{"vars":{{"pageTitle":"BLIK coraz bardziej popularny. Wartość transakcji wzrosła o połowę","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["banki","blik","finanse","finanse-osobiste","najnowsze","polski-standard-platnosci"],"pagePostAuthor":"Marek Chądzyński","pagePostDate":"8 maja 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"05","pagePostDateDay":"08","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":708324}} }
300Gospodarka.pl

BLIK coraz bardziej popularny. Wartość transakcji wzrosła o połowę

Liczba transakcji BLIK-iem wzrosła w I kwartale o 39 proc. w porównaniu do stanu sprzed roku. A łączna wartość tych transakcji zwiększyła się o 48 proc. rok do roku, podał Polski Standard Płatności, operator systemu BLIK. Zwiększyła się też liczba użytkowników, informuje PSP.

Na koniec marca z rozwiązania aktywnie korzystało 16,3 mln użytkowników, czyli 2,8 mln więcej rok do roku. Średnia kwota płatności BLIK-iem w analizowanym okresie to 143 zł, a w systemie zarejestrowanych jest 29,5 mln aplikacji mobilnych.

W I kwartale Polacy wykonywali średnio 5,7 mln płatności BLIK-iem każdego dnia, zaś rekordowa dzienna liczba transakcji (zrealizowana we wszystkich kanałach – e-commerce, POS, ATM oraz P2P), która wyniosła 8,9 mln, została odnotowana w systemie 8 marca 2024 r.

Nowe funkcje w systemie

W ostatnich miesiącach wprowadzano nowe funkcje w systemu, Usługa BLIK Płacę Później została udostępniona klientom VeloBanku w serwisach VeloMarket i Morele, a w ostatnich dniach – po zakończeniu fazy pilotażu – także użytkownikom Banku Millennium. Dodatkowo, BLIK stale poszerzał również swoją obecność w administracji publicznej – obecnie jest on dostępny w ramach aplikacji mObywatel w 50 urzędach, podkreślono.


Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.


– W nadchodzących kwartałach będziemy w dalszym ciągu intensywnie pracować nad rozszerzeniem funkcji BLIK-a – tak, aby jeszcze bardziej ułatwić naszym użytkownikom zarządzanie finansami i zobowiązaniami. Szczególnie skupiamy się na rozwoju usługi BLIK Płacę Później, którą w perspektywie kolejnych miesięcy zamierzamy udostępnić dla całego rynku e-commerce. Nasze ambitne plany obejmują jednak nie tylko Polskę, ale również rynek słowacki i rumuński, gdzie kontynuujemy prace nad wprowadzeniem możliwości BLIK-a. Mamy nadzieję, że już wkrótce będziemy mogli przedstawić kolejne rezultaty podjętych działań – powiedziała wiceprezeska PSP Monika Król, cytowana w komunikacie.

W I kw. br. najdynamiczniej rosła liczba przelewów na telefon BLIK – Polacy skorzystali z tej usługi 132 mln razy, a wyraźny wzrost odnotowano także w kanale POS: użytkownicy wykonali w sklepach stacjonarnych i punktach usługowych ponad 105 mln transakcji, czyli o prawie 50 proc. więcej rdr, podano także.

Gdzie najczęściej płaci się BLIK-iem

Spółka podała także, że w I kw. 2024 r. najwięcej transakcji BLIK-iem zostało zrealizowanych w e-commerce – 51,1 proc. płatności odbyło się w tym kanale. W analizowanym okresie użytkownicy BLIK-a zapłacili w sieci 264,9 mln razy, czyli o 28 proc. więcej rdr, a wartość transakcji online osiągnęła 37,8 mld zł wobec 26,9 mld zł rok wcześniej. Średnia wartość pojedynczego zakupu online to 143 zł.

W I kw. 2024 r., podobnie jak w poprzednich okresach, najczęściej korzystano z tego rozwiązania na platformach typu marketplace, gdzie średnia wartość koszyka wyniosła 123 zł. Największą natomiast wartość koszyka zakupowego odnotowano w kategorii „moda” – użytkownicy płacili za zakupy w sklepach oferujących odzież i obuwie średnio 230 zł, podano także.

– Między styczniem a marcem br. użytkownicy równie chętnie rozliczali się za pomocą przelewów na telefon BLIK. Ich liczba wzrosła rok do roku o 59 proc. do poziomu 132 mln. Znacząco zwiększyła się również wartość transakcji P2P. W pierwszym kwartale br. wyniosła ona 19,3 mld zł, czyli o 79 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Natomiast średnia wartość pojedynczego przelewu to 151 zł. Rosnące zainteresowanie przelewami na telefon znajduje odzwierciedlenie w stale zwiększającym się udziale tej usługi w ogólnej liczbie transakcji realizowanych za pomocą BLIK-a. Obecnie stanowią one już ponad jedną czwartą wszystkich płatności – czytamy w materiale.

W I kw. br. sporą popularnością cieszyły się także transakcje w terminalach płatniczych. Między styczniem a marcem br. użytkownicy zrealizowali w ten sposób 105,2 mln płatności o wartości 5,9 mld zł. To wzrost odpowiednio o 48 proc. i 55 proc. w stosunku do wyników uzyskanych na koniec marca 2023 r. Około 37 proc. wszystkich transakcji w POS stanowiły płatności zbliżeniowe. W analizowanym kwartale użytkownicy skorzystali z tej opcji 39,2 mln razy, czyli o 59 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wartość płatności zbliżeniowych BLIK wyniosła 1,7 mld zł wobec 1 mld zł rok wcześniej. Od początku udostępnienia usługi aktywowano ją prawie 3 mln razy i zapłacono za jej pomocą w 152 krajach – wskazano.

Według PSP w I kw. widoczny był także stały wzrost wpłat i wypłat gotówki w ATM – na koniec marca br. ich liczba zwiększyła się rdr o jedną piątą do 15,9 mln, zaś wartość wpłat i wypłat z bankomatów wyniosła 10,9 mld zł, czyli o 27 proc. więcej rdr. Średnia wartość pojedynczej wpłaty lub wypłaty z bankomatu to 688 zł.

BLIK to powszechny standard płatności mobilnych. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności (PSP). Jej udziałowcami są: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski oraz Mastercard.

Polecamy: