarcza Finansowa PFR 2.0 dla klubów sportowych. Warunki, wymagania, najważniejsze informacje