{"vars":{{"pageTitle":"BLIK podsumował 2020 rok. Firma prawie podwoiła liczbę transakcji dzięki pandemii","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["blik","e-commerce","polski-system-platnosci","transakcje-bezgotowkowe","wyniki-finansowe"],"pagePostAuthor":"Hubert Bigdowski","pagePostDate":"11 lutego 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"02","pagePostDateDay":"11","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":91083}} }
300Gospodarka.pl

BLIK podsumował 2020 rok. Firma prawie podwoiła liczbę transakcji dzięki pandemii

Na koniec 2020 roku siedem milionów Polaków aktywnie korzystało z systemu płatności bezgotówkowych BLIK – o 17 proc. więcej niż na koniec września. Polski System Płatności, operator systemu, ma za sobą kolejny rekordowy kwartał, jeżeli chodzi o tempo rozwoju.

Poniżej przedstawiamy wam sześć liczb i cztery wykresy, które pokazują jak przez ostatnie sześć lat rozwinął się BLIK:

140 milionów – tyle transakcji w ostatnim kwartale 2020 roku zrealizowali użytkownicy BLIKA. To o 95 proc. więcej niż przed rokiem.

420 milionów – tyle transakcji wykonano na przestrzeni całego roku. W 2019 roku transakcji w sumie było 218 milionów.

777 milionów – tyle operacji łącznie od czasu uruchomienia systemu w lutym 2015 roku zrealizowali dotychczas użytkownicy BLIKA. Aż 55 proc. tej liczby to transakcje z 2020 roku.

7 milionów – tyle osób na koniec roku aktywnie korzystało z systemu płatności mobilnych BLIK. Na koniec 2019 roku było to 4,5 mln osób, a w porównaniu do trzeciego kwartału 2020 roku liczb klientów wzrosła o milion. 

57 miliardów zł – to łączna wartość transakcji zrealizowanych przez użytkowników BLIKA w całym 2020 roku.

105 miliardów zł – to łączna wartość transakcji wykonanych BLIKIEM od lutego 2015 roku do końca 2020 roku.

Powyższe liczby wskazują, że pod względem wartości i liczby transakcji BLIK w ciągu roku w zasadzie podwoił skalę swojej działalności.

Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA, wskazuje, że bezgotówkowe rozliczenia między użytkownikami to obecnie najważniejszy trend nie tylko na polskim, ale również europejskim rynku płatności.

„To najlepszy sposób przekazywania sobie pieniędzy, nie tylko z uwagi na uwarunkowania związane z pandemią koronawirusa. Prognozujemy, że przelewy na numer telefonu już wkrótce mogą być dominującą formą przekazywania pieniędzy pomiędzy ludźmi” – mówi prezes PSP.

A teraz kilka wykresów dla zobrazowania dynamiki wzrostu:

Z rekordowych 140 mln transakcji zrealizowanych w czwartym kwartale 105,5 mln stanowiły zakupy w e-commerce. To dwukrotnie więcej niż w analogicznym okresie 2019 roku. Transakcje online to trzy czwarte ogółu operacji BLIKIEM.

Według szacunków Polskiego Standardu Płatności, udział BLIKA we wszystkich płatnościach e-commerce na polskim rynku przekracza 60 proc.

W czwartym kwartale Polacy wykonywali średnio 1,5 mln transakcji BLIKIEM każdego dnia. Rekordowa dzienna liczba transakcji to blisko 2,4 mln. Wartość wszystkich transakcji zrealizowanych BLIKIEM w ostatnich trzech miesiącach 2020 roku wyniosła prawie 19 mld zł.

Na koniec roku liczba aktywnych użytkowników sięgnęła 7 mln osób. Za aktywne uznawane są osoby, które realizują przynajmniej jedną transakcję każdego miesiąca kwartału, nie wliczane są w to te, które robią wyłącznie przelewy na numer telefonu.

„W branży e-commerce staliśmy się już niekwestionowanym liderem. Według danych NBP liczba transakcji w sieci jest już ponad dwa razy wyższa niż tych realizowanych kartami” – wskazuje Polski System Płatności.

BLIK to powszechny standard płatności mobilnych. Możliwość skorzystania z BLIKA w aplikacjach bankowości mobilnej ma obecnie ponad 95 proc. wszystkich klientów krajowych instytucji płatniczych. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności (PSP).


Artykuł został zrealizowany dzięki wsparciu z Mastercard Center for Inclusive Growth. Mastercard nie miał wpływu na jego treść.

Wcześniejsze publikacje w ramach projektu: