{"vars":{{"pageTitle":"Dane z branży motoryzacyjnej nie pozostawiają wątpliwości - powrót do sytuacji sprzed pandemii zajmie wiele lat","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["kpmg","motoryzacja","pojazdy-hybrydowe","polski-zwiazek-przemyslu-motoryzacyjnego","produkcja-samochodow","przemysl-samochodowy"],"pagePostAuthor":"Hubert Bigdowski","pagePostDate":"2 lutego 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"02","pagePostDateDay":"02","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":88547}} }
300Gospodarka.pl

Dane z branży motoryzacyjnej nie pozostawiają wątpliwości – powrót do sytuacji sprzed pandemii zajmie wiele lat

W 2020 roku liczba rejestracji nowych aut osobowych spadła o 15 proc., a autobusów o prawie 40 proc. – wynika z raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i KPMG. Spadek popytu pociągnął za sobą zapaść w produkcji pojazdów – spadła ona w 2020 roku o 30 proc. w ujęciu rocznym.

W 2020 roku w Polsce zarejestrowano 428 tys. nowych pojazdów – o 23 proc. mniej w porównaniu do 2019 roku.

Spadki rejestracji dotyczą wszystkich kategorii, z wyjątkiem motocykli.

Poniżej graficzne zestawienie liczby zarejestrowanych nowych pojazdów z podziałem na rodzaje:

Największy spadek w ujęciu procentowym odnotowano w kategorii autobusy, co jest wynikiem znaczącego spadku popytu na usługi turystyczno – transportowe. Istotne spadki zanotowano także w przypadku rejestracji samochodów ciężarowych oraz przyczep i naczep, w wyniku ograniczeń w transporcie towarowym.

W odróżnieniu od samochodów napędzanych silnikami spalinowymi, solidne tempo wzrostu utrzymuje segment samochodów osobowych z napędami alternatywnymi. W 2020 roku w Polsce liczba rejestracji samochodów tego typu wyniosła 79 tys. i była wyższa o 50 niż proc. niż w 2019 roku. Największy wzrost liczby rejestracji dotyczył hybryd typu Plug-in – o 260 proc. w ujęciu rocznym, oraz samochodów elektrycznych – o 147 proc. w ujęciu rocznym.

Jak wynika z raportu, przez pandemię COVID-19 spadła produkcja pojazdów. W całym 2020 roku w Polsce wyprodukowano ogółem 451 tys. pojazdów – o 30,5 proc. mniej niż w poprzednim roku. Najgłębszy spadek wynoszący 35,8 proc. odnotowano w produkcji samochodów osobowych.

Jakub Faryś, prezes PZPM wskazuje, że tak drastycznego obniżenia popytu na wszystkie kategorie pojazdów – z wyjątkiem motocykli – nie notowano w powojennej historii Europy. Nadchodzące lata nie napawają przesadnym optymizmem.

Powrót do sytuacji sprzed roku 2020 potrwa wiele lat. Kryzys wywołany pandemią zbiegł się ponadto z trwającymi rewolucyjnymi zmianami w motoryzacji, mającymi na celu radykalne obniżenie emisji szkodliwych substancji. Cała branża stoi obecnie przed koniecznością przechodzenia na niskoemisyjne napędy, co pociąga za sobą i ogromne koszty i konieczność przewartościowania dotychczasowego podejścia do tradycyjnej motoryzacji” – skomentował prezes PZPM.

Relatywnie odporny na skutki pandemii okazał się Rynek samochodów premium+. W całym 2020 roku liczba rejestracji nowych samochodów osobowych marek premium+ wyniosła 76,6 tys. i była niższa o 4,8 proc. w porównaniu do 2019 roku.

W 2020 Fiat Chrysler wyprodukował w Tychach o 34% samochodów mniej niż rok wcześniej