{"vars":{{"pageTitle":"Chcemy się szkolić, ale nie za nic. Stawką są stabilna praca lub awans","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news","tylko-w-300gospodarce"],"pageAttributes":["badanie","barometr-rynku-pracy","doswiadczenie","firma","kompetencje","main","najnowsze","plec","praca","pracodawca","pracownik","reskilling","rozwoj-osobisty","technologie","upskilling","wiek","wyksztalcenie","zawod"],"pagePostAuthor":"Dorota Mariańska","pagePostDate":"7 kwietnia 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"04","pagePostDateDay":"07","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":535371}} }
300Gospodarka.pl

Chcemy się szkolić, ale nie za nic. Stawką są stabilna praca lub awans

Polacy chcą podnosić bądź zmieniać kwalifikacje zawodowe. Zależy na tym szczególnie młodym osobom. Jednak niezależnie od wieku, pracownicy chcieliby otrzymywać od swoich szefów gwarancje, że wraz z nowymi kompetencjami otrzymają stabilne zatrudnienie bądź awans.

Informacji na temat zmiany kwalifikacji zawodowych dostarcza najnowsza edycja badania „Barometr rynku pracy 2023” autorstwa Gi Group Holding – firmy zajmującej się rekrutacją pracowników tymczasowych.

Nowe kompetencje szansą dla pracowników

Okazuje się, że Polacy są coraz bardziej otwarci na zmianę lub podwyższenie kwalifikacji (reskilling, upskilling). Obecnie zmianę profesji rozważa 42 proc. wszystkich pracowników. Wśród obawiających się utraty pracy lub planujących ją zmienić, odsetek ten wynosi aż 71 proc., co stanowi wzrost o 10 punktów procentowych rok do roku.

– Rozwój technologii prowadzi do ważnych, nieuniknionych zmian na rynku pracy. Rutynowe i powtarzalne prace są systematycznie zastępowane przez maszyny lub rozwiązania technologiczne, firmy coraz częściej poszukują więc przede wszystkim wykwalifikowanej kadry – komentuje Marcos Segador Arrebola, dyrektor zarządzający Gi Group Holding w Polsce.

– Automatyzacja czy digitalizacja, które upraszczają i przyspieszają realizację procesów, przyczyniają się do zmian w strukturze zawodów, zanikania niektórych profesji i powstawania nowych stanowisk, wymagających nowych umiejętności. W tym kontekście podnoszenie kompetencji czy przekwalifikowywanie się jest szansą dla pracowników, daje możliwość sprostania przyszłym wymaganiom, a tym samym utrzymania zatrudnienia w przyszłości. Polacy w coraz większym stopniu widzą i rozumieją ten trend – dodaje.


Zobacz też: Biuro w domu, czyli praca zdalna może być bardziej efektywna. Ale są warunki


Chęć zmiany profesji zmienia się wraz ze specyfiką branży i zajmowanym stanowiskiem. Jest bardziej widoczna w handlu, w najmniejszym stopniu w sektorze publicznym. Taką możliwość rozważa co drugi pracownik fizyczny i produkcyjny (48 proc.), a także co drugi zajmujący stanowisko kierownicze (49,2 proc.). Tymczasem wśród starszych specjalistów co trzeci bierze pod uwagę taką perspektywę.

Młodzi bardziej otwarci na zmiany

Jak wynika z „Barometru rynku pracy 2023”, z reskillingu gotowa byłaby skorzystać ponad połowa (56,9 proc.) badanych poniżej 25. roku życia. Młodzi pracownicy widzą w nim szansę na zapewnienie sobie lepszej pozycji na rynku pracy. Skłonność do zmiany zawodu maleje wraz z wiekiem – w najstarszej grupie respondentów tylko 27,4 proc. bierze pod uwagę taką możliwość. Co ciekawe, to kobiety częściej niż mężczyźni rozważają możliwość przebranżowienia się – odpowiednio 45 proc. i 38,5 proc. Zmianę lub podwyższenie kwalifikacji jako opcję traktuje co druga osoba mająca wykształcenie podstawowe (51 proc.), ale wśród absolwentów wyższych uczelni ten wskaźnik też jest wysoki i wynosi 42 proc. Mniejsze zainteresowanie widoczne jest wśród osób mających wykształcenie średnie.

– Wielu pracowników – bez względu na szczebel zatrudnienia – widzi w zmianie kwalifikacji szansę na poprawienie swojej sytuacji zawodowej. Mniej wykwalifikowani chętniej decydują się na zmianę zawodu, gdyż mają świadomość, że ich pozycja na rynku pracy może być zagrożona. Z kolei kadra zajmująca wyższe stanowiska widzi konieczności stałego uczenia się i rozwoju – wyjaśnia Anna Wesołowska, dyrektor zarządzająca Gi Group Temp&Perm.

Rola pracodawcy

Co ciekawe, blisko 40 proc. pracowników byłoby skłonnych podjąć decyzję związaną w przebranżowieniem się, jeśli mieliby gwarancję ze strony pracodawcy, że zapewni im stabilne zatrudnienie lub możliwość awansu. To jeden z najważniejszych czynników w opinii pracowników, bez względu na wykształcenie, stanowisko, branżę, płeć czy wiek. Z kolei dla 34 proc. badanych motywacją byłoby zapewnienie przez firmę czasu na zdobywanie nowych kompetencji, np. dodatkowych dni wolnych, elastycznych godzin pracy czy możliwości nauki w czasie pracy. Finansowanie lub dofinansowanie edukacji czy organizacja szkoleń przez pracodawcę mają nieco mniejsze znaczenie w kontekście motywacji pracowników do zmiany zawodu, choć jest to ważny czynnik dla co trzeciego z zatrudnionych. Jest przy tym zdecydowanie bardziej istotny dla kobiet (33 proc. wskazań) niż mężczyzn (niewiele ponad 22 proc.).


Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!


Najmniejsze zainteresowanie budzą programy mentoringowe i pomoc doświadczonych pracowników w rozwijaniu umiejętności. Zaledwie 18 proc. respondentów uznało ten czynnik za motywujący do zmiany specjalizacji. Najbardziej zainteresowane tego rodzaju wsparciem są osoby poniżej 25. roku życia.

– W obliczu braku kadr o oczekiwanych kompetencjach oraz negatywnych trendów demograficznych reskilling to kluczowy element strategii rozwoju przedsiębiorstw, zapewniający innowacyjność i konkurencyjność rynkową. Ze znalezieniem odpowiednich pracowników boryka się nadal wiele firm, a inwestycja w rozwój już zatrudnionych może być znacznie bardziej efektywna niż rekrutacja nowych pracowników. Buduje także motywację i zaangażowanie – podkreśla Marcos Segador Arrebola.

Polecamy: