{"vars":{{"pageTitle":"Boom na rynku reklamowym online. Wzrosty we wszystkich kanałach i modelach sprzedaży","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["dekoniunktura-gospodarcza","internet","najnowsze","ogloszenia","reklama","reklama-online","rynek-reklamowy"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"5 czerwca 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"06","pagePostDateDay":"05","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":712955}} }
300Gospodarka.pl

Boom na rynku reklamowym online. Wzrosty we wszystkich kanałach i modelach sprzedaży

Wartość rynku reklamowego online może osiągnąć 8,6-8,8 mld zł w 2024 r. a następnie przekroczyć granicę 10 mld zł w 2025 r., wynika z raportu IAB Polska. W 2023 r. rynek reklamy cyfrowej w Polsce wzrósł o 13 proc. rok do roku do prawie 7,8 mld zł.

Według raportu „Internet 2023/2024”, to internet wciąż jest kluczowym motorem napędowym rynku mediów. Odpowiada za ponad dwie trzecie wzrostu całego segmentu komunikacji w 2023 r.

– Internet umacnia się na pozycji lidera w torcie reklamowym, a wszystkie kluczowe formaty cyfrowe, kanały i modele sprzedaży rozwijają się w stabilnym tempie rozwojowym. Co więcej, internet jako środowisko, w którym wciąż pojawia się wiele innowacyjnych produktów i usług, stale przyciąga rzesze nowych użytkowników, za którymi podążają działania reklamowe i sprzedażowe marek. Żadne inne medium nie oferuje też tak precyzyjnej analityki, która pozwala na optymalizowanie działań marketingowych i zwiększanie ich efektywności. Ponadto, jak pokazały wyniki tego segmentu obserwowane podczas niedawnej pandemii, środowisko cyfrowe jest najbardziej adaptywne i odporne na dekoniunkturę gospodarczą – dowiadujemy się z raportu.

Rynek reklamowy online będzie rósł

Jak podaje IAB Polska, największe wzrosty odnotowano w ubiegłym roku w kwartale pierwszym i trzecim (15 proc.), podczas gdy ostatni kwartał – zwykle rekordowy w skali roku ze względu na ożywioną okołoświąteczną aktywność reklamową – był najsłabszy (10 proc.). W roku 2023 komunikacja cyfrowa pozyskała 53 proc. rynku reklamowego, co oznacza wzrost udziału o prawie 1,5 punktu procentowego rok do roku.

Autorzy opracowania twierdzą, że zakładając utrzymanie dotychczasowego tempa rozwojowego, wartość rynku reklamowego online powinna na koniec roku 2024 osiągnąć pułap 8,6-8,8 mld zł, zaś w roku kolejnym przekroczyć granicę 10 mld zł.

Gdzie są największe wzrosty?

Jak wynika z raportu, dominującym formatem pozostaje nadal reklama graficzna, która – pomimo mniejszej dynamiki od innych formatów – w roku 2023 wypracowała prawie jedną trzecią wzrostu.

– Polski rynek reklamy online jest już dojrzałym rynkiem i obserwowane procesy przekładają się jedynie na nieznaczne zmiany w udziałach, podczas gdy ogólny ranking nie ulega większym zmianom. […] Największy udział we wzroście miały  SEM oraz ogłoszenia, które wypracowały po 35 proc. wzrostu. Pierwszy z nich osiągnął dynamikę na poziomie 14 proc., drugi 23 proc. Wzrosty odnotowały także wszystkie monitorowane kanały i modele sprzedaży – mobile (12 proc.), social media (10 proc.) oraz programmatic (3 proc.). Jedynie e-mail zanotował nieznaczny spadek na poziomie -1 proc. – czytamy w raporcie.

IAB istnieje na polskim rynku interaktywnym, technologicznym i reklamowym od 1999 roku. Od 2007 roku działa jako Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska. Wśród około 230 członków Związku znajdują się m.in. największe portale internetowe, sieci reklamowe, domy mediowe, agencje interaktywne i reklamodawcy.

To też może Cię zainteresować: