Dla 57 proc. Polaków kupowanie online zastąpiło chodzenie do galerii handlowych jako formę rozrywki, a ponad 30 proc. uważa czekanie na dostawę za bardziej ekscytujące niż samo korzystanie z zakupionego produktu – wynika z badania przeprowadzonego przez PayPal we współpracy z SW Research.
Jak podają autorzy badania, zakupy online w 2020 roku miały przede wszystkim wymiar terapeutyczny.
Co ciekawe, dla wielu kupujących bardziej atrakcyjne od celu, czyli zakupionego produktu czy usługi, był sam proces zakupowy – zwłaszcza moment zatwierdzenia zamówienia czy czas oczekiwania na paczkę:
– Niemal 40 proc. badanych stwierdziło, że zakupy stanowią dla nich rodzaj nagrody za zły dzień w pracy czy w domu;
– Dla 2/3 badanych moment potwierdzenia zamówienia jest bardziej ekscytujący niż cały proces zakupowy, ponieważ zwiększa to ich poczucie sprawczości;
– 40 proc. biorących udział w badaniu respondentów sądzi, że czas oczekiwania na dostarczenie paczki jest dla nich bardziej atrakcyjny i wywołuje więcej emocji niż korzystanie z zamówionego produktu;
– Połowa respondentów deklaruje, że możliwość wypełnienia koszyka zakupowego sprawia, że czują kontrolę nad swoimi finansami.
Sezonowe rabaty i wyprzedaże online również interesują Polaków i wywołują u nich następujące reakcje:
– 53 proc. badanych przyznaje, że mogą kupić produkt, którym nie byli zainteresowani, tylko ze względu na sam fakt, że pojawił się on na wyprzedaży;
– 77 proc. respondentów stwierdziło, że dzięki kupowaniu przecenionych towarów czują się odpowiedzialni finansowo.
Badanie zostało przeprowadzone przez firmę SW Reseach, na zlecenie PayPal, na próbie 1017 respondentów z Polski, w październiku 2020 roku.
Czytaj także:
Polski e-commerce w 2020 r. jest wśród najszybciej rosnących rynków w Europie [RAPORT 300RESEARCH]