Coraz więcej ładunków gazu skroplonego płynie tankowcami do Europy. Państwa próbują w ten sposób zastąpić zmniejszony dopływ gazu z Rosji. Gaz LNG jest rozchwytywany do tego stopnia, że może nie wystarczyć statków do jego transportu.
Jak wskazuje firma konsultingowej S&P Global Commodity Insights, Europa importuje obecnie znaczące ilości LNG. Gaz skroplony ma zastąpić spadający import gazociągami z Rosji. Sytuacja stała się jeszcze bardziej napięta po wyłączeniu przesyłu przez gazociąg Nord Stream.
Państwa regionu starają się maksymalnie wykorzystać zdolności regazyfikacji i połączeń między systemami przesyłu gazu. W ciągu ostatnich kilku miesięcy dostawy sięgały średnio około 400 milionów metrów sześciennych dziennie.
Dokłada się do tego kryzys gospodarczy w państwach azjatyckich. Kupują one mniej surowca, ponieważ zmniejszają zapotrzebowanie na energię. Gaz kierowany jest więc do Europy.
Jest jednak problem z liczbą dostępnych tankowców.
– Statki czarterowe na krótki termin są nadal dostępne, choć w niewielkiej liczbie, ale na długoterminowy czarter już nie. Nie ma wystarczającej podaży [tankowców LNG – red.] – mówi serwisowi S&P Global osoba z branży.
Opłaty wzrosną
Prawdopodobnie wzrosną więc stawki czarterowe na transport LNG – wskazuje firma. Szczególnie w miarę zbliżania się zimy.
–Dodawanie nowych statków w średnim terminie może pomóc złagodzić niektóre skoki cen stawek czarterowych, ale w najbliższej przyszłości oczekuje się, że ceny nadal będą rosły, ponieważ budowa statków wymaga czasu – mówi kierownik działu LNG Analytics Asia w S&P Global Jeff Moore.
Jeden z brokerów cytowanych przez serwis sugeruje, że stawki spot za czarter na Pacyfiku mogą wynieść 400 000 USD za dzień za rejs w obie strony w zimie.
Statki w budowie
Według danych Platts, stawki wzrosły od 30 000 USD za dzień na początku inwazji Rosji na Ukrainę do 105 000 USD na początku września. Na początku zimy ubiegłego roku stawki sięgały 320 000 USD za dzień. Większość z nich będzie miała pojemność co najmniej 170 000 metrów sześciennych.
Źródła cytowane przed S&P Global podają, że na całym świecie zamówiono 286 tankowców do przewozu LNG z terminem budowy do 2028 r. Z tej liczby 165 statków ma zostać dostarczona w latach 2024-2025. Jednym z największych nabywców jest Katar.
Czytaj również:
- Gaz LNG płynie do Europy. Potentaci energetyczni z Chin odsprzedają surowiec
- Po zatrzymaniu Nord Stream. Co będzie z cenami i dostępnością gazu
- Cena gazu na giełdzie w Holandii znów mocno w górę. To efekt zamknięcia Nord Stream 1
- Gazoport w Świnoujściu: przez ostatnie 8 miesięcy dostaw LNG było więcej, niż w całym 2021 roku