{"vars":{{"pageTitle":"Prezes CPK Mikołaj Wild określił cele spółki na 2021 roku","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["centralny-port-komunikacyjny"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"3 marca 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"03","pagePostDateDay":"03","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":99071}} }
300Gospodarka.pl

Prezes CPK Mikołaj Wild określił cele spółki na 2021 roku

Ponad pół tysiąca kilometrów kolejnych linii kolejowych objętych inwentaryzacjami przyrodniczymi i postępowaniami na studia techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, wykonanie części master planu siłami własnymi spółki CPK, wskazanie ostatecznej lokalizacji lotniska i koncepcji węzła kolejowego – takie są plany spółki CPK na ten rok.

Prezes spółki CPK Mikołaj Wilda przedstawił je dziś podczas drugiej edycji wydarzenia CPKLive!.

Do 22 marca firmy mogą składać oferty w postępowaniu przetargowym na tzw. integratora, czyli specjalistyczną firmę, której rolą będzie wsparcie zespołu CPK w zarządzaniu megaprojektem. Rozstrzygnięcie przetargu planowane jest na drugi kwartał br.

„Integrator to jeden z naszych najważniejszych wykonawców na drodze prowadzącej do realizacji CPK. Przedstawiciele tej firmy będą pracowali razem z nami ręka w rękę, dbając o to, żeby wszelkie projekty i analizy były składane na czas, żeby miały odpowiednią jakość, pamiętając o tym, że celem nadrzędnym jest wbicie pierwszej łopaty przed końcem 2023 roku – mówi Mikołaj Wild, prezes CPK.

W tym roku spółka CPK określi preferowany kształt węzła kolejowego, a także jego parametry eksploatacyjne. Szacowana przez CPK łączna długość linii kolejowych doprowadzające kolej do CPK w jego bezpośrednim otoczeniu będą dłuższa niż 100 km (to dwa razy więcej niż wybudowano nowych tras kolejowych w Polsce po 1989 r.).

„Chodzi o to, żeby CPK był głównym punktem na kolejowej mapie kraju. Przed nami bardzo skomplikowane zadanie. Na rozwiązani dla węzła kolejowego będzie mieć wpływ m.in. opracowywana lokalizacja samego Portu Solidarność” – mówi Mikołaj Wild, prezes CPK.

Port Solidarność ma powstać wewnątrz terenu między miastami: Żyrardów, Sochaczew i Grodzisk Mazowiecki. Teren ten ograniczają: od południa autostrada A2, od zachodu droga krajowa nr 50, od północy wieś Pawłówek i zabudowania w miejscowościach Kaski, Regów i Gole, a od wschodu – wieś Basin i częściowo rzeka Pisia Tuczna.

Dla dalszych prac wewnątrz tego obszaru potrzebna jest tzw. delimitacja, czyli szczegółowe określenie lokalizacji.

Czy megaprojekty pomogą Polsce wyjść z pułapki średniego rozwoju? – wywiad z prof. Bentem Flyvbjergem z Oxford University