{"vars":{{"pageTitle":"W 2020 roku Polacy kupili rekordową liczbę produktów ze znakiem Fairtrade","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","news"],"pageAttributes":["fairtrade","konsumenci","main","polskie-przedsiebiorstwa","spoleczna-odpowiedzialnosc-biznesu","wybory-konsumenckie","zrownowazony-biznes","zrownowazony-rozwoj"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"24 maja 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"05","pagePostDateDay":"24","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":136799}} }
300Gospodarka.pl

W 2020 roku Polacy kupili rekordową liczbę produktów ze znakiem Fairtrade

W zeszłym roku odnotowano rekordową wartość sprzedaży produktów Fairtrade w Polsce. Wśród nich najpopularniejsze były czekolada i kawa.

W 2020 roku sprzedaż hurtowa netto produktów Fairtrade, jednego z systemów certyfikacji Sprawiedliwego Handlu, wzrosła o 84 proc. względem poprzedniego roku. Osiągnęła wartość 541 mln zł – wynika z raportu sprzedaży Fundacji Fairtrade Polska.

Odpowiedzialne wybory konsumenckie w Polsce

Znak Fairtrade oznacza, że dany produkt rolniczy wyprodukowano z troską o przestrzeganie praw człowieka i praw pracowniczych. Dąży też do produkcji z dbałością o środowisko naturalne.

Wyroby czekoladowe stanowią ponad 80 proc. ogólnej wartości sprzedaży produktów ze znakiem Fairtrade w naszym kraju. Na drugim miejscu plasuje się kawa, z 14-proc. udziałem.

Zdaniem FairTrade Polska, w ostatnim czasie coraz więcej polskich przedsiębiorców decyduje się na sprzedaż certyfikowanych produktów w ramach swojej polityki CSR-owej (Corporate Social Responsibility).

W zaledwie 5 lat wartość sprzedaży takich produktów w Polsce wzrosła ponad 20-krotnie. Klienci mają do wyboru produkty spożywcze, ubrania i kosmetyki. Produkty są dostępne w wiodących sieciach handlowych, sklepach internetowych czy punktach gastronomicznych na stacjach benzynowych. Firmy, które decydują się na dystrybucję produktów Fairtrade, nie tylko poszerzają ofertę handlową, ale także dają sygnał swoim klientom, że dołączają do grona firm dbających o swoje łańcuchy dostaw oraz o zrównoważony rozwój” – mówi Tomasz Makowski, manager w Fairtrade Polska.

Co to jest Fairtrade?

Fairtrade to jeden z systemów certyfikacji Sprawiedliwego Handlu, który dąży do poprawy sytuacji drobnych rolników, poprzez uczciwe relacje w handlu. Fundacja działa na rzecz wyższych cen skupu, godziwych warunków pracy i bardziej sprawiedliwych warunków handlowych dla rolników i pracowników. Są to głównie rolnicy z Ameryki Łacińskiej i Karaibów, Afryki, Azji i Oceanii.

Produkty ze znakiem Fairtrade powstałe w odpowiedzialny sposób to zwłaszcza kawa, czekolada, owoce egzotyczne i tekstylia z bawełny.

Fairtrade Polska Nieformalna Koalicja Sprawiedliwego Handlu powstała w 2009 jako inicjatywa kilkunastu małych firm i organizacji pozarządowych. W 2016 Fundacja zmieniła nazwę na Fundacja „Koalicja Sprawiedliwego Handlu” – Fairtrade Polska i otrzymała status Organizacji Pożytku Publicznego.

Od kwietnia 2015 roku Fundacja reprezentuje w Polsce Fairtrade International, właściciela znaku Fairtrade umieszczanego na certyfikowanych produktach Sprawiedliwego Handlu.

Göteborg – najlepsze miasto na świecie w czasie deszczu