{"vars":{{"pageTitle":"Biedronka pod lupą UOKiK. Sieć supermarketów odpowiada na zarzuty","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["biedronka","najnowsze","prawa-konsumenta","promocje","supermarket","uokik"],"pagePostAuthor":"Amelia Suchcicka","pagePostDate":"20 maja 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"05","pagePostDateDay":"20","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":709826}} }
300Gospodarka.pl

Biedronka pod lupą UOKiK. Sieć supermarketów odpowiada na zarzuty

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wydał decyzję, w której zakwestionował praktyki spółki Jeronimo Martins Polska, właściciela sieci Biedronka, związane z akcją promocyjną.

Chodzi o promocję „Magia Rabatów – Zabawki i Książki – Voucher od 01.12.2022 r. do 03.12.2022 r.” – informuje Urząd.

Jedną z nich było wprowadzanie w błąd co do warunków promocji w przekazach reklamowych. Informacje pojawiające się na plakatach w sklepach nie informowały o produktach, których nie można było kupić za voucher. Decyzja Urzędu nakłada na Jeronimo Martins Polska obowiązek przyznania klientom, którzy nie wykorzystali vouchera, środków finansowych (150 zł).


Zobacz też: Sklep Temu pod lupą UE. Konsumenci poskarżyli się na zasady sprzedaży


Posiadacze aplikacji lub karty Moja Biedronka byli zachęcani przez sieć do zakupu trzech produktów z kategorii książki i/ lub zabawki, a połowę kwoty wydanej na te produkty mieli otrzymać w formie vouchera wydrukowanego na paragonie. Voucher można było przeznaczyć na kolejne zakupy. W reklamach zamieszczonych w sklepach brakowało jednak dokładnej listy produktów, które można było kupić. Materiały marketingowe opatrzone były gwiazdką, przy której mniejszym drukiem informowano o ograniczeniach promocji, która miała obowiązywać tylko na wybrane artykuły przemysłowe lub tekstylia, podkreślono.

– Warunki promocji powinny być jasne dla konsumenta, bez haczyków czy gwiazdek, wyjątków zapisanych małą czcionką. Nie można organizować akcji, które nie spełniają podstawowych kryteriów przejrzystej komunikacji ani nie umożliwiają realnego i swobodnego zapoznania się z regulaminem promocji bezpośrednio w sklepie, podczas robienia zakupów – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

– W ramach zobowiązania do zmiany praktyk Jeronimo Martins Polska dostarczy nowe vouchery dla poszkodowanych klientów o wartości 150 zł. Zachęcam wszystkich, którzy wzięli udział w akcji promocyjnej ‚Magia rabatów’, do skorzystania z rozwiązań wynikających z wydanej decyzji – dodał.

Sieć odpowiada na zarzuty UOKiK

Jeronimo Martins Polska – właściciel sieci Biedronka – realizując decyzję prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) przyzna konsumentom w ramach rekompensaty voucher o wartości 150 zł za każdy niewykorzystany wcześniej voucher otrzymany w ramach akcji promocyjnej ‚Magia Rabatów – Zabawki i Książki – Voucher od 01.12.2022 r. do 03.12.2022 r.”, podała spółka.

Benefity dotyczą klientów sieci Biedronka, którzy zrobili zakupy w ramach akcji promocyjnej „Magia Rabatów” w okresie 1-3 grudnia 2022 r., otrzymali promocyjny voucher, ale go nie zrealizowali i nadal są w programie lojalnościowym sieci. Osoby spełniające te kryteria automatycznie otrzymają od spółki bon o wartości 150 zł za każdy niewykorzystany wcześniej voucher, który będzie przyznany automatycznie na kartę Moja Biedronka w ciągu 14 dni od dnia uprawomocnienia się decyzji. Można nim będzie zapłacić za wszystkie produkty oferowane w sklepach sieci Biedronka (z wyłączeniem napojów alkoholowych, wyrobów tytoniowych, preparatów początkowego żywienia niemowląt oraz wszelkich usług czy doładowań, w tym doładowań telefonów i kart podarunkowych) w ramach jednorazowych zakupów. Voucher będzie ważny rok od dnia jego wydania.

Na koniec 2023 r. sieć Biedronka – należąca do Jeronimo Martins – liczyła 3 569 placówek.

Czytaj także: