{"vars":{{"pageTitle":"Auta elektryczne. O co chcielibyśmy zapytać, ale nie pytamy, bo nie mamy kogo","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["auta-elektryczne","najnowsze","otomoto","samochod-elektryczny"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"17 września 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"09","pagePostDateDay":"17","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":356360}} }
300Gospodarka.pl

Auta elektryczne. O co chcielibyśmy zapytać, ale nie pytamy, bo nie mamy kogo

W podjęciu decyzji o zakupie samochodu elektrycznego chętnie poradzilibyśmy się znajomego. Jednak pytań o auta elektryczne nie mamy komu zadać – 76 proc. z nas nie zna nikogo, kto miałby taki samochód.

Prawie połowa Polaków, bo aż 44 proc., deklaruje chęć posiadania samochodu elektrycznego w przyszłości. Takiej możliwości nie wyklucza kolejne 27 proc. – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Otomoto przez firmę Minds & Roses.

W podjęciu decyzji o przesiadce do samochodu elektrycznego Polakom pomogłyby odpowiedzi na praktyczne pytania dotyczące użytkowania auta zeroemisyjnego. Jednak aż 76 proc. badanych nie ma ich komu zadać – 3/4 Polaków nie zna osobiście nikogo, kto jeździ samochodem elektrycznym.

Co nas nurtuje?

Jednak, gdybyśmy mogli zapytać – o które kwestie, dotyczące niskoemisyjnego auta, zapytalibyśmy najchętniej?

Jak mówi Agnieszka Czajka, managerka Otomoto, to przede wszystkim pytania o dystans, który można przejechać na jednym ładowaniu (35 proc.) oraz długość eksploatacji baterii i możliwości jej wymiany (35 proc.).

Niemniej ważne okazały się koszty związane z użytkowaniem samochodu elektrycznego – cena jednorazowego ładowania w domu i poza nim (31 proc.), koszt rocznej eksploatacji samochodu – z uwzględnieniem przeglądów, napraw i ubezpieczenia (28 proc.) i wzrost opłat za energię elektryczną po zainstalowaniu stacji ładowania w domu (22 proc.).

– Lista pytań do właścicieli samochodu elektrycznego jest długa – problem polega na tym, że zainteresowani elektrykiem, nie mają komu ich zadać. Żeby przełożyć zainteresowanie elektrykiem na decyzję o zakupie, musimy rozwiać wątpliwości, które towarzyszą polskim kierowcom. Musimy zmienić komunikację, przełożyć punkt ciężkości na kwestie praktyczne – związane z codziennym użytkowaniem samochodu i kosztami z tym związanymi, a jednocześnie przestać skupiać się na mocy i subiektywnym komforcie prowadzenia – podkreśliła Agnieszka Czajka w prezentacji podczas Kongresu Nowej Mobilności.

Chcemy je mieć

A zwykli Polacy coraz częściej myślą o samochodach elektrycznych. To aktywni kierowcy, z których więcej niż połowa miesięcznie pokonuje maksymalnie 750 km.

Zdecydowana większość, bo aż 63 proc. zainteresowanych posiadaniem „elektryka” w przyszłości, obecnie posiada samochód starszy niż 11 lat, a dochód netto na osobę u 59 proc. osób z tej grupy to mniej niż 3500 zł.

– Nie ma wątpliwości, że stoimy u progu elektrorewolucji. W przypadku samochodów elektrycznych zmiany dyktuje nie tylko postęp technologii, ale też legislacja. I chociaż Polacy są otwarci na zmianę, wyraźnie widać, że potrzebna jest współpraca wszystkich podmiotów związanych z popularyzacją elektromobilności – nie tylko importerów i dealerów, producentów baterii, ale także tych, którzy na bieżąco śledzą potrzeby kupujących – mówiła Agnieszka Czajka.

Z danych Otomoto wynika również, że zarówno podaż samochodów elektrycznych, jak i zainteresowanie tymi modelami rośnie. W serwisie, w lipcu 2022 roku, liczba ogłoszeń o sprzedaży samochodu elektrycznego wzrosła o 25 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w poprzednim roku.

Jeszcze szybciej rośnie liczba ofert sprzedaży używanych elektryków – takich ogłoszeń jest obecnie w Otomoto aż 50 proc. więcej niż w roku 2021.

Pojazdy elektryczne cieszą się też coraz większym zainteresowaniem kupujących – ogłoszenia o sprzedaży samochodów zeroemisyjnych przegląda dziś o 13 proc. więcej użytkowników serwisu niż rok temu.

W badaniu Minds & Roses dla Otomoto, przeprowadzonym w dniach 27 lipca – 1 sierpnia 2022 roku, wzięła udział grupa 1750 Polaków w wieku 16-65 lat.


Więcej o autach elektrycznych piszemy tutaj: