Druga transza dokapitalizowania – w formie 1,9 mld zł obligacji przekazanych przez Ministerstwo Finansów – pozwoli m.in. na dalsze nabywanie nieruchomości pod lotnisko, strefę Cargo i Airport City oraz realizację infrastruktury drogowej, w tym korytarzy transportowych na czas budowy portu, podała spółka CPK.
Jak wskazano w komunikacie, dokapitalizowanie spółki odpowiedzialnej za budowę lotniska CPK i Kolei Dużych Prędkości, to uzupełnienie transzy z grudnia 2024 roku, kiedy to decyzją premiera Donalda Tuska przekazane zostały środki w wysokości 3,5 mld zł. Nowe fundusze posłużą realizacji bieżących zadań wynikających z planu inwestycyjnego w ramach Programu Wieloletniego CPK na lata 2024-2032.
Spółka podała, że przekazane środki finansowe pozwolą m.in. na dostosowanie dokumentacji projektowej dla terminala, dworca kolejowego i węzła przesiadkowego do nowych prognoz ruchu opracowanych przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych (IATA). Kontynuowane będą prace przygotowawcze do budowy portu lotniczego w tym m.in. zakup i uruchomienie systemu transportu bagażu (BHS) oraz zapewnienie zasilania docelowego lotniska. Poza tym, dzięki dokapitalizowaniu, możliwe będą dalsze nabywanie nieruchomości pod lotnisko, strefę Cargo i Airport City, a także realizacja infrastruktury drogowej, w tym korytarzy transportowych na czas budowy portu.
– W obszarze inwestycji kolejowych, środki z drugiej transzy dokapitalizowania zostaną głównie przeznaczone na zadania związane z realizacją kluczowego projektu CPK linii ‚Y’, która połączy w standardzie KDP Warszawę, Lotnisko CPK i Łódź oraz Wrocław i Poznań. Pozwolą m.in. na sfinansowanie prac projektowych, pozyskanie uzgodnień, nabycie nieruchomości na potrzeby budowy linii kolejowych na linii ‚Y’. Dodatkowo przekazane fundusze umożliwią rozpoczęcie prac przygotowawczych na odcinku Warszawa – Łódź oraz budowę podstacji trakcyjnych zapewniających zasilanie 2×25 kV dla KDP, w tym uzyskanie warunków przyłączenia i zawarcie umów – poinformowała spółka.
Jak wyliczono, środki przeznaczone zostaną także na roboty budowlane tunelu KDP w Łodzi m.in. finalizację prac przy wzmocnieniu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury, kontynuację budowy komór dla tarczy TBM: startowej na Retkini i odbiorczej w okolicach dworca Łódź Fabryczna oraz na samo drążenie i budowę łódzkiego tunelu, którego przetarg jest w fazie zaawansowanej analizy ofert.