{"vars":{{"pageTitle":"Audyt na kolei. Rząd weryfikuje plany, chce uniknąć kosztownych błędów","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news","przeglad-prasy"],"pageAttributes":["audyt","kolej","linie-kolejowe","najnowsze","piotr-malepszak","pkp-plk","transport"],"pagePostAuthor":"Emilia Derewienko","pagePostDate":"15 stycznia 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"01","pagePostDateDay":"15","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":659715}} }
300Gospodarka.pl

Audyt na kolei. Rząd weryfikuje plany, chce uniknąć kosztownych błędów

Wraz z rozpoczęciem prac nowego rządu, rozpoczyna się audyt projektów na kolei. Chodzi o inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych – zdaniem nowego rzadu nie wszystkie z nich są zasadne w zaplanowanym kształcie. Ich wartość oceniać będzie Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury i manager kolejowy, podaje Puls Biznesu.

Malepszak po wyborach został wiceministrem infrastruktury, wcześniej był m.in. prezesem spółki Centralny Port Komunikacyjny. Teraz będzie nadzorował przetargi w PKP PLK – i zasadność niektórych z nich już kwestionuje. To m.in. realizacja obwodnicy towarowej Poznania, inwestycja ma już wykonawcę.


Czytaj także: Degradacja kolei nie tylko w Polsce. W trzy dekady Europa straciła 15 tys. km linii kolejowych


Przegląd inwestycji wartej 1,4 mld PLN ujawnił poważne błędy (…). Projekt ten wymaga wielu poprawek, a kolejne podobnych przeglądów – napisał Piotr Malepszak w mediach społecznościowych. Nowy wiceminister zauważa, że planowany rozkład torów nie przyczyni się do zwiększenia przepustowości linii. Do jego wątpliwości przychylili się też europejscy urzędnicy, którzy nie przyznali inwestycji dofinansowania z CEF.

Takich przeglądów i analiz istniejących już postępowań przetargowych będzie więcej, bo także inwestycje na kolei wymagają weryfikacji, przekonują eksperci. Jak mówi w rozmowie z PB Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej, efektywność projektów od lat jest niska, a po modernizacjach nie następuje poprawa, lecz wręcz pogorszenie przepustowości. Robią się także coraz większe zatory – to z powodu zlikwidowania mijanek.

Nowy wiceminister deklaruje, że „niebawem omówi sprawę”. Na realizację zadań czekają bowiem nie tylko pasażerowie i kolejarze, ale i przedstawiciele firm budowlanych. Obawiają się, że zwłoka na kolei utrudni im wyjście z „inwestycyjnego dołka”. Malepszak podkreśla, że realizacja do połowy 2026 r. – aby zdążyć z rozliczeniem kolejnych pieniądze na kolej – największych projektów „jest poważnie zagrożona”.


Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter! Obserwuj nas też w Wiadomościach Google.


Branża liczy jednak, że rząd nie dopuści do niewykorzystania funduszy unijnych, a zmiany na liście zostaną szybko wdrożone.

Dobrze, że minister szybko rozpoczął przegląd inwestycji. Mam nadzieję, że wkrótce przedstawi listę projektów, które nie budzą wątpliwości i mogą być realizowane natychmiast. W przypadku zadań wymagających głębszej weryfikacji z pewnością konieczne będzie podjęcie rozmów z Komisją Europejską – mówi Jan Styliński, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.

Czytaj także: