{"vars":{{"pageTitle":"Cyfrowy Paszport Pojazdu, czyli jak w sprawdzić używane auto za pomocą kilku kliknięć","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["cyfrowy-paszport-pojazdu","e-commerce","main","motoryzacja","nowe-technologie","samochody"],"pagePostAuthor":"Hubert Bigdowski","pagePostDate":"21 lipca 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"07","pagePostDateDay":"21","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":164017}} }
300Gospodarka.pl

Cyfrowy Paszport Pojazdu, czyli jak w sprawdzić używane auto za pomocą kilku kliknięć

Używane auto z oceną ratingową stanu technicznego, roczną gwarancją i prawem zwrotu w ciągu 14 dni od zakupu? Takie plany dla samochodowego rynku wtórnego w Polsce mają pomysłodawcy projektu Cyfrowego Paszportu Pojazdu, który ma umożliwić bezpieczny zakup auta przez internet.

Cyfrowy Paszport Pojazdu jest cyfrowym dokumentem, opartym na technologii blockchain, uwierzytelniającym stan techniczny auta używanego wystawionego na sprzedaż.

Paszport jest efektem współpracy OTOMOTO, Carsmile oraz MC2 Innovations.

Jak wskazują pomysłodawcy projektu, dzięki temu rozwiązaniu Polska ma stać się centrum innowacji w segmencie automotive na skalę światową, na czym skorzystają zarówno kupujący, jak i sprzedający.

„Dzięki połączeniu technologii blockchain oraz kompleksowej inspekcji pojazdu według standaryzacji ISO, Cyfrowy Paszport Pojazdu będzie najbardziej wiarygodnym i kompleksowym dokumentem potwierdzającym stan techniczny pojazdu” – czytamy w raporcie poświęconym Cyfrowemu Paszportowi Pojazdu.

W praktyce ma on umożliwić rzetelne sprawdzenie auta bez konieczności osobistej wizyty u sprzedającego oraz chronić kupujących przed nieuczciwymi praktykami ze strony handlarzy. A jak się okazuje, takowych niestety nie brakuje.

Zatrważające dane z rynku wtórnego

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez firmę Carsmile, w Polsce co roku zawieranych jest około 2,5 mln transakcji kupna/sprzedaży samochodów używanych.

Największym problemem tego rynku jest asymetria informacji, czyli sytuacja, w której sprzedający ma znacząco większą wiedzę o rzeczywistym stanie technicznym pojazdu niż kupujący. Skutkuje to brakiem zaufania obu stron rynku do siebie, a w efekcie prowadzi do tego, że Polacy kupują często nie w pełni sprawne auta.

Okazuje się także, że 70 proc. Polaków doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że to co widnieje w ogłoszeniu często w ogóle nie współgra z rzeczywistym stanem oferowanego pojazdu.

Dodatkowo, 75 proc. badanych zadeklarowało konieczność naprawy pojazdu w ciągu pół roku od jego zakupu. Co drugi kupujący doświadczył również problemu ukrytej wady.

Zakup auta używanego tak bezpieczny jak zakup nowego?

Głównym celem wprowadzenia Cyfrowego Paszportu Pojazdu jest ograniczenie asymetrii informacji, a w konsekwencji zwiększenie transparentności rynku samochodów używanych.

„W perspektywie kilku lat nowa technologia powinna doprowadzić do zmniejszenia liczby starych, wątpliwych technicznie samochodów na polskich drogach, a dzięki temu przyczynić się do wzrostu bezpieczeństwa ruchu drogowego” – uważa Arkadiusz Zaremba, szef platformy OTOMOTO KLIK (na której znajdują się ogłoszenia z paszportami) i dyrektor zarządzający w Carsmile.

Wydanie Cyfrowego Paszportu Pojazdu będzie poprzedzone drobiazgową inspekcją auta, w następujących obszarach: powłoka lakiernicza, opony, elementy zewnętrzne, oświetlenie, silnik, podwozie i układ kierowniczy, wnętrze pojazdu, elektronika i wyposażenie. W wyniku przeprowadzonego badania i zsumowania otrzymanych punktów w każdej badanej kategorii, samochód będzie otrzymywał indywidualny scoring w 9-stopniowej skali z przedziału od A+ do C-.

Pomysłodawcy paszportu zamierzają wprowadzić jeszcze jedno rozwiązanie, nieznane dotąd na rynku wtórnym, czyli gwarancję oraz prawo zwrotu auta bez podawani przyczyn – każdy samochód będzie objęty 12-miesięczna gwarancją, a kupujący będzie mógł go zwrócić w ciągu 14 dni.

Dlaczego Porsche nie chce przenieść produkcji do Chin – mimo że sprzedaje tam najwięcej