{"vars":{{"pageTitle":"Bez social mediów i komunikatorów jak bez ręki. Rekordowa aktywność Polaków w sieci","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["badanie","cbos","internet","komunikatory","main","media-spolecznosciowe","najnowsze","poglady","polacy","wiek","wyksztalcenie"],"pagePostAuthor":"Dorota Mariańska","pagePostDate":"3 sierpnia 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"08","pagePostDateDay":"03","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":599757}} }
300Gospodarka.pl

Bez social mediów i komunikatorów jak bez ręki. Rekordowa aktywność Polaków w sieci

Chcemy i lubimy być online. Już 57 proc. z nas ma konto w serwisie społecznościowym. A dwie trzecie dorosłych Polaków rozmawia ze znajomymi przez komunikator. To rekordowo wysokie odsetki – o czym donosi CBOS w swoim badaniu. 

Centrum Badania Opinii Społecznej (CBOS) przyjrzało się temu, jak Polacy korzystają z internetu. Regularne korzystanie z sieci deklaruje obecnie – tak samo jak w zeszłym roku – ponad trzy czwarte badanych.

– Obecność online zależy przede wszystkim od wieku, a wśród starszych respondentów również od poziomu wykształcenia. Korzystanie z internetu jest powszechne wśród osób poniżej 45. roku życia, a także niemal powszechne wśród badanych mających od 45 do 54 lat. Do grona internautów zalicza się ponad połowa osób mających od 55 do 64 lat i niemal połowa mających od 65 do 74 lat. Wśród starszych respondentów użytkownicy internetu stanowią niespełna jedną trzecią – dowiadujemy się z badania „Korzystanie z internetu w 2023 r.”.


300Sekund od września w nowej odsłonie. Zapisz się już dziś na nasz codzienny newsletter.


W jakim stylu korzystamy z sieci? Więcej niż co drugi użytkownik internetu (52 proc.) uruchamia aplikacje internetowe tylko wtedy, gdy chce coś zrobić, np. coś sprawdzić lub skontaktować się z kimś, a nieco mniej niż połowa (47 proc.) deklaruje stałą obecność online, polegającą na tym, że na bieżąco otrzymują informacje i mogą na nie reagować.

Social media coraz popularniejsze

Rekordowo wysoki odsetek Polaków (57 proc.) wskazuje, że ma konto w jakimś serwisie społecznościowym. W ubiegłym roku deklarowało to 55 proc. ankietowanych. Z kolei 10 lat temu konto w social mediach miało tylko 36 proc. Polaków.

– Częściej niż przeciętnie w serwisach społecznościowych obecni są użytkownicy internetu mający mniej niż 45 lat. Wyróżniają się tu szczególnie ludzie w wieku 18-24 lata – wśród nich są to w zasadzie wszyscy, ale też badani w wieku 25-34 lata, z których dziewięciu na dziesięciu ma tam konto. Znacznie rzadziej niż przeciętnie korzystają z nich internauci po 54. roku życia, szczególnie ci najstarsi, mający 65 lat lub więcej – ustalił CBOS.

Zrobione przez siebie zdjęcia lub filmy zamieszczała online w maju (miesiąc, w którym CBOS przeprowadził badanie) jedna czwarta ogółu dorosłych Polaków. Tego rodzaju materiały częściej publikują kobiety niż mężczyźni (36 proc. wobec 28 proc.).

Kiedy przyjrzymy się temu, ile lat mają osoby publikujące materiały foto czy video w social mediach, okaże się, że są to głównie najmłodsi dorośli: poniżej 25 lat (55 proc.), ale także od 25 do 34 lat (43 proc.).

Bez komunikatora ani rusz

Jest jeszcze inny rekord. W maju ze znajomymi przez komunikator rozmawiało niemal dwie trzecie ogółu dorosłych (63 proc.) – najwięcej w historii badań CBOS (czyli od 2005 roku). Wówczas przez komunikator rozmawiało 16 proc. Polaków.

– Z komunikatorów niemal powszechnie korzystają badani w wieku 18–24 lata i mający od 25 do 34 lat. Częściej są to kobiety niż mężczyźni. Rozmowy telefoniczne przez internet prowadzi jedna trzecia ogółu dorosłych Polaków. Wyróżniają się pod tym względem najmłodsi ankietowani i osoby w wieku 25–34 lata, a także najlepiej wykształceni i mieszkańcy największych miast. Udział w rozmowach wideo przez internet, w których uczestniczyło kilka lub wiele osób, brał w miesiącu poprzedzającym badanie co czwarty internauta – informuje Centrum Badania Opinii Społecznej.

Mniejsza aktywność na forach

O 3 proc. (z 30 do 27 proc.) spadła liczba dorosłych Polaków dokonujących wpisów na forach, grupach dyskusyjnych czy stronach serwisów społecznościowych. Kim są ludzie, którzy udzielają się w takich miejscach?

CBOS wyjaśnia, że najbardziej wyróżniają się pod tym względem najmłodsi badani i mający od 35 do 44 lat, a także użytkownicy z dużych miast (od 100 000 do 499 999 ludności) i najlepiej wykształceni. Częściej są to respondenci o poglądach lewicowych niż prawicowych i centrowych. W większej mierze aktywność tę deklarują użytkownicy identyfikujący się z polityczną opozycją niż obozem rządzącym.

To też może Cię zainteresować: