{"vars":{{"pageTitle":"Bank Millennium miał 140,26 mln zł straty netto w drugim kwartale","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["bank","bank-millenium","bankowosc","najnowsze","wyniki-finansowe"],"pagePostAuthor":"Emilia Derewienko","pagePostDate":"26 lipca 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"07","pagePostDateDay":"26","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":332094}} }
300Gospodarka.pl

Bank Millennium miał 140,26 mln zł straty netto w drugim kwartale

Bank Millennium odnotował 140,26 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w II kw. 2022 r. wobec 200,31 mln zł straty rok wcześniej, podał bank w raporcie.

Wynik z tytułu odsetek wyniósł 1 178,88 mln zł wobec 654,87 mln zł rok wcześniej. Wynik z tytułu prowizji i opłat sięgnął 206,12 mln zł wobec 209,31 mln zł rok wcześniej.

Aktywa razem banku wyniosły 108,86 mld zł na koniec II kw. 2022 r. wobec 104,11 mld zł na koniec II kw. 2021.

W I-II kw. 2022 r. bank miał 262,6 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w porównaniu z 511,65 mln zł straty rok wcześniej.

Skonsolidowany wynik netto grupy Banku Millennium po 2 kwartałach 2022 roku wyniósł -263 mln zł (-140 mln zł w 2 kwartale br.). Wynik obciążyły koszty związane z portfelem kredytów hipotecznych w walutach obcych (rezerwy na ryzyko prawne, koszty związane z porozumieniami polubownymi oraz koszty prawne) w wysokości 1 170 mln zł (593 mln zł w 2 kwartale br.). Gdyby nie powyższe obciążenia grupa zaksięgowałaby zysk netto w wysokości 907 mln zł (w 2 kwartale 453 mln zł). Bezpośrednią przyczyną straty netto w 2 kwartale br. był znaczący jednorazowy koszt związany z instytucjonalnym systemem ochrony banków (252 mln zł brutto).

Jestem szczególnie zadowolony z pozytywnego wyniku 2 kwartału, w którym pomimo rezerw na kredyty walutowe, dzięki dobrym wynikom operacyjnym, bank zaraportowałby pozytywny wynik finansowy, gdyby nie konieczność zaksięgowania kosztów związanych z przystąpieniem do instytucjonalnego systemu ochrony. Do poprawy wyników, mimo rosnących istotnie przychodów, przyczyniła się również prowadzona przez nas ścisła kontrola kosztów – dodał prezes Joao Bras Jorge.

Przypomniał, że drogowskazem działań banku jest konsekwentnie wdrażana strategia „Millennium 2024 – Inspirują nas ludzie”.

Założone w niej cele są nadal aktualne, chociaż dostrzegamy intensywność niemożliwych do przewidzenia zawirowań na rynku – utrzymującego się wzrostu stóp procentowych i inflacji, wojny w Ukrainie, czy w końcu, bezprecedensowej ustawy wprowadzającej wakacje kredytowe. Po fazie operacjonalizacji, znajdujemy się teraz na etapie realizacji strategii. W 2 kwartale uruchomiliśmy kilkanaście dużych inicjatyw angażujących wszystkie obszary Banku, wprowadziliśmy m.in. Millennium 360° – nowe, bezpłatne konto, połączone z jeszcze szerszą ofertą spersonalizowanych usług w super-aplikacji mobilnej, z którego korzysta już 100,000 klientów. Trwają również przygotowania do wprowadzenia płatności odroczonych BLIK, które zamierzamy testować już w sierpniu – powiedział prezes.

Bank kontynuuje zawieranie ugód z kredytobiorcami hipotecznymi we frankach szwajcarskich. Pomimo niekorzystnych trendów kursowych i rosnących stóp procentowych zawarł w tym półroczu 4 456 polubownych umów z kredytobiorcami frankowymi (2 175 tylko w 2 kwartale), a liczba aktywnych walutowych kredytów hipotecznych zmniejszyła się o 5 300 (z poziomu 47 600 na koniec 2021 roku), poinformował także.

Niestety, mimo pozytywnego trendu, bezprecedensowa regulacja dotycząca wakacji kredytowych przyniesie w 3 kwartale 2022 roku istotne koszty dla banku. W rezultacie, zgodnie z obowiązującymi ustawodawstwem i przepisami, zarząd banku podjął decyzję o uruchomieniu planu naprawy. W celu podniesienia współczynników kapitałowych bank planuje wykorzystać istniejące wewnętrzne zasoby i inicjatywy. Plan nie ma wpływu na relacje z klientami. Koncentrujemy się jeszcze bardziej na realizacji strategii 2022-2024 Inspirują nas ludzie. Dbałość o wysoką jakość obsługi i pozytywne doświadczenia klientów są naszym priorytetem – poinformował Joao Bras Jorge.