{"vars":{{"pageTitle":"Autobusy elektryczne w Polsce: w których miastach jest ich najwięcej?","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","news"],"pageAttributes":["autobusy-elektryczne","elektromobilnosc","elektryfikacja-transportu","pire","transport-publiczny"],"pagePostAuthor":"Barbara Rogala","pagePostDate":"15 marca 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"03","pagePostDateDay":"15","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":103209}} }
300Gospodarka.pl

Autobusy elektryczne w Polsce: w których miastach jest ich najwięcej?

W 2020 roku segment nowych elektrobusów w Polsce odnotował aż 200 nowych rejestracji i tym samym przekroczyliśmy poziom 400 autobusów elektrycznych w naszym kraju.

“Szybko wyczerpane środki z alokacji programu Zielony Transport Publiczny to potwierdzenie, że zwiększa się świadomość znaczenia elektromobilności w samorządach i chętnie wdrażane są nowe technologie” – powiedział Krzysztof Burda, prezes Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności PIRE.

“Transport publiczny to dobry pierwszy krok, aby upowszechnić elektromobilność wśród mieszkańców i pokazać zalety pojazdów elektrycznych na szeroką skalę tak jak to dzieje się chociażby w Warszawie, czy Zielonej Górze” – dodał.

Pod koniec roku 2020 najwięcej autobusów elektrycznych w naszym kraju jeździło w następujących miastach:

  1. Warszawie – 161 szt.
  2. Zielonej Górze – 43 szt.
  3. Krakowie – 29 szt.
  4. Jaworznie – 24 szt.

W przeliczenie na poszczególne województwa, to najwięcej elektrycznych autobusów mamy w:

  1. Mazowieckim – 181 szt.
  2. Wielkopolskim – 47 szt.
  3. Lubuskim – 43 szt.

Jakie marki autobusów elektrycznych są najbardziej popularne w Polsce?

Zdaniem Marcina Nowaka z PIRE, zdecydowanie wygrywa tutaj Solaris, który od 2015 do końca 2020 roku dostarczył na polski rynek prawie 324 sztuk elektrobusów.

Drugie miejsce ma Ursus z liczbą 68 sztuk, a stawkę trzech najmocniejszych e-marek zamyka Volvo, które w tym roku awansowało na podium dzięki inowrocławskiemu i świdnickiemu zamówieniu (razem 10 szt.).

“Warto też wspomnieć, że według GUS polscy producenci dostarczyli do zagranicznych odbiorców autobusy elektryczne o wartości ponad 213 milionów euro. Prócz tego należy pamiętać, że oprócz autobusów Polska specjalizuje się w infrastrukturze do ich ładowania. To robi wrażenie i pokazuje, jak mocną pozycję ma polska branża elektromobilności” – dodał Marcin Nowak.


Czytaj również: 5 wykresów pokazujących, na jakim etapie jest elektryfikacja transportu w polskich miastach


Powyższe zestawienie to wspólny projekt portalu Infobus.pl i Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności. Jak zakładają twórcy, wynik na liczniku będzie szybko rósł.

“Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska zamknął już pierwszy nabór w ramach Zielonego Transportu Publicznego, gdzie 33 miasta zgłosiły swoje wnioski o dofinansowanie zakupu: 302 e-busów, 7 trolejbusów i 122 pojazdów wodorowych. Te ostatnie konstrukcje chce kupić Poznań, GZM, Chełm i Włocławek. Jak na razie trwa procedura oceny formalnej i merytorycznej złożonych projektów. Spodziewamy się, że pierwsze przetargi z ZTP ruszą pod koniec tego roku i będą miały realny wpływ na obraz rynku w 2022, a przede wszystkim w 2023 roku” – powiedział redaktor naczelny portalu Infobus.pl Aleksander Kierecki.

„Żeby dziś kupić samochód elektryczny w Polsce trzeba mieć o tym naprawdę głębokie przekonanie” – mówi były minister środowiska Marcin Korolec