{"vars":{{"pageTitle":"Boom na elektromobilność w Polsce. Liczba rejestracji elektryków wzrosła o 49%","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["300klimat","badania-rynku","bezemisyjny-transport","ekomobilnosc","elektromobilnosc","najnowsze","pojazdy-elektryczne","samochody-elektryczne","transport"],"pagePostAuthor":"Filip Majewski","pagePostDate":"12 lipca 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"07","pagePostDateDay":"12","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":595861}} }
300Gospodarka.pl

Boom na elektromobilność w Polsce. Liczba rejestracji elektryków wzrosła o 49%

Liczba rejestracji elektrycznych samochodów osobowych oraz hybryd typu plug-in w Polsce wzrosła o 49 proc. rok do roku w I półroczu 2023 roku, wynika z licznika elektromobilności, uruchomionego i aktualizowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM).

PZPM jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą obecnie 50 firm: producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, motocykli, skuterów oraz producentów nadwozi w Polsce. Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) to największa w Polsce organizacja branżowa, kreująca rynek elektromobilności oraz promująca zero i niskoemisyjne technologie w transporcie

Liczba rejestracji samochodów w pełni elektrycznych wyniosła w pierwszych sześciu miesiącach tego roku 10 175 szt. i wzrosła o 67,85 proc. rok do roku, a hybryd plug-in – 7 556 szt., co oznacza wzrost o 29,47 proc. rok do roku.


Czytaj również: Samochody elektryczne coraz bliżej. 5 faktów o rozwoju elektromobilności w Polsce


Liczba elektryków na ulicach stale rośnie

Według danych z końca czerwca 2023 roku, w Polsce było zarejestrowanych łącznie 45 214 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Przez pierwszych sześć miesięcy bieżącego roku ich liczba zwiększyła się o 11 489 sztuk, o 72 proc. więcej rok do roku.

Pod koniec czerwca 2023 roku po polskich drogach jeździły 80 232 samochody osobowe z napędem elektrycznym. Flota w pełni elektrycznych aut (BEV, ang. battery electric vehicles) liczyła 40 780 szt., a park hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 39 452 szt. Liczba samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym wynosiła 4 459 szt., z czego BEV stanowiły ponad 99 proc – czytamy w komunikacie.

Stale rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec czerwca składała się z 17 888 szt., jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 572 426 szt – dodano.

Pod koniec ubiegłego miesiąca flota autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 906 sztuk.

W czerwcu przekroczyliśmy 40 tys. bateryjnych samochodów osobowych w parku. Można przyjąć, że ta część parku przyrasta rok do roku o 80 proc. Podobną dynamikę, choć mniejszą liczbę pojazdów, obserwujemy w przypadku samochodów wodorowych. Warto zaznaczyć, że ciągle bardzo dynamicznie rośnie liczba rejestracji bateryjnych samochodów dostawczych, bo tu wzrosty przekraczają 110 proc. Stabilnie rośnie, bo na poziomie 20 proc. rok do roku liczba pojazdów hybrydowych – powiedział prezes PZPM Jakub Faryś, cytowany w komunikacie.

To wszystko pokazuje, że producenci pojazdów bardzo poważnie traktują decyzje władz europejskich i krajowych dotyczących przejścia na zeroemisyjne napędy i w ofercie występuje coraz więcej zero i niskoemisyjnych modeli – dodał Faryś.


Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!


Ładowarki do elektryków rosną jak grzyby po deszczu

Równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec czerwca 2023 roku w Polsce funkcjonowało 2 885 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (5 709 punktów). 31 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 69 proc. – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W czerwcu uruchomiono 49 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (112 punktów).

W I połowie 2023 roku łączna liczba nowo uruchomionych ładowarek wzrosła tylko nieznacznie [o 7 proc. rok do roku – red.], za to w segmencie stacji szybkich (DC) wzrost był już bardzo wyraźny – wyniósł prawie 150 proc rok do roku. To dobra wiadomość, natomiast gorsza wiadomość jest taka, że żadna stacja w Polsce nadal nie jest przystosowana do obsługi elektrycznych samochodów ciężarowych – powiedział dyrektor zarządający PSPA Maciej Mazur.

W II połowie bieżącego roku w życie wejdzie unijne rozporządzenie AFIR. Oznacza to, że już za niecałe osiem lat tylko wzdłuż polskiego odcinka sieci TEN-T łączna moc ładowarek dla eHDV powinna wynosić prawie 580 MW, czyli ok. 6 razy więcej niż łączna mocy wszystkich ogólnodostępnych stacji w Polsce pod koniec 2022 roku – dodaje.

To bardzo poważne wyzwanie. PSPA we współpracy z czołowymi interesariuszami rynku e-mobility przygotowało szereg konkretnych rozwiązań prawnych, których wdrożenie jest niezbędne pod kątem realizacji obowiązków wynikających z AFIR – podkreślił Mazur.

Polecamy również: