{"vars":{{"pageTitle":"Czy ogromne statki mogą być ekologiczne? Maersk chce pokazać, że tak się da","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","news"],"pageAttributes":["emisje-co2","kontenerowiec","maersk","metanol","najnowsze","statek","transformacja-energetyczna","zegluga"],"pagePostAuthor":"Emilia Siedlaczek","pagePostDate":"14 września 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"09","pagePostDateDay":"14","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":607636}} }
300Gospodarka.pl

Czy ogromne statki mogą być ekologiczne? Maersk chce pokazać, że tak się da

Gigant żeglugowy Maersk zaprezentował swój nowy kontenerowiec. To pierwszy ekologiczny statek, który ma być neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla do 2040 roku. To duży krok dla jednej z najbardziej emisyjnych branż.

O pomysłach Maers pisze portale telewizji CNBC. Kontenerowiec ma dwa silniki: jeden na tradycyjne paliwa, a drugi jest napędzany zielonym metanolem. To alternatywny komponent, który wykorzystuje biomasę lub wychwycony węgiel i wodór z odnawialnych źródeł energii. Emituje o 100 ton dwutlenku węgla mniej dziennie w porównaniu do statków na olej napędowy.

To naprawdę symboliczny dzień naszej transformacji energetycznej, która naprawdę staje się rzeczywistością, czymś konkretnym, co możemy faktycznie zademonstrować, nie tylko zobowiązaniami i ciężką pracą, ale czymś, co każdy może zobaczyć – mówi Vincent Clerc, dyrektor generalny Maersk, cytowany przez CNBC.

Żegluga odpowiada za 3 proc. światowych emisji CO2

Statek zamówiono w 2021 roku i, jak dodaje Clerc, był to pierwszy takiego typu. Stwierdza, że dziś jest 125 statków, zamówionych przez inne firmy, by faktycznie pracować nad transformacją energetyczną w jednej z najbardziej zanieczyszczających środowisko branż.

– Dekarbonizacja tego sektora stanowi wyzwanie. Duński minister przemysłu Morten Bodskov powiedział, że dzieje się tak, ponieważ jest to branża globalna. Według Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju około 90 proc. towarów będących przedmiotem handlu na świecie jest przewożonych drogą morską – podaje CNBC.


Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter! Obserwuj nas też w Wiadomościach Google.


W czerwcu 20 państw poparło plan wprowadzenia podatku od emisji w żegludze. Wśród krajów sprzeciwiających się są Chiny, Argentyna i Brazylia.

Maersk spodziewa się dostawy jeszcze takich 24 jednostek, które mają być dostarczone do przyszłego roku.

Firma chce stać się neutralna dla klimatu do 2040 r., więc te nowe statki będą ważną częścią dotrzymania tego terminu i aktualizacji floty liczącej około 700 statków – informuje CNBC.

Na przeszkodzie stoi paliwo – a raczej jego mała ilość

Agencja podaje, że analitycy obawiają się o to, czy branża znajdzie wystarczającą ilość zielonego metanolu. To paliwo jest rzadkie i kosztowne w transporcie, a dodatkowo jego produkcja nie wzrasta bardzo szybko.

Maersk podpisał co najmniej dziewięć umów z dostawcami zielonego metanolu z całego świata, donosi CNBC. Próbuje je w ten sposób zmusić do zwiększenia produkcji. Jak dodał Clerc, przez pewien czas to była główna bolączka firmy. I nadal jest, bo trzeba zwiększyć skalę tego przedsięwzięcia.

– Jesteśmy dziś bardziej pewni siebie niż rok temu (jeśli chodzi o zabezpieczenie dostaw) – powiedział szef Maersk.

Czytaj także: