{"vars":{{"pageTitle":"Auchan, Carrefour, Żabka, Dino i Selgros pod lupą. UOKiK wszczął postępowania","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["auchan","carrefour","dino","dostawcy","najnowsze","selgros","sieci-handlowe","uokik","zabka"],"pagePostAuthor":"Amelia Suchcicka","pagePostDate":"7 listopada 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"11","pagePostDateDay":"07","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":393835}} }
300Gospodarka.pl

Auchan, Carrefour, Żabka, Dino i Selgros pod lupą. UOKiK wszczął postępowania

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowania wyjaśniające ws. opłat okołosprzedażowych względem pięciu sieci handlowych w związku z podejrzeniem wykorzystywania przez nie przewagi kontraktowej wobec dostawców produktów rolno-spożywczych – poinformował w poniedziałek UOKiK.

Jak przekazał UOKiK, obecnie trwają postępowania wyjaśniające w sprawie praktyk właścicieli sieci: Auchan, Carrefour, Żabka, Dino i Selgros. Urząd nie wyklucza wszczęcia kolejnych postępowań – zaznaczono.

Postępowania zostały wszczęte w następstwie badania rynku, w ramach którego Prezes UOKiK sprawdził opłaty pobierane przez sieci handlowe za usługi świadczone na rzecz dostawców produktów rolno-spożywczych

– Badanie rynku objęło 35 podmiotów prowadzących 52 sieci handlowe. Każdy z nich pobierał od dostawców opłaty za świadczone usługi okołosprzedażowe. W latach 2016-2020 szacunkowa łączna wysokość przychodów sieci handlowych z tego tytułu wyniosła około 5 mld zł rocznie. Ponad 97 proc. kwoty uzyskiwanych przychodów przypadało na 12 sieci – przekazał UOKiK.

– W przypadku niektórych z nich wskazane opłaty stanowiły nawet kilkanaście procent wartości zakupów towarów od dostawców – zaznaczono.

Dodano, że dostawcy produktów rolno-spożywczych płacili najczęściej za cztery rodzaje świadczeń: usługi marketingowe, które wykonywały wszystkie sieci; usługi informatyczne świadczone przez 22 sieci; usługi logistyczne świadczone przez 19 sieci; usługi laboratoryjne wykonywane przez cztery sieci.

– Były one świadczone na rzecz dostawców dostarczających do sieci handlowych produkty sprzedawane następnie pod markami własnymi detalistów – dodano.

– Część z pobieranych opłat nie budzi naszych zastrzeżeń, jednak zidentyfikowaliśmy szereg innych, które stanowią nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej wobec dostawców. Z takimi praktykami będziemy stanowczo walczyć. Już w trakcie badania wszczęliśmy pierwsze postępowania dotyczące praktyk podmiotów podejrzewanych o wykorzystywanie opłat do działań na niekorzyść swoich mniejszych kontrahentów – podkreślił prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Urząd przypomniał, że pierwsza decyzja Prezesa UOKiK dotycząca opłat okołosprzedażowych została wydana jeszcze przed wejściem w życie nowych przepisów dotyczących przewagi kontraktowej i dotyczyła spółki Eurocash.

Przedsiębiorca pobierał od dostawców produktów rolnych i spożywczych szereg dodatkowych oraz nieuzasadnionych opłat. Część usług, za które płacili kontrahenci, w ogóle nie była wykonywana, a niektóre spółka powinna świadczyć w ramach podpisanej umowy bez dodatkowego wynagrodzenia. Za te praktyki prezes Urzędu Tomasz Chróstny nałożył w listopadzie 2021 r. na przedsiębiorcę karę finansową w wysokości 76 mln zł – podano.

W trakcie badania rynku zostały zidentyfikowane kolejne nieprawidłowości.

Santander Bank Polska naruszył interesy konsumentów. UOKiK postawił zarzuty