{"vars":{{"pageTitle":"BM Reflex: Ceny paliw zaczną ponownie rosnąć w przyszłym tygodniu","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["bm-reflex","ceny-paliw","makroekonomia","paliwa"],"pagePostAuthor":"Emilia Derewienko","pagePostDate":"25 marca 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"03","pagePostDateDay":"25","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":281852}} }
300Gospodarka.pl

BM Reflex: Ceny paliw zaczną ponownie rosnąć w przyszłym tygodniu

W okresie 21-24 marca hurtowe ceny diesla wzrosły o około 72 gr/l netto, a benzyn o 40 gr/l. W przyszłym tygodniu średnio za litr benzyny Pb95 możemy zapłacić około 6,8 zł, natomiast za litr diesla 7,9 zł, wynika z komentarza rynkowego analityków BM Reflex.

Poniżej komentarz rynkowy BM Reflex:

6,65 zł/l oraz 7,52 zł/l to aktualnie średnie ceny benzyny Pb95 oraz diesla w kraju. W skali tygodnia benzyna Pb95 potaniała 2 gr/l, natomiast olej napędowy podrożał 9 gr/l.

W dalszym ciągu obserwujemy spore zróżnicowanie cen paliw w zależności od mikrorynku. Za litr benzyny Pb95 możemy zapłacić zarówno 6,49 zł jak i 6,99 zł. W przypadku diesla różnice cen są jeszcze większe – od 7,29zł/l do 7,99 zł/l.

W okresie 21-24 marca hurtowe ceny diesla wzrosły około 72 gr/l netto, benzyn natomiast 40 gr/l. W przyszłym tygodniu średnio za litr benzyny Pb95 możemy zapłacić około 6,8 zł, natomiast za litr diesla 7,9 zł.

Ropa Brent w piątek rano kosztuje około 118 USD/bbl i jest prawie 10 USD/bbl droższa niż przed tygodniem.

W obecnej, napiętej sytuacji podażowej doszedł nam kolejny negatywny czynnik – wstrzymanie przesyłu ropy naftowej z Kazachastanu, które może potrwać miesiącami. Jak poinformowała strona rosyjska w największym rosyjskim porcie eksportowym pod Noworosyjskiem nad Morzem Czarnym, po silnym sztormie doszło do uszkodzenia urządzeń przeładunkowych. Port w Noworosyjsku to główny terminal eksportowy dla ropy z Kazachstanu, która trafia tam ropociągiem CPC (Caspian Pipeline Consortium).

W 2021 r. Kazachstan poprzez system ropociągu CPC i port w Noworosyjsku eksportował około 1,2 mln blb/d ropy naftowej, z tego blisko 3/4 czyli około 0,88 mln bbl/d trafiało do Europy – ponad 1/3 do włoskiego terminalu naftowego w Trieście. Poza tym największymi odbiorcami ropy z Kazachstanu są również Holandia, Turcja i Francja. Udział ropy z Kazachstanu w europejskim imporcie ropy naftowej w 2021 roku wyniósł około 8 proc.

W Europie tymczasem rosną obawy o podaż diesla. Udział Rosji w imporcie diesla do Europy wynosi około 40-50 proc. (0,59 mln bbl/d – 27 mln ton rocznie), co z kolei odpowiada 14 proc. konsumpcji tego paliwa w Europie. Europa konsumuje znacznie więcej diesla niż benzyn. Udział diesla w europejskiej strukturze konsumpcji paliw to ponad 47 proc., benzyn natomiast 14 proc.

Po kolejnym szczycie UE, rynek (przynajmniej w krótkim okresie) będzie nisko wyceniał prawdopodobieństwo wprowadzenia sankcji na rosyjskie surowce energetyczne. Niewykluczona jest aktualnie konsolidacja cen ropy naftowej Brent w rejonie 105-125 USD/bbl.